פרשנות | הממשלה יכולה לפטר את הרמטכ״ל - היא לא עושה זאת. שתפסיק להתערב בהחלטות שלו

אם גורמים בממשלה חושבים שצריך לפטר את הרמטכ״ל, שיובילו תהליך פוליטי כזה בירושלים. בכיינות והטפות מוסר ברשתות, רק פוגעות בניהול הצבא

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ממשלת ישראל וכנסת ישראל שמינתה את הממשלה, מגלות חוסר באיבר חשוב - עמוד שדרה. הכוונה היא לסאגת המינויים של בכירים בצה״ל בזמן מלחמה.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, טוען כי לרמטכ״ל, רא״ל הרצי הלוי, אין מנדט מוסרי למנות בכירים בצה״ל, היות והוא אחראי על הכשל של ה7.10. שר האוצר שכח שגם הוא שותף לממשלת הכשל שאחראית על המחדל, אבל זה לדיון אחר. 

נחזור לדיון המוסרי בהחלטות הרמטכ״ל. אם הממשלה טוענת שהרמטכ״ל איבד את סמכותו המוסרית לנהל את הצבא בגלל שהוא אחראי על המחדל של ה7.10 - אחלה. הממשלה יכולה לפטר אותו ולהחליף אותו בקצין אחר. בדיוק כפי שהממשלה מינתה אותו. 

אנחנו כבר 5 חודשים לתוך המלחמה בעזה, טרם כיבוש רפיח וטרם , אולי, מלחמה נוספת בלבנון. הממשלה עד כה לא פיטרה את הרמטכ״ל. אפילו לא התנהל דיון על כך.

הסיבה כנראה קשורה לכך שנתניהו לא רוצה בחירות. בכל זאת, אם הרמטכ״ל אחראי על המחדל וצריך לפטר אותו - אז גם ראש הממשלה שאחראי על המחדל צריך לפטר. 

נתניהו מצידו אמר שלא מחליפים הנהגה בשעת מלחמה. ובכן, בחינה של התנהלות אוקראינה מול צבא רוסיה, אחרי מעל שנתיים מלחמה עקובה מדם, תראה שנתניהו טועה.

החליפו רמטכ״ל ואלופים והעולם ממשיך. גם ברוסיה החליפו בכירי צבא והעולם ממשיך. הוא ימשיך גם בישראל. 

הסיבה להעדר רצון להחליף בכירי ממשל או צבא בעת מלחמה בישראל נובע מאינטרסים אישיים להישאר בכסא - לא מתוך תפיסה אסטרטגית. 

הצבא והממשלה נכשלו ב7.10 כשלון חרוץ ואלו שכשלו, נשארו בתפקיד לנהל את הלחימה ולשקם את המדינה והצבא. אין פרדוקס יותר גדול מזה כאשר אותם אלו שכשלו ונשארו בתפקיד, מטילים ספק מוסרי ברמטכ״ל. הפוסל, במומו פוסל. 

אינני סניגור של הרמטכ״ל, אלא של תהליכים בחוק הישראלי. הרמטכ״ל כשל ב7.10 ונראה כי כל אזרח ישראלי כמעט מבין זאת. יחד איתו, כל צמרת צה״ל. האם תהיה וועדת חקירה ממלכתית לטבח? לא יודע. אם תהיה, נקווה שמסקנותיה יהיו ללא משוא פנים. 

עד אז, את הכנסת בוחר העם, הכנסת ממנה ממשלה והמממשלה מנהלת את המדינה, כולל את הצבא. אם גורמים בממשלה חושבים שצריך לפטר את הרמטכ״ל, שיובילו תהליך פוליטי כזה בירושלים. בכיינות והטפות מוסר ברשתות, רק פוגעות בניהול הצבא. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית