טורקיה רכשה שני מטוסי F-35

באנקרה החליטו לבדוק את המטוסים ואז להחליט האם לרכוש כמויות נוספות. במקביל החלה טורקיה בייצור המל"ט "אנקה" שפותח "בהשראה" ישראלית
מטוס ה- F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)

טורקיה מתחילה במאמץ גדול לשדרג את כוחה האווירי אבל היא עושה זאת בזהירות. אנקרה החליטה לרכוש 2 מטוסי קרב חמקניים מדגם F-35 ולהתחיל בייצור המל"ט מדגם "אנקה" שפותח על ידי התעשייה המקומית, לדברי מומחים "בהשראה ישראלית".

טורקיה, בניגוד לישראל, הצטרפה לפרויקט הרב לאומי של ה-F-35 ולכן היא נהנית מיתרונות רבים. ההחלטה לרכוש בשלב ראשון רק שני מטוסי F-35 מעידה על חששות מרכש מיידי של טייסת כמו שעשתה ישראל שחתמה על עיסקה לרכש של 20 מטוסים. "הטורקים ירכשו שני מטוסים, ילמדו אותם, יבקשו שינויים ואז ילכו על ההזמנה הגדולה", אמר מומחה ישראלי.

על פי התכנית, תרכוש טורקיה בסופו של דבר 116 מטוסי F-35, אבל זאת כאמור רק אחרי בחינה של שני מטוסים. ה-F-35 מיועדים להחליף את מטוסי הקרב מדגם פנטום שהושבחו על ידי ישראל וכן את מטוסי ה-F-16 של חיל האוויר הטורקי.

בנוסף הטורקים ירכשו גם 10 מערכות של מל"ט מדגם "אנקה" שפותח על ידי התעשיה האווירית הטורקית. הטורקים רכשו לפני ניתוק היחסים עם ישראל כמה דגמים של מל"טים בעיקר מתוצרת התעשיה האווירית הישראלית. כאשר נחשף המל"ט הטורקי בשנה שעברה בחנו את הצילומים מומחים ישראלים. הם קבעו כי למרות שלא ניתן לדבר על "העתקה" יש ללא ספק "השראה" ברורה ממערכות ישראליות שלטורקים הייתה גישה אליהם בימי הזוהר של היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות.

המומחים הוסיפו כי לטורקים יכולת תכנון וייצור של כלי טיס וכי ברור שהם מנסים לפתח יכולת עצמאית בתחום המל"טים. מומחים של התעשיות הביטחוניות אמרו כי מה שהוצג בטורקיה עדיין אינו מערכת מבצעית אבל הטורקים יגיעו ליכולות כאלה ואז יציעו את המל"טים שלהם למדינות שונות.

מאז נותקו יחסי הרכש הבטחוני בין ישראל וטורקיה בעקבות אירועי המשט, עושים הטורקים מאמץ גדול לפתח מערכות שונות בעצמם. התעשיה האווירית הטורקית היא בעלת יכולת מוכחת. התעשייה הזו הרכיבה את מטוסי ה-F-16 האמריקנים ברישיון של יצרנית המטוס חברת "לוקהיד מרטין" וגם את מטוסי ה- F-16 שרכשה מצרים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית