בצל המהומות: מצרים הולכת לקלפי

בישראל עוקבים בדריכות אחר הבחירות לבית הנבחרים התחתון במצרים. מדובר בפעם הראשונה שאזרחי המדינה יטילו את קולם, לאחר הפלת משטר מובארק. הערכות הן שמפלגות האיסלאם ישיגו את מרבית הקולות
מפגינים ברחובות קהיר (ארכיון: AP)

דריכות רבה במצרים עם פתיחת הקלפיות בבחירות לבית הנבחרים התחתון. מדובר בבחירות הראשונות במדינה, מאז הופל משטרו של הנשיא חוסני מובארק בפברואר השנה. על פי ההערכות, צפויות המפלגות האילסאמיות, ובראשן מפלגת "החופש והצדק" המזוהה עם תנועת ה"אחים המוסלמים", לגרוף את מרבית הקולות, מה שכמובן מעורר חשש בקרב מדינות המערב בכלל, ובישראל בפרט.

אמש קרא ראש המועצה הצבאית הזמנית, הגנרל חוסיין טנטאווי, לציבור הרחב להגיע לקלפיות ולהטיל את קולו. טנטאווי שב וחזר על דבריו כי הצבא יעביא את סמכויות השלטון לממשלה אזרחית ולנשיא אזרחי חדש שייבחר בבחירות הצפויות להתקיים עד ליוני 2012.

עם זאת, המפגינים המצריים, אשר מבעירים את רחובות קהיר מזה למעלה משבוע, אינם מאמינים לדבריו ודורשים את התפטרותו המיידית והעברת סמכויות השלטון לידי העם. עדיין לא ברור מה יהיה מעמדו של הצבא לאחר הבחירות, שתוצאותיה הסופיות אמורות להתפרסם, כך נראה, בחודש ינואר. ידוע כי קציני הצבא הבכירים, רובם מונו על ידי הנשיא לשעבר חוסני מובארק, לא מוכנים לוותר כל כך בקלות על הכוח שבידם.

ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש, אמר בראיון ל"ישראל דיפנס" כי "סכנת ה'אחים המוסלמים' מוחשית מאחר והם יותר מאורגנים ויש להם את המשאבים הנדרשים להתחזקות עד כדי הגעה גם לשלטון".

על פי דעתו של זאבי-פרקש השלטון הצבאי במצרים נמצא בין המיצרים. "עד אשר ייבחר נשיא חדש במצרים לא נראה שינוי של ממש במדינה. מצב כזה יכול לפגוע בלגיטימיות של הצבא כמי שתומך בתהליך הדמוקרטיזציה במצרים. לאורך זמן ייתכן וזה ייפגע בנספח הצבאי של הסכם השלום עם ישראל".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית