הפיצוץ המסתורי באיראן - בבסיס טילים

רונן סולומון חושף כי יש דימיון בין הפיצוץ היום ובין ארוע מסתורי שארע לפני כשנה
בסיס סאג'אד

מה גרם לפיצוץ המסתורי בבסיס האיראני במהלך שבת? באיראן הפיצו בשעה האחרונה לפחות שלוש גירסאות שונות לגבי אופי הפיצוץ שאירע ליד הכפר בידג'נה, המרוחק כ-40 ק"מ מעיר הבירה, טהראן.

דוברי הממשל באיראן טענו תחילה כי מדובר בתאונה במתקני גז ודלק, וכעת מדווחים כי התאונה אירעה כתוצאה מפיצוץ תחמושת, שהובילה שיירה שחלפה במקום, אולם בדיקה מגלה כי הפיצוץ אירע בבסיס "סאג'אד", בו  שוהה, על פי מידע שנחשף בעבר על ידי תנועת ההתנגדות האיראנית ה"מוג'הדין" - חטיבת הטילים "אל חדיד", האחראית על תפעול יחידת טילי ה"שיהאב 3" ופיתוח טילי "שיהאב 4" של משמרות המהפכה. אם הדבר נכון, פגיעה בבסיס כזה יכולה להחליש את ה"זרוע הארוכה" האיראנית המיועדת לשיגור טילים כנגד ישראל, שיכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים, על פי התכניות האיראניות.

האירוע מזכיר מקרה דומה מאוקטובר 2010, שבו נהרגו 18 מאנשי משמרות המהפכה בפיצוץ מסתורי בבסיס הטילים האיראני, בעיר חוראמבאד, המרוחקת יותר מ-480 ק"מ דרומית-מערבית לטהרן. גם אז טענה איראן כי מקור הפיצוץ בשריפה במחסני תחמושת, וזאת כדי להסתיר את העובדה שהבסיס מאחסן את טילי ה"שיהאב 3" - כך חשף בשעתו מכון המחקר האמריקני "גלובל סקיוריטי", עובדה שהובילה להערכות כי הפיצוץ נגרם במכוון על ידי גורם כלשהו.

הבסיס אף שימש בעבר לאירוח יועצים צבאיים זרים, שעסקו בפיתוח טילים עבור המשטר האיראני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית