ביטול הסכם הגז: שלב ראשון ומדאיג

ביטול הסכם הגז: שלב ראשון ומדאיג

כמעט כל הפרשנים שהופיעו בתכניות הבוקר בטלויזיה טענו שסכסוך עסקי עומד מאחרי ביטול ההסכם לאספקת גז טבעי ממצאים לישראל. אני לא מתווכח עם פרופסורים לאנרגיה ואנשי ביטחון בדימוס, אבל לי המצב נראה שונה לגמרי.

במצרים לא רוצים קשרים עם ישראל. זה שלב ראשון ומעורר דאגה. את ההאשמות על מעשי שחיתות שהתלוו להסכמים כלכליים שונים שנחתמו בין מצרים וישראל בתקופתו של הנשיא המודח מובארק יחקרו רשויות החוק בשתי המדינות. כרגע ברור שביטול ההסכם הוא ממש לא תוצאה של סכסוך עסקי. סכסוכים כאלה פותרים במוסדות בוררות בינלאומיים.

הסיבה היא כאמור השינוי באווירה במצרים אחרי ההפיכה. בקהיר מבינים כי אסור להם לנתק קשרים עם ישראל ולהודיע על ביטול הסכם השלום. ארה"ב מאוד לא תאהב צעד כזה וזאת בלשון המעטה. במצבה הכלכלי הקשה מאוד של מצרים, שהפילה את מובארק ללא חלופה ראויה, היא לא יכולה להרשות לעצמה להרגיז את וושינגטון יותר מדי.

אבל מי שעיניו בראשו רואה את התהליך. הפיצוצים התכופים בצינור הגז בסיני היו צריכים להכין את ישראל למצב של ביטול חד צדדי של ההסכם. האם ישראל נערכה? אני בספק. כמו במה שנוגע להתפלת מים, השלטון עובד לאט רק כאשר החרב מונחת על הצוואר. גם כאן כנראה, לא נערכו כמו שצריך ולכן את כל ההצהרות של משרד האנרגיה צריך לקחת בעירבון מוגבל. יעברו עוד כמה שנים עד שמאגרי הגז שהתגלו בים התיכון, יתחילו לספק את המשאב החיוני.

מה עושים עד אז? ישראל הייתה אמורה להיות ערוכה. אני מקווה שלמישהו יש תכנית סודית. אני מקווה יותר שלמישהו יש תכנית סודית לטפל במה שיקרה בינינו ובין מצרים אחרי שיהיה שם שלטון חדש, עוין. אני לגמרי לא בטוח שהאופוריה של הרבה שנים, לא פגעה בשיקול הדעת של רבים. סיני הפך למרכז טרור עולמי ברמת על. עכשיו יפסיק הגז לזרום. מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו כאן שמעבר למלים יפות על "יציבותו של הסכם השלום" יש בפני ישראל בעיה ענקית ?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית