בקרוב: מסוקים בלתי מאויישים לפינוי פצועים ואספקה

בתעשייה האווירית מפתחים "קופסאות שחורות" שיהפכו מסוקים רגילים לכלי טיס בלתי מאויישים. מדובר במערכת בקרת טיסה אוטומטית שתופעל מרחוק
מסוק "דרוב"מתוצרת הודו

התעשייה האווירית מפתחת "קופסאות שחורות" שתהפוכנה מסוקים רגילים לכלי טיס בלתי מאוישים שיבצעו משימות של פינוי פצועים ואספקה בשטחי לחימה קדמיים. פרטים על הפרויקט של התעשיה האווירית (תע"א) בתחום זה ימסרו בכנס התעופה שמארגנת קבוצת טכנולוגיות ושיתקיים בסוף חודש נובמבר בירושלים.

התעשיה האווירית בחנה את כל האופציות בתחום, כולל פיתוח פלטפורמה מיוחדת והגיעה למסקנה כי הסבת מסוק כבד למשימות כאלה היא הטובה ביותר. אבי בלסר, מנהל השיווק של מפעל המל"טים של התעשייה האווירית, אישר כי לאחר הערכת כמה אפשרויות - ההחלטה היא להשתמש במסוקים כבדים ולהתקין בהם מערכת בקרת טיסה אוטומטית שתחליף את הטייסים.

בלסר גילה כי בוצעו ניסויים עם מסוק Bell-212 כדי להוכיח את הדיוק של מערכת בקרת טיסה. במהלך הניסויים נקשר כדורסל למסוק והוא ריחף וביצע תמרונים מדויקים שהכניסו את הכדור לסל שהוצב על הקרקע בצורה חלקה פעם אחר פעם. "הרעיון הוא לשלוט במסוק בלתי מאויש באמצעות תחנת הקרקע המשמשת גם לשליטה במל"טים רגילים", אמר בלסר.

בתעשייה האווירית ישנה פעילות נרחבת בתחום המסוקים הבלתי מאויישים. יש לציין כי החברה משתפת פעולה עם התעשייה ההודית בפרויקט להפיכת מסוק מתוצרת הודו לבלתי מאויש לצרכי חיל הים של מדינה זו. מסוקים לא מאוישים נחשבים כיום לפיתרון יעיל של הפעלת מסוקים מעל גבי כלי שיט.

היוזמה של התעשייה האווירית באה בעיתוי מעניין. לפני מספר חודשים זכתה חברת אלביט מערכות בחוזה פיתוח של משרד הביטחון לפיתוח מערכת בלתי מאוישת לאספקה לכוחות לוחמים. הפרויקט שזכה לכינוי "הפיל המעופף", מבוסס על משטח מטען מצויד בגלגלים שעליו ניתן להעמיס מטען של טון אחד. המשטח מחובר ל- Parafoil (מעין כנף אווירודינמית דמוית מצנח) עם מערכות סרוו שיבטיחו הצורה האווירודינמית שלו.

"הפיל המעופף" יהיה מסוגל לטוס מספר ק"מ ותהיה לו מערכת GPS לניווט לנקודת האספקה ​​הרצויה. מקורות במערכת הביטחון אומרים כי הצעת אלביט נבחרה בגלל הפשטות שלה. המקורות הוסיפו כי "הפיל המעופף" יהיה מוגבל בגובה הטיסה שלו מה שלא יתאים לכל זירת לחימה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית