"שיפרנו היערכות מערכת הבריאות"

במערכת הביטחון מסכמים בהצלחה את תרגיל "להבה כתומה 6" שנערך באזור הצפון. בתרגיל דימו הכוחות מתקפה בלתי קונבנציונאלית על ערי הצפון
תרגיל "להבה כתומה" (צילום: אתר צה"ל)

מערכת הביטחון בשיתוף פיקוד העורף ומשרד הבריאות, קיימה בשבוע שעבר תרגיל כולל במרחב הצפוני – "להבה כתומה 6". התרגיל דימה תרחיש של מתקפת טרור בלתי קונבנציונלית על ערי הצפון ותרגל את מוכנות בתי החולים וקופות החולים באזור. תרגיל "להבה כתומה" מתקיים באופן שגרתי זו השנה השישית, כשמדי שנה מתורגל מחוז אחר בארץ.

"מטרת התרגיל המרכזית היא לשפר את מוכנות מערכת הבריאות ולתרגל אותה", אמר לאתר צה"ל תא"ל (במיל') זאב שניר, עוזר שר הביטחון לענייני התגוננות. לדבריו, "מדינת ישראל במצב טוב מאוד, התרגילים והתרחישים משפרים את המוכנות ומעלים את המודעות - שכבר מאוד גבוהה, נכון להיום". הוא ציין כי "הסבירות שאירוע כזה יתרחש היא נמוכה, אך החשיבות למוכנות היא גדולה כיוון שבמקרה של התפרצות מגפה אופן ההתמודדות הוא זהה".

"התרגיל החל כאשר כמות גדולה של חולים עם מחלות זיהומיות ותסמינים דומים התגלו ברחבי המחוז", הסביר סגן מפקד הרפואה של פיקוד העורף, רס"ן ליעד אבירם. "כיוון שהכמות חריגה מבינים שמדובר במעשה טרור אך לא יודעים מה מקור המחלה. זה יכול להיות חיידקים שמועברים דרך פשפשים ועד מעטפות האנטרקס, במשך התרגיל ניסו הכוחות לגלות מהו 'המחולל' שהפיץ את המחלה", הוא סיפר.

אחד מעיקרי התרגיל היה שיתוף הפעולה הנרחב בין מספר רב של גופים אזרחיים וצבאיים. נוסף על פיקוד העורף, השתתפו בתרגיל גם הרשויות המקומיות בצפון, משטרת ישראל, מד"א, כיבוי אש, המשרד להגנת הסביבה, משרד החוץ ורשות המים. "אירוע שהוא כל כך מורכב, לא יכול להיות מטופל רק על ידי מערכת הבריאות ופיקוד העורף. השילוב עם כלל המערכות האזרחיות – מחויב המציאות – ולכן אנחנו מתרגלים אותו", הסבירה רע"ן התגוננות בקהילה, סא"ל בלה עזריה. "תכלית פיקוד העורף היא לאמן גם את כלל המערכות שלוקחות חלק בתרגיל ובנוסף להתכונן גם לאפשרות של חלוקת תרופות מיידית לאוכלוסייה", ציין מפקד הרפואה של פיקוד העורף, אל"מ אבי אברג'יל.

בחודשים הקרובים צפוי משרד הביטחון לקיים תרגילים נוספים בתחום הטרור הבלתי-קונבנציונאלי, כחלק מהגברת ההיערכות של מדינת ישראל לאיום זה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית