אוסטרליה: פיצוץ במחצבה העיף רגמות למרחק 340 מטרים

למרבה המזל אף אחד לא נפגע, אבל הפוטנציאל היה קיים. במהלך הפיצוץ, עובד ממפעל בטון הסמוך למחצבה ואדם נוסף מצאו את עצמם בשטח הסכנה

אוסטרליה: פיצוץ במחצבה העיף רגמות למרחק 340 מטרים

By Wilson44691 at English Wikipedia - Transferred from en.wikipedia to Commons by Gerardus using CommonsHelper., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4963948

השיטה השכיחה ביותר לשבירת סלעים במחצבות ובמכרות פתוחים היא שימוש בחומרי נפץ. האנרגיה, שמשתחררת בפיצוץ, דוחסת את שולי הקדח, מפרקת את הסלע הסמוך, גורמת לגלי הלם חזקים בסלע, עוקרת אותו ממקומו וזורקת את הסלע המפורק ממנו והלאה.

העפת רגמות

רגמות (Flyrocks) הן שברי סלע חופשיים, ששוחררו בתהליך הפיצוץ ושיכולים לעוף למרחקים ניכרים משטח הפיצוץ. לביצוע פיצוץ ישנן השלכות לא-רצויות על הסביבה, ומהן העפת רגמות היא הגורם המרכזי לפגיעות בנפש ולנזק לרכוש.

כאשר הבקרות אינן פועלות או אינן מספקות, התוצאה יכולה להיות קשה כאשר אנשים או ציוד באתר או מחוצה לו חשופים לפגיעה מהעפת רגמות.

התקרית

תקרית כזו של העפת רגמות במדינת ניו-סאות' וויילס שבאוסטרליה התרחשה במחצבת Cootamundra ב-8 באפריל 2021.

למרבה המזל אף אחד לא נפגע, אבל הפוטנציאל היה קיים. במהלך הפיצוץ, עובד ממפעל בטון הסמוך למחצבה ואדם נוסף מצאו את עצמם בשטח הסכנה (שטח, שיש בו סכנת פגיעה בנפש או ברכוש, עקב ביצוע הפיצוץ, כתוצאה מהעפת רגמות, מהדף אוויר או זעזועי קרקע), והיו חשופים לסכנת פציעה חמורה עד כדי מוות עקב העפת רגמות.

העובד, שנמצא במרחק של כ-340 מטרים מהפיצוץ, ניצל בעור שיניו מפציעה כשתפס מחסה מאחורי משאית שהגנה עליו מפני הרגמות.

ההליך המשפטי החברה, שהפעילה את המחצבה Rockwoods Investment Group Pty Ltd (נודעה בעבר בשם Milbrae Quarries Pty Ltd) הועמדה לדין. ב-9 באוקטובר 2023, החברה הודתה בעבירה לפי סעיף 32 לחוק האוסטרלי לגבי בריאות ובטיחות בעבודה משנת 2011, בשל אי-הצלחתה לעמוד בחובותיה לפי סעיף 19(2) לחוק.

ב-28 בפברואר 2024, בית המשפט המחוזי של מדינת ניו-סאות' וויילס הרשיע את החברה, והטיל עליה קנס בסך 150,000 דולר אוסטרלי (כ-360,000 ₪), שהופחתו מ-200,000 (כ-480,000 ₪) לאור העובדה שהחברה הודתה באשמה בשלב ראשוני של המשפט ובתוספת הוצאות משפט בסך 84,500 (כ-200,000 ₪).

החקירה הרגולטורית

הגוף הרגולטורי The NSW Resources Regulator ביצע חקירה בנושא ופירסם את תוצאותיה, שעיקרן מובא להלן:

מדובר במחצבת סלע קשה, שתוכנן בה פיצוץ לשעה 13:00, ושהודיעה מוקדם יותר בבוקר הפיצוץ לעובד במפעל הבטון הסמוך על המועד המתוכנן של הפיצוץ.

מפעל הבטון גובל עם המחצבה והוא בבעלות ומופעל על ידי Tegra Australia Pty Ltd (Tegra). מפעל הבטון והמחצבה חולקים דרך גישה משותפת לאתרים שלהם מהכביש המהיר. המשרד של Milbrae ממוקם בקצה הצפוני של המחצבה ליד מפעל הבטון.

לפני הפיצוץ המתוכנן בשעה 13:00, עובד Tegra עזב את מפעל הבטון ונסע לעיר הסמוכה. הוא חזר למפעל הבטון בסביבות השעה 13:30, והניח שהפיצוץ התבצע כמתוכנן בשעה 13:00.

אלא שללא ידיעתו הפיצוץ נדחה עד אחרי השעה 14:00. העובד ירד לעמדה הממוקמת בתחתית רמפה כדי למלא במים את המערבל במשאית שלו שהיה במרחק של כ-347 מטרים מלב הפיצוץ כאשר הופעל חומר הנפץ.

בערך בשעה 14:15, תוך כדי מילוי המערבל, העובד הרגיש זרימת אוויר ומיהר להתחבא מאחורי המשאית. סלע עף, התגלגל ונחת בקרבתו. העובד כיבה את המשאבה והסיע את המשאית מהמחצבה למשרדי מפעל הבטון שבהם דיווח על התקרית.

רגולטור המשאבים החל בחקירה כדי לקבוע את הסיבה והנסיבות של התקרית. החקירה בדקה, בין היתר, את האמצעים שננקטו על ידי המחצבה כדי לשלוט בסיכון של כניסת בני אדם לשטח הסכנה, ביצוע הדרכות, פיקוח של העובדים הקשורים בביצוע הפיצוץ, והלימות המדיניות והנהלים הרלוונטיים לאירוע. מפעיל המחצבה שיתף פעולה בחקירה.

החקירה העלתה, שעובד מפעל הבטון לא היה מודע לכך שהפיצוץ התעכב, והצליח להיכנס לאזור הסכנה מבלי שצופה/שומר מאנשי המחצבה מנע בעדו או פגש בו.

אדם היה בתוך שטח הסכנה, כאשר בוצע פיצוץ במחצבה. האדם לא סבל מכל פגיעה פיזית אך חווה טראומה כתוצאה מחשיפה לפיצוץ ולהעפת רגמות.

דרישות החוק על מפעילי מכרות ומחצבות חלה חובה לזהות ולנהל סיכונים של בריאות ובטיחות בהתאם לדרישות החוק האוסטרלי לגבי בריאות ובטיחות בעבודה משנת 2011, ולדרישות החוק האוסטרלי לגבי בריאות ובטיחות בעבודה (מכרות ואתרי נפט) משנת 2013 ותקנות, שהותקנו מכוחם.

שילוב של העפת רגמות ושל אבטחה לא-מספקת של שטח הסכנה גורמים לרוב התקריות הקשורות לפיצוצים.

מפעילי מכרות ומחצבות חייבים לציית הן לניהול סיכונים כללי והן לניהול סיכונים ספציפי של שימוש בחומרי נפץ.

הם צריכים להבטיח, שתוכנית השליטה בחומרי הנפץ שלהם נבדקה ונמצאה מתאימה כדי לזהות ולבקר כראוי סיכונים ספציפיים הקשורים לשימוש בחומרי נפץ באתריהם.

אחריות הממונה על הפיצוצים

הממונה על הפיצוצים (Shotfirer) אחראי על תכנון הפיצוץ, על טעינת הקדחים בחומרי הנפץ, על קביעת מידות מרחקי העומס (Burden), והמיפתח (Spacing) - הכל כדי למנוע סיכונים כתוצאה מהפיצוץ.

גם בסיום הפיצוץ שטח הסכנה נשאר סטרילי, עד שהממונה על הפיצוצים מוודא שכל חומר הנפץ "לקח", שאין מטעני איור (מטען חומר נפץ, שפיצוצו החטיא) ואז הוא - ורק הוא - מאשר "All clear".

הסדרי אבטחה

הסדרי אבטחה, הקשורים לביצוע פיצוצים, צריכים לזהות כל אדם שעשוי להיכנס מבלי משים לשטח הסכנה, וצריכים להיות תהליכים לשליטה בסיכון לפציעה או מוות אם שטח הסכנה נפרץ. במלים אחרות: בטיחות כל האנשים באזור הפיצוץ.

התקן האוסטרלי

קיים גם תקן אוסטרלי בנושא: Australian Standard AS 2187 - 1998 Explosives—Storage, transport and use.

קישור לרשימת כל המאמרים שלי כאן

המידע שבהם הסתמך על פרסומים, שהופיעו בקבוצות ה-LinkedIn, שאני מנהל Explosives / Blasting (Energetic Materials) OSH, ו- Fireworks and Pyrotechnics OSH.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית