הוא מגייס חיילים אמריקאים לשעבר לעבודות אבטחה בישראל דרך הטיקטוק

״מתקנים אמריקאים נתפסו לא מוכנים לפלישת חמאס״, אומר תומאס לאת'ם, אמריקאי בן 26, איש צבא אמריקאי לשעבר, מגייס בטיקטוק

A TikTok Thomas Latham posted from Beersheba, Israel  on March 14, 2023. Photo: The Intercept
 

תומאס לאת'ם, חייל חי״ר לשעבר בצבא ארה"ב, בן 26, הוא אחד מאינספור צעירים ב-TikTok, אבל הוא השתמש ברשת החברתית למטרה שונה מרובם: גיוס חיילים משוחררים לאייש בסיסים סודיים של צבא ארה"ב בישראל. פרסום של אתר ה-theintercept

"להיות קבלן מואר, באמריקה ההשקפה הזו תהיה 4,000 דולר לחודש", אומר הטקסט שעל פוסט TikTok מאת לאת'ם. מצלמת הטלפון שלו מצלמת את הנוף ממרומי בניין קומות בבאר שבע. בשנת 2017, הצבא הישראלי חגג את בנייתו של בסיס צבאי אמריקאי בקרבת העיר - נוכחות שהפנטגון ניסה להמעיט בה.

הסרטון הוא אחד מני רבים בפיד של Latham, שבו הוא מרבה להלל את החיים כקבלן צבאי. לאת'ם מפרסמ באופן קבוע הזדמנויות עבודה כדי לעזור לחיילים אמריקאים משוחררים למצוא עבודה אחרי הצבא, הוא אמר בראיון ל-The Intercept. 

בתחילה, הפוסטים ב-TikTok הגיעו כחלק מעבודתו כמגייס עבור קבלן האבטחה הפרטי Triple Canopy. מאז שעזב את Triple Canopy, הוא גויס גם לחברות אחרות, אבל לפעמים הוא פשוט מפרסם. 

"אנשים מחבבים אותי כי אני לא שומר על מידע. אני חושב שמה שגורם לזה לעבוד כל כך טוב הוא שזו תעשייה מעוננת במסתורין", אמר לאת'ם ל-The Intercept. "אנשים מחבבים אותי כי אני לא שומר על מידע."

"קבלנים פרטיים, לא משנה באיזה תחום - צריכים סכסוך ואז אתה צריך אותם שישמרו עליך. אתה צריך להגן על דברים. בלי שמשהו יקרה, הקבלנים לא ישלמו כל כך הרבה." לאת'ם עבד כמגייס עבור Triple Canopy עד מרץ האחרון, לפני שלקח חוזה גיוס עבור חברה קטנה יותר, שאותה סירב לזהות. 

רשימות משרות רבות מהסוג שפרסם לאת'ם דורשות אישורי ביטחון ממשלתיים, כלומר מועמדים פוטנציאליים יהיו לרוב יוצאי צבא או כאלה שכבר עבדו בעולם האבטחה הפרטי. שתי הקהילות, והחפיפה המשמעותית ביניהן, יכולות להיות מבודדות וידועות ברשתות הקשרים הלא פורמליים. לאת׳ם גייס בעבר עבור בסיסים אמריקאים בישראל, כווית וגרמניה. 

לאת׳ם מסביר בראיון כי תקופת הזהב של קבלני הביטחון האמריקאים הייתה במלחמה עירק. בשיא, ותיקי המארינס יכלו להרוויח עד 200,000 דולר בשנה. 

עם סיום המלחמות בעיראק ובאפגניסטן, יש פחות הזדמנויות תעסוקה, אם כי לאת'ם אמר שעימותים חדשים עשויים לשנות זאת. בינואר, הוא פרסם ב-TikTok אודות מהלך של Triple Canopy בגרמניה, שם הפיקוד האירופי של הפנטגון מפעיל את רוב מאמציו לתמוך בהגנה של אוקראינה מפני הפלישה הרוסית.

"מאז שחמאס פלש לישראל", אמר לאת'ם ב-TikTok יומיים לאחר התקיפה, "היו דיבורים אם נצא לשם ונתרחב בתוך ישראל". הדיבורים, הסביר, הגיעו מ"הרבה מחבריי במגזר הפרטי". 

לאת׳ם צילם עצמו ב-TikTok מול תמונת מסך עם רישום חוזה לעבודת אבטחה בירושלים. רישום המשרה אינו מגלה למי מיועדת העבודה. הוא אומר בדרך אגב כי "יש חוזים שירדו" לתמיכה בכוחות המבצעים המיוחדים של ארה"ב, יחידות העילית החשאיות של הצבא, שהפנטגון הודה שפועלות בישראל. 

לאת׳ם מגיע למסקנה שהמשרה עשויה להיות משרה ב-SOC, חברת אבטחה מבוססת בוירג'יניה, לעבודה עבור WPS - או World Protective Service, שעושה אבטחה עבור מחלקת המדינה האמריקאית ברחבי העולם. לאחר שציין כמה מהדרישות של הרישום, הוא אמר, "זה פשוט הגיוני שזה חוזה WPS וזה חוזה WPS של SOC - אם הייתי איש הימורים".

הסרטון הקצר על המשרה בישראל מציע את ההסבר של לאת'ם מדוע צצות משימות בעקבות התקפת חמאס: כי מתקנים אמריקאים בישראל נתפסו לא מוכנים לחלוטין לתרחיש כזה. "יש הרבה יותר במשחק עם ישראל במיוחד, שלא הרבה אנשים יודעים עליהם", אומר לאת'ם. "יש לנו בסיסים צבאיים שם, מספר בסיסים צבאיים שם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית