פסק דין בצרפת: אפשר להאשים בפשעים נגד האנושות חברת מלט צרפתית שפעלה בסוריה

בין 2012 ל-2014, Lafarge שילמה לכאורה עד 13 מיליון יורו לכמה קבוצות חמושים בסוריה, כולל המדינה האסלאמית

Credit: John Wreford / SOPA Images/Sipa via Reuters Connect

פסק דין שהתפרסם בצרפת, דוחה את הערעור של חברת Lafarge, שהפעילה מפעל מלט בסוריה ומואשמת בפשעים נגד האנושות בשל תמיכה פיננסית בארגוני טרור (תשלום פרוטקשיין). 

החברה, שהפכה לחלק מ-Holcim הנסחרת בשוויץ ב-2015, הייתה מושא לחקירת פעילותה בסוריה מאז 2016, אחד ההליכים הפליליים הארגוניים הנרחבים ביותר בהיסטוריה המשפטית הצרפתית האחרונה. דיווח של רויטרס. 

יצרנית המלט הודתה, בעקבות חקירה פנימית משלה, כי חברת הבת הסורית שלה שילמה לקבוצות חמושות כדי לסייע בהגנה על צוותי המפעל במדינה בזמן מלחמת האזרחים בסוריה.

במאי 2022 אישר בית המשפט לערעורים בפריז את ההאשמות נגד קבוצת המלט Lafarge בגין סיוע לפשעים נגד האנושות, תוך אכיפת החלטת בית המשפט העליון הצרפתי מספטמבר 2021. 

באוקטובר 2023 אישר בית המשפט העליון בצרפת את האישום. לפארג' היא החברה הראשונה בעולם שמתמודדת אי פעם עם אישום כזה. עם זאת, בית המשפט ביטל את האישום של סיכון חיי עובדיה הסורים לשעבר, למרות העובדה שחקירה פלילית העלתה שייתכן ועובדים סורים היו חשופים לסיכונים מסוכנים כגון מוות, פציעה או חטיפה. 

בית המשפט קבע כי הגנות הבטיחות שמספק חוק העבודה הצרפתי לא חלות על עובדים סורים.

פסק הדין הוא תוצר חקירה פלילית שהחלה בצרפת בעקבות תלונה שהוגשה לפני שבע שנים על ידי ECCHR, Sherpa ו-11 עובדים סורים לשעבר והובילה לפתיחת חקירה שיפוטית. 

״בין 2012 ל-2014, לפארג' שילמה לכאורה עד 13 מיליון יורו לכמה קבוצות חמושים בסוריה, כולל המדינה האסלאמית, כדי לשמור על מפעל המלט שלה פעיל בעיצומה של מלחמת האזרחים בסוריה והזוועות שלה. לאפארג' החזיקה את העובדים הסורים במשמרת במקום למרות הסביבה המסוכנת ביותר, החטיפות החוזרות ונשנות והסיכונים לחייהם״, לפי הפרסום. 

"בית המשפט העליון מאשר בפעם השנייה שניתן להאשים את לאפארג' בצרפת בפשעים נגד האנושות בסוריה. עסקים שמתדלקים או מרוויחים מעימותים מזוינים אינם יכולים עוד לטעון שפעילותם ניטרלית. חברות המעבירות מיליוני יורו לקבוצות חמושות שביצעו פשעים נגד האנושות חייבות להיות אחראיות", אומרת קאנל לאוויט, מנהלת שותפה של תוכנית עסקים וזכויות אדם ב-ECHR. 

לא ברור מתי תסתיים החקירה והאם תחליט הפרקליטות בצרפת לשלוח את התיק לבית המשפט למתן פסק דין לגופן של ההאשמות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית