גובר לחץ של מדינות המערב להפסיק למכור נשק לישראל

באירופה, ארגוני זכויות אדם מגישים עתירות נגד ייצוא נשק לישראל 

גובר לחץ של מדינות המערב להפסיק למכור נשק לישראל

תמונה: דובר צה״ל

מכירות נשק לישראל על ידי צרפת וגרמניה נפגעו השבוע כתוצאה מצעדים משפטיים של ארגונים המתנגדים לאספקת נשק לישראל בגלל המלחמה בעזה. גובר הלחץ של מדינות במערב להפסיק למכור נשק לממשלת ישראל. 

בפריס הגישו כמה ארגוניים, ביניהם אמנסטי אינטרנשיונל צרפת ו-ATTAC פניות לבתי משפט לאלץ את ממשלת צרפת להפסיק לספק נשק לישראל. 

בגרמניה, מדווח POLITICO, עורכי דין של ארגוני שמירת זכויות האדם הגישו בקשות לבית משפט מנהלי בברלין להשהות את החלטת הממשלה הגרמנית לשלוח לישראל 3,000 מערכות נשק נ"ט, כך דיווחה רויטרס.

בחודש  שעבר דווח בפרסומים שונים בצרפת שמדינה זו מכרה לישראל חלקי חילוף למקלעים "שניתן להפעילם בעזה". בסוף השבוע הגישו שלושה ארגוניים לא ממשלתיים בצרפת תביעות לבתי משפט בפריס. 

הדגש הוא על רישיונות לאספקת חימוש ומרעומים מסוג ML3 וגם רישיונות לאספקת כוונות לנק"ל, מחשבי הפצצה ML-5 וציוד הדמייה אינפרה-אדום ותרמי ML-15, בנוסף לבקשות לביטול מכירת נשק דו-תכליתי, צבאי ואזרחי. 

גם ממשלת בריטניה וראש הממשלה נתונים ללחץ להפסיק למכור נשק לישראל. קנדה, ספרד ובלגיה כבר הודיעו שלא ישלחו נשק לישראל, ואילו בית משפט בהולנד אסר על העברת חלקים למטוסי F-35. 

בשנת 2023 הסתכמו מכירות נשק מגרמניה לישראל ב-326.5 מיליון יורו, ואילו יצוא נשק צרפתי לישראל באותה שנהה היה בסכום של 208 מיליון יורו.  

בריטניה מכרה לישראל ציוד צבאי בשווי של מיליוני ליש"ט. משנת 2015 נמכר לישראל נשק בריטי בסכום של 489 מיליון ליש"ט, כולל חלקים למטוסי קרב, טילים, טנקים, טכנולוגיות שונות, נק"ל ותחמושת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית