מגדילים את הטווח

ראיון עם ראש מחלקת הנדסת כלי טיס בחיל האוויר, כשברקע עימות אפשרי עם איראן. בין החידושים: מיכלי דלק נוספים למסוקי הסער יסעור
מסוק היסעור שהוחזר לשרות (צילום: עופר צידון)

המתיחות הגוברת עם איראן, על רקע תכנית הגרעין שלה, מביאה את חיל האוויר הישראלי לחשוב מחדש על הצרכים המיוחדים שלו.

לדברי אל"מ שלמה ניסים, ראש מחלקת הנדסת כלי טיס בחיל האוויר, "אנחנו עושים מאמץ להיות בחזית הטכנולוגיה. יש לנו אנשים נהדרים ורעיונות נפלאים. יש אצל האנשים תחושת שליחות וזה מוצא ביטוי בהישגים בכל התחומים".

אחד הפרויקטים שהושלמו באחרונה תחת פיקוחו של ניסים הוא פיתוחם של מיכלי דלק נוספים, גמישים, המאריכים את טווח הטיסה של מסוקי היסעור והינשוף. תכנון מיכלי הדלק בוצע בתוך חיל האוויר, הייצור – בחברה ישראלית.

הפרויקט מעורר עניין בעיקר על רקע הקמתה של מפקדת העומק, שבראשה עומד האלוף (מיל') שי אביטל. ייעודה של המפקדה מוגדר כתיכנון, הפעלת הכוח והובלת מבצעים מיוחדים ורב-זרועיים ארוכי טווח. המפקדה אמורה לפעול במרחב ה"עומק האסטרטגי". הקמתה של המפקדה מצריכה כלים שיסייעו לכוחות להשלים את המשימה – והארכת טווחי הטיסה של מסוקי התובלה הראשיים של החיל בהחלט עשוייה להתאים למטרה.

המחלקה של אל"מ ניסים בתוך חיל האוויר מנסה לשפר את ביצועי המטוסים והמסוקים בצורה שוטפת, ולא רק בהקשר של המתיחות מול איראן. אחד הפיתוחים של המחלקה, המעורר עניין רב ברחבי העולם, הוא ה"טלאי החכם". את הטלאי ניתן להדביק על חלק של כלי טיס ה"מועד" להתעייפות מהירה. ה"טלאי" תוכנן בצורת פס עם רכיבים אלקטרוניים ממוזערים, אשר ישדרו את הנתונים כך שהמעקב אחר עייפות המטוס לא יחייב לפרק אותו כדי לבצע את הבדיקות.

במקביל, עובדים במחלקה על מערכת ממוחשבת שתאגור את כל נתוני הטיסה במסוקים בחיל ותאפשר לנתח אותם. "כיום, הטייסים ממלאים שאלון בו הם מפרטים איזה תמרונים חריפים הם ביצעו במהלך כל טיסה. זו שיטה לא מספקת. השלמת פיתוח המערכת יקל עלינו מאוד במעקב אחר ההתעייפות של גוף המסוק. כאשר נסיים את הפיתוח זה יכנס לכל מסוקי החיל", אומר אל"מ ניסים לישראל דיפנס.

ניסים מספר על השיקולים שעמדו מאחורי החלטת החיל לרכוש מטוסי הרקולס חדשים. "חיל האוויר בחר בדגם המוארך של מטוס ה- C-130J בגלל שיש בו נפח אסון גדול יותר", הוא אומר. "אנחנו כמובן מתקינים במטוס כמה מערכות שלנו, אבל על זה אני כמובן לא יכול לדבר".

אלבמקביל לרכש המטוסים החדשים, יוארכו החיים של מטוסי ההרקולס הוותיקים, שנקלטו בחיל האוויר כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת. לדברי ניסים, "על פי התכנון, יוחלף החלק המרכזי של כנף המטוסים הישנים. זהו חלק שמועד לסדקים, והתעשייה האווירית היא זו שתבצע את ההחלפה – מה שיאפשר למטוסים לטוס עוד שנים רבות". במקביל להארכת החיים ולקליטת המטוסים מהדגם החדש יוצאו מהשרות חלק ממטוסי ה C -130E הישנים יותר.

היסעור נמצא בשירות חיה"א כבר שנים רבות. אולי הגיע הזמן להחליפו?
"אין כיום תחליף למסוק הכבד. אנחנו מתחזקים אותו ומשדרגים אותו כל הזמן. הוא יטוס לפחות עד שנת 2025. במקביל, החיל בוחן את המסוק החדש CH-53K המתוכנן בארה"ב, אבל הוא לא יהיה מוכן לייצוא לפני לפחות 2019. וזו רק אחת הבעיות. מחירו של המסוק החדש אמור לעמוד על למעלה מ-100 מיליון דולרים ליחידה".

אחת המערכות שהוכנסו לאחרונה לשימוש בצי מסוקי היסעור היא מערכת הריחוף האוטומטי. המערכת, מתוצרת חברת DRS, מחוברת לכל החיישנים של המסוק. אלו מודדים את הגובה שלו, מהירותו ונתונים אחרים. כאשר הטייס מגיע מעל לנקודה בה הוא רוצה לרחף, הוא מפעיל את המערכת ומסיר את ידיו מהגאי המסוק. מרגע זה המערכת שולטת במסוק והוא יציב כמו סלע. חיל האוויר נטל חלק מרכזי בפיתוח המערכת.

כעת בחיל מנסים לשלב את המערכת גם במסוקי הינשוף. "כל פעם שיש מערכת שמסוגלת לסייע לביצוע המשימה אנחנו בוחנים אותה", אומר אל"מ ניסים.

***
בתמונה: אל"מ שלמה ניסים

הכתבה פורסמה בגיליון השביעי של ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית