עניין עולמי מחודש במרכבה

ישראל מנהלת מגעים ראשוניים למכירת טנק המרכבה סימן 4 למספר צבאות זרים
טנק מרכבה סימן 4 (צילום: דובר צה"ל)

עניין עולמי מחודש בטנק המערכה המתקדם מרכבה סימן 4, לישראל דיפנס נודע כי ישראל מנהלת מגעים ראשוניים בעניין עם מספר מדינות.

כבר לפני מספר שנים החלו מגעים כאלה עם ממשלת קולומביה אבל הם טרם הבשילו לעסקה. קולומביה חוששת מההתחמשות המואצת של שכנתה ונצואלה הנשלטת על ידי הנשיא הוגו צ'אבס והיא הגדילה מאוד את תקציב הרכש הצבאי שלה. בין היתר, היא רכשה בישראל מטוסי קרב מדגם "כפיר", מערכות קרקעיות וימיות, וכן יתכן שגם תרכוש בקרוב מל"טים.

על פי פרסומים בקולומביה, ממשלת וצבא קולומביה בחנו בתחילה רכישת טנק מדגם "ארג'ון" שפותח על ידי הודו אך במהרה התברר להם כי מדובר בטנק שביצועיו מוגבלים. טנק הארג'ון ההודי פותח במסגרת פרויקט רב שנים, בשלב מסוים ההודים נתקלו בבעיות טכניות ופנו לישראל בבקשה שתסייע להם לפתור את הבעיות.

טנק המרכבה מיוצר על ידי מפעל של צה"ל בשיתוף כמה מהתעשיות הביטחוניות המובילות. במהלך המגעים עם קולומביה דובר על רכש אפשרי של 25 עד 40 טנקים. מחירו של טנק המרכבה לא פורסם מעולם שכן הוא מיוצר על ידי צה"ל ולשימושו, אבל מומחים מעריכים כי מחירו של טנק כזה מגיע לכשישה מיליון דולר.

ישראל כבר ייצאה טכנולוגיות שפותחו עבור דגמים שונים של טנקי המרכבה, בעיקר כחלק מתכניות להשבחת טנקים ישנים, כגון פרויקט השבחת הטנקים מדגם אמ-60 של צבא טורקיה אותו ביצעה התעשייה הצבאית. אולם עד היום לא יוצא הטנק בשלמותו, כעת כאמור מספר מדינות מתעניינות במערכת.

למרות שכמה טנקי מרכבה נפגעו במלחמת לבנון השנייה המומחים מאוחדים בדעתם כי מדובר בטנק המערכה המתקדם מסוגו, המצטיין בכושר עבירות מעולה, במערכת ירי מיוצבת ומשוכללת ובעיקר במיגון ברמה גבוהה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית