הפרשייה שהסעירה את המדינה

תזכורת: נחום מנבר היה איש עסקים, שבין היתר היה מוכר כספונסר של קבוצות כדורסל ישראליות. ב-1997 הוא הורשע בשורה של עבירות ביטחוניות בגין מכירת אמצעים לייצור נשק כימי לאיראן
(אילוסטרציה: DreamStime)

איש העסקים נחום מנבר, שישוחרר בקרוב מהכלא, נולד בקיבוץ גבעת חיים. בצבא שירת כלוחם בצנחנים. לאחר שחרורו מהכלא ניסה להצליח בעסקים הפרטיים, אך במהרה נכשל והחל לצבור חובות גדולים. הוא הסתבך עם פלילים כאשר הואשם בהפצת המחאות ללא כיסוי. מנבר החליט לעזוב את הארץ והשתקע בשווייץ.

בתחילת שנות ה-90 החל מנבר לעסוק בסחר בנשק ויצר קשר עם גורמים איראניים. בשנת 1995 ארה"ב הטילה על מנבר מגבלות כלכליות לאחר שגילתה כי הוא מספק חומרים כימיים לאיראן. במקביל החלו גורמי הביטחון בישראל להתעמק בעסקיו של מנבר.

בשנת 1997 נתגלה כי מנבר נעצר על ידי השב"כ וכי הוא יועמד לדין בישראל בגין סחר בנשק עם איראן, ובגין עבירות ביטחוניות נוספות. משפטו של מנבר התנהל בעיקר מאחורי דלתיים סגורות, אולם עם השנים התפרסמו מספר עובדות מחקירתו.

פרשייה אחת זכורה היטב מחקירתו של מנבר. בפני חוקריו טען אז מנבר כי קיים קשר עם האיראנים במטרה, כך לטענתו, להביא מידע חדש בכך הנוגע לנווט חיל האוויר השבוי רון ארד. מנבר הציג בפני גורמי הביטחון קלטת וידאו שבה נראה אדם המזדהה כרון ארד. קלטת זו נתגלתה כזיוף.

מנבר הורשע בסופו של דבר בעבירות ביטחוניות ונידון ל-16 שנות מאסר בפועל. כאמור, לאחר 14 וחצי שנים הוא צפוי לצאת לחופשי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית