"יש לטפל בגרעין האיראני בהקדם"

ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד רה"מ התייחס לאיום הגרעיני מאיראן ואמר כי ישראל אינה נמצאית באיום מיידי. הוא הוסיף כי "כל האופציות פתוחות" בנוגע לדרכי הטיפול באיום הגרעיני
עמוס גלעד (תמונה: יח"צ, יותם פרום)

ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, האלוף במיל' עמוס גלעד, מתריע היום מפני האיום האיראני ואומר כי יש להציב את הנושא האירני בראש סדר העדיפויות. "מעולם לא התמודדנו עם כל כך הרבה חזיתות, וכרגע זה רק תיאורטי. מעולם לא היינו עם סימני שאלה כה רבים. צריך לדעת לתעדף במה לטפל קודם. לדעתי מדובר בחזית האיראנית", אמר גלעד.

בהרצאה שנשא במסגרת אירוע "הקתדרה בשישי" במכללה האקדמית באשקלון, גלעד ביקש להבהיר כי אין כרגע איום מיידי על ישראל. "האיום המרכזי הקיים כעת על ישראל הוא אירן. לא קיים איום גרעיני מיידי, אך בהחלט יש מוטיבציה גבוהה ונחישות לכך".

עוד אמר גלעד כי "אירן נחושה להשיג נשק גרעיני וזה איום מאוד כבד על המדינה. אם הם ישיגו זאת, זה מהפך אדיר. ראש הממשלה נתניהו היה הראשון ששמע מהמודיעין את התחזית שאיראן הולכת לנתיב של טילים וגרעין. היה קשה להעביר הערכה זו כיוון שדחו אותה בכל מקום. נתניהו רואה בכך איום אדיר. שר הביטחון ברק מבין את עומק האיום. האיום הזה הוא מרכזי וכבד".

גלעד התייחס גם לנושא תקיפה ישראלית אפשרית באיראן. לטענתו כל האופציות פתוחות. גלעד אמר עוד כי "לישראל אין מקום תחת השמש במזרח התיכון בעיני האיראנים. יש לנו ניסיון רע עם יחס שחצני של הישראלים לאמירות הבאות מבחוץ. חמינאי אומר שלישראל אין מקום, איראן צריכה להיות מבחינתו אימפריה ושוות כוח למעצמות על כמו ארצות הברית. המוטיבציה הזו מניעה את איראן לפתח יכולות של טילים. עד עכשיו האיראנים העשירו אורניום. היום המצב הוא שהם מצויים על קו זינוק – יש אורניום, יש ידע, אך הם לא יוצרים זאת כיוון שבכל פעם יוצאים פרסומים על כך בתקשורת ולא ביוזמתם". הוא אמר כי ניסיונם של האיראנים לבנות כורי גרעין באתרי מסתור לא צלח, כיוון שהמתקנים התגלו פעם אחר פעם.

לדעתו, גם במצב הקיים יש צד חיובי. "העולם כולו נגד האיראנים והסנקציות משפיעות", אמר גלעד. אולם הוא ציין כי המאמצים הדיפלומטיים של הקהילייה הבינלאומית והסנקציות שהוטלו על איראן - לא גרמו לבכירי הרפובליקה האיסלאמית לשנות כיוון ולא פגעו ברמת המוטיבציה להשיג את הגרעין.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית