למה ישראל רוצה לפתח מחשב על?

בישראל כמעט ואין מחשבי על ברמה בינלאומית, וזו בעיה בעולם שבו המרחב הקיברנטי הופך לזירת מלחמה נוספת. "יש לנו את היכולת להיות מובילים בעולם בתחום", אומר יעקב נגל, שינהל מושב בנושא בכנס מיוחד של סדנת יובל נאמן באוניברסיטת ת"א
מחשבי על. בעתיד בישראל? (אילוסטרציה: DreamStime)

המרחב הקיברנטי הפך בשנים האחרונות להיות נושא מרכזי באסטרטגיית ההגנה בישראל. מלחמת הסייבר מתקיימת יום-יום מתחת למעטה חשיכה. מסיבה זו הוקם לאחרונה מטה הסייבר הלאומי, שצפוי לרכז את המאמצים להתמודדות עם האיום.

יעקב נגל עמד בראש וועדה שבדקה את נושא מחשוב העל בישראל, במסגרת המיזם הקיברנטי הלאומי, שבעקבות מסקנותיו הוקם מטה הסייבר הלאומי. "בישראל אין כרגע מחשבי על אמיתיים, למרות שיש לנו את היכולת להיות מובילים בעולם בנושא זה", הוא אומר. ב-20 בדצמבר יתקיים כנס בנושא חישוב על-טכנולוגיות מחשוב באוניברסיטת תל אביב, שעורכת סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון. נגל ינהל בכנס מושב בנושא מחשוב על והצרכים של מדינת ישראל בתחום.

"במסגרת העבודה במיזם הקיברנטי, מצאנו שבמדינת ישראל אין מסה קריטית של ידע ברמה בינלאומית. אין כרגע מחשבי על אמיתיים, למרות שיש לנו היכולת להיות המובילים בעולם", מוסיף נגל. כאמור במסגרת המיזם הקיברנטי, בדקו נגל וצוותו את המבצ הקיים בישראל, בכל הנוגע למחשבי על. "אנחנו הגענו למסקנה שחייבים להקים מרכז מחקר אקדמי שיתפקד כמרכז ידע לאומי. במצב הקיים – גם כאשר יש ידע לגבי מחשוב על, אף אחד לא יודע כיצד להשתמש בו. חייבים לטפל בפער בין היכולת הקיימת וניצולה.

"מי שרוצה לעשות עבודות בתחום הזה, למשל מדענים שצריכים מחשב על, לא מוצאים פיתרון בארץ ולכן עוזבים לחו"ל. אנחנו חייבים לשנות את המצב. המיזם הקיברנטי נועד כדי שישראל תהיה בחמישייה הראשונה של מדינות שפיתחו מחשבי על. הרי חברות ישראליות משתתפות במחשבי על ברחבי העולם.

"מו"פ סייבר, אינטל, IBM, נציגים של כל אותן חברות הופיעו בפני הוועדה ואמרו מה צריך לעשות והביעו רצון להשתתף בכל פרוייקט לבניית מחשב על בישראל. גם מפא"ת מגלה עניין בפרוייקט. זה תחום שמצריך השקעה מתמשכת כי הוא כל הזמן מתחדש", מוסיף נגל. במושב שינהל, בנושא מחשוב על בישראל, יקחו חלק מספר אנשים, שחלקם מובילי עולם בתחום.

"מנכ"ל מלאנוקס, איל ולדמן, לדוגמא הוא אחד מהם", אומר יעקב נגל. "כמעט לחצי מהמחשבים החזקים בעולם יש תוכנה וחומרה של חברת מלאנוקס, הוא מוסיף. "עכשיו – הגיע הזמן שגם לנו יהיה מחשב על ברמה של לפחות החמישייה הפותחת ברחבי העולם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית