סוריה תסתמך על טילי ק"ק ונשק כימי

משטרו של אסד בונה את כוח טילי הקרקע-קרקע שלו. בישראל עוקבים אחר ההתפתחויות ואומרים כי הסורים יוכלו בעתיד לפגוע בשורה של מטרות אסטרטגיות בישראל
משגר טילי סקאד

הגילויים על מאמץ סורי נוסף להשיג יכולת גרעינית שהתפרסמו אתמול, משלימים את התמונה הכללית - סוריה שאפה ושואפת להשיג נשק להשמדה המונית מכמה סוגים. נראה כי סוריה הגבירה מאוד את מאמציה לפתח וליצר חומרי לחימה כימיים עבור טילי הקרקע-קרקע שלה. המסקנה מבוססת על ניתוח צילומי לווין שמבוצעים מעל סוריה מזה מספר שנים. בצילומים נראה מתקן לייצור חומרים כימיים באל סאפיר בדרום מערב סוריה.

מקורות שונים אמרו כי לא רק שהמתקן נועד לייצור חומרים כימיים אלא שנראים סימני בניה גם בבסיס הטילים הסמוך. ידוע כבר זמן רב כי בהיעדר חיל אוויר בעל יכולת מבצעית, הסורים בונים את כוחם מול ישראל בעיקר על כוח טילי קרקע-קרקע המסוגלים להיות חמושים בראשי קרב כימיים. ישראל עוקבת באמצעות מערכות מכ"ם ואמצעים אחרים, אחר ניסויים סוריים בטילי סקאד משופרים. כמה ניסויים של טילי סקאד-די אותרו בשנים האחרונות.

בסיוע מימון איראני, מקיימת סוריה מערך מתקדם לפיתוח וייצור של טילי קרקע-קרקע המיועדים לפגיעה מדויקת במטרות בישראל. "המאמץ הזה יאפשר להם לפגוע בשורה של מטרות אסטרטגיות ברחבי ישראל, בעיקר בשדות תעופה צבאיים" אמר לא מכבר מומחה בתחום.

סוריה הקימה בסיס לטילים בליסטיים ממנו ניתן לשגר מטחים של טילים כאלה לעבר ישראל. הקמת הבסיס היא חלק מהמאמץ הסורי לשפר את יכולת צבאה בתחום טילי הקרקע-קרקע. לדברי מקורות זרים הבסיס מכיל 30 בונקרים מבטון מזוין שבהם מאוחסנים המשגרים והטילים. בבסיס יש גם מוצבי פיקוד ומבני עזר רבים.

בדמשק מעריכים כנראה כי משגרים ניידים יהיו חשופים לפגיעה מהאויר. בסיס שיגור ובו בונקרים מוגנים היטב ,יכול לתת לסוריה סיכוי גדול יותר לשגר מספר רב של טילי קרקע-קרקע לעבר ישראל לפני שיכולת השיגור תפגע בעיקר על ידי פעילות אווירית של ישראל. לדברי המקורות במתקן אחר, סוריה מאחסנת כמויות של חומרי לחימה כימיים המיועדים בין היתר לראשים קרביים של טילי הסקאד שברשותה.

הסורים הצטיידו במספר רב של טילים מדגם סקאד-די שהוא בעל טווח של כ-700 ק"מ ולכן סוריה תוכל לשגר אותו לעבר ישראל מעומק שטחה. לטיל דיוק של כקילומטר. מומחי מודיעין בארץ ובעולם טוענים כי הסורים עושים מאמצים להרכיב ראשים קרביים עם חומרי לחימה כימיים על טילי הקרקע-קרקע שלהם. כל טיל בליסטי ניתן עקרונית לחמש בראשים קרביים מסוגים שונים - רגיל, המכיל חומר נפץ, כימי המכיל חומרי לחימה כימיים, או גרעיני.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית