חשופים לקרינה קוסמית?

כבר מספר שנים ידוע כי הקרינה הקוסמית הנפלטת מהשמש מסוכנת לצוותי אוויר הטסים בגובה רב באופן כמעט יומיומי. גורמים בחיל האוויר קוראים לערוך מחקר עצמאי בנושא
מטוס "נץ" בטיסה בדרום (צילום: ביטאון חיל האוויר)

בעולם יש התעוררות רבה בנושא המסוכנות של הקרינה הקוסמית אליה נחשפים אנשי צוות אוויר, וכעת נראה כי גם חיל האוויר הישראלי מגלה בה עניין כדי להגדיר את הסכנות. כולם מדברים על הקרינה המסוכנת מטלפונים סלולריים אבל מעט מאוד נעשה כדי להקטין את הסכנה. את אותו דבר ניתן לומר על הסכנות שבקרינה הקוסמית לה חשופים נוסעים במטוסים וגם אנשי הצוות, טייסים ודיילים השוהים בגובה רב מעל כדור הארץ, יותר מכל נוסע מתמיד בעל כרטיס פלטינה של חברת תעופה גדולה.

בשנים האחרונות החלו לדאוג שמא גם טייסים בחילות אוויר חשופים לסכנה. אחרי שנים של מחקרים אין בכלל ספק - כולם מאוחדים במסקנה שיש סכנה אבל כמו בכל הקשור לקרינה של הטלפונים הסלולריים הדבוקים לאוזנינו, יש מעט מאוד מידע ועוד מעט יותר מעשים כדי למנוע כל אפשרות שנגלה את ההשפעות בעתיד והן עלולות להיות חמורות מאוד עבור צוותי האוויר .

קרינה קוסמית

הסכנה בה מדובר היא מקרניים קוסמיות הנפלטות מהשמש וחודרות ללא כל קושי לתא הנוסעים של המטוס ולתא הטייס שלו ושל מטוס צבאי קרב או מטען. הקרינה היומיומית בעייתית מאוד אבל כאשר על השמש מתרחשת תופעה הידועה כ"סופת שמש", הקרינה מתגברת במאות או אלפי אחוזים.

ארגוני טייסים ודיילים בכל העולם מתריעים כבר כמה שנים על הסכנות אבל נראה שרשויות התעופה וגם חברות התעופה לא מתרגשות כל כך. למרות שוויון הנפש הכמעט מוזר הזה, נעשו כמה צעדים בתחום של ניסיון לאמוד את גודל הסכנה וזאת על ידי גופים ללא יכולת אכיפה של תקנות כלשהן.

ד"ר סיד כהן הרופא של אל על במשך עשרות שנים שנפטר לא מכבר, החליט לבדוק את הנושא כבר לפני כ-30 שנים. הוא חילק לטייסים תגי קרינה מהסוג שעונדים עובדים במכוני רנטגן נראה שלא הגיעו אז לממצא ברור וחד משמעי. מדענים מסבירים כי הקרינה הקוסמית נוצרת משני מקורות – התפוצצות של כוכבים בגלקסיה וסערות שמש , תופעה הנוצרת על פני השמש כאשר שדות מגנטיים "פורצים" וגורמים לקרינה גדולה יותר מהרגיל.

המדענים אומרים כי אנחנו למעשה חשופים לקרינה קוסמית 365 ימים בשנה בכל שעות היממה. הקרינה הזו חזקה וחלקה חודר גם את כדור הארץ. גוף מטוס לא מהווה כל הגנה מפני הקרינה . כאשר אנחנו על הקרקע ,האטמוספרה מגינה עלינו חלקית ואז רק חלק קטן מהקרינה פוגע בנו. אבל כאשר מטוס טס בגובה של 12 ק"מ מעל כדור הארץ ההגנה של האטמוספרה יורדת מאוד ואז הנוסעים ואנשי הצוות נשטפים בקרינה קוסמית בכל מהלך הטיסה.מדובר בקרינה מסוכנת לא פחות מהסוג הנפלט מכורים גרעיניים כאשר יש בהם תקלה. המדענים מוסיפים שיש כמובן דרכים אבל אם נשתמש בהן אף מטוס לא יוכל להמריא בגלל משקל האמצעים שיותקנו עליו.

ההסבר - היות ומה שיכול להגן מהקרינה זה מעטה עופרת או מתקן שייצור שדה מגנטי חזק שיטה את הקרינה, או רובה וימנע ממנה לחדור לתוך המטוס. בשני המקרים מדובר כמובן בשיטות לא ישימות לעולם התעופה.

מה קורה כיום בתחום הזה בעולם?

מסתבר שענף התעופה לא שקט, ממש לא שקט. כאשר בודקים מתברר כי בכמה חברות תעופה אירופאיות דואגים שדיילות אוויר בהריון יעברו לעבודת קרקע עד הלידה. בחברות תעופה אחרות ננקטו אמצעים אחרים כאשר המדענים קבעו שהקרינה הקוסמית גדולה מהרגיל.

כך למשל נדחתה המראתן של חלק מהטיסות באירופה בעת "סערות השמש" הגדולות שאירעו בשנת 2003. הן קיבלו אישור המראה רק אחרי שרמת הקרינה פחתה מעט. איגוד הטייסים הבינלאומי איפלפא, דורש כבר זמן רב להגביל את רמת הקרינה הקוסמית שכל טייס סופג לרמה המותרת בקרב עובדים במכוני רנטגן. הדרישה הזו לא מיושמת עדיין.

גם נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב נדרשה לסוגיה וביצעה כמה מחקרים בתחום. מחקרים אלה קבעו כי טיסות בנתיבים העוברים מעל לקוטב הצפוני, מסוכנות יותר שכן באזורים האלה יש פחות הגנה של האטמוספרה מפני הקרינה הקוסמית. אבל הרצון לקצר טיסות בנתיבים מסוימים כמו בין שיקגו או ניו יורק לבייג'ין למשל, עוברות דווקא בנתיבים מעל הקוטב כי כך הנתיב קצר יותר ומנועי המטוס שורפים פחות דלק יקר.

המחקרים של נאס"א חשפו נתון מבהיל – אנשי הצוות והנוסעים בטיסות בנתיב העובר מעל או בסמוך מאוד לקוטב הצפוני, חשופים ללא פחות מ-12 אחוזים מהקרינה השנתית המותרת לעובדים במכוני רנטגן. מי שטס כמה פעמים בשנה אולי לא צריך לדאוג אבל הטייסים והדיילים אמורים לא לישון בלילה נוכח הממצאים של גוף רציני כמו נאס"א.

ועכשיו גם חילות אוויר החלו לדאוג. וכאמור גם בחיל האוויר הישראלי יש קולות הדורשים לבצע מחקר עצמאי בנושא.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית