פרשנות | נדרשת תכנית פעולה להכשיר כל יישוב להגן על עצמו

יש להבטיח את היכולת המיידית והישירה של הישובים להגן על עצמם

מאז השבת האיומה של 7 באוקטובר 2023, נאמרות שוב ושוב המלים "היום שאחרי"' בהקשרים שונים, של לקיחת אחריות, הפקת לקחים, הסדרת השלטון בעזה, "שינוי המזרח התיכון" ועוד. 

נושא שיש לבנותו היטב הוא היערכות יישובים להגן על עצמם באופן מיידי והיערכות העורף להכיל את האירועים. "הסבב" הבא או המלחמה הבאה ללא ספק יבואו, בעוד שנה או בעוד 20 שנה, מכל כוון אפשרי, מרחוק או מקרוב, ויש להיערך לכך היטב. 

גם בפעם הבאה יהיו כשלים כאלה או אחרים, כי כידוע (חוק מרפי), אם אפשר שתתרחש תקלה, היא אכן תתרחש, במועד הגרוע ביותר ובאופן שפגיעתה תהיה הקשה ביותר. 

במאמר זה ובמאמרים שיבואו אחריו, אציג את עיקרי עמדתי לגבי הצורך בשיפור משמעותי בהיערכות העורף לחירום, מרכיבי ההיערכות והצעה לחקיקה בהתאם. 

בטיחות והפחתת הסיכונים
בתחום הגנרי של בטיחות והפחתת הסיכונים, התפיסה הבסיסית היא מניעה במקור ומיגון אישי. במקרה הלאומי שלנו, אנו מוגבלים ביכולת להפחית סיכונים במקור, אך יש בידינו את השליטה על המיגון האישי והגנת היישוב.

לכן, יש להבטיח את היכולת המיידית והישירה של הישובים להגן על עצמם, גם אם תושגנה מטרות המלחמה המתרחשת בימים אלה.

שנאת היהודים ושנאת ישראל – האנטישמיות, צברה מזה 2,400 שנה, רובדי שנאה תרבותיים, דתיים, כלכליים וגזעניים. במלחמת העולם השנייה, שיתפו מנהיגי המוסלמים באיזורנו פעולה עם הנאצים.

מאז, אימצו שכנינו המוסלמים את המורשת הנאצית, הטרמינולוגיה הגזענית והשנאה הדתית. הם שיכללו את הקריקטורות האנטישמיות, הדמוניזציה והחינוך לשנאת יהודים, למעטפת שלמה, המעמידה בוגרים מצטיינים כמו "כח נוח'בה" ו"כח רדואן". 

על פי "מדד האנטישמיות בעולם", כרבע מאוכלוסיית העולם הבוגרת, למעלה ממיליארד מבוגרים, מחזיקים בדעות אנטישמיות. כמחצית המוסלמים בעולם וכרבע מהנוצרים הם אנטישמיים. שנאה זו מתעוררת לכל גירוי, ממש כמו סרטן. 

העשור האחרון מוגדר כעשור שבו שוברת האנטישמיות בעולם שיאים שוב ושוב. כך, הייתה עלייה באנטישמיות עם פרוץ הקורונה, ובימים אלה נשבר שיא האנטישמיות שוב.

אצל שכנינו הקרובים, מגיעה האנטישמיות לכדי 80-90%. שנאת היהודים היא מכנה משותף רחב אצל שכנינו, גם אלו שעמם חתמנו על הסכמי שלום.

האנטישמיות העולמית תומכת את שנאת היהודים המקומית ומשמשת "רוח גבית" לכל גורם שמטרתו לפגוע ביהודים ובמדינת היהודים.

אויבינו המיידיים צברו יכולות התקפה בהיקפים ללא תקדים. התעוזה שלהם עולה והצהרותיהם על כוונתם לתקוף ולפגוע ביישובים בדרכים מגוונות ברורות מאד.

פיילוט מוצלח
מתקפת ה- 7 באוקטובר 2023 הייתה מבחינת חורשי רעתנו "פיילוט" מוצלח מאד. מתווה ההתקפה שהגו איראן וחיזבאללה יושם בהצלחה יוצאת דופן על ידי החמאס, אשר "קטף" יישובים ומחנות צבא כפרי בשל.

אויבינו כבר מפיקים לקחים ומשפרים את יכולתם, את שיטות ואמצעי הלחימה ואת מתווה המתקפה. הם ימתינו בסבלנות, וכשתגיע שעת כושר, יתקפו ערים ויישובים בהיקף גדול יותר, בעומק רב יותר ודרכים מגוונות יותר. 

אף יישוב לא יהיה חסין מפני מתקפה כזו. יתכן ואנשי מילואים ייאלצו להילחם ביישובם ולהגן על ביתם במקום להתייצב ביחידותיהם. המבנה "החטוב" של המדינה גורם לכך שאם נסמן בתוך שטחנו פס ברוחב 40 ק"מ מגבולותינו, היבשתיים או הימיים, יכסה הפס כמעט את כל שטח הארץ.

במקומות אשר נוצרה בהם התנגדות בשלבים המוקדמים של ההתקפה נערכו קרבות קשים, אך ההתקפה על היישוב נבלמה.

בדרך כלל, ההתנגדות התבססה על נשק אישי פרטי, שהוא נחות משמעותית מהנשק שבידי התוקפים. כאשר לוחמי היישוב הספיקו להצטייד ב"נשק ארוך", השפיע הדבר לחיוב על תוצאות הקרבות.
התגובה הראשונית

בין מועד המתקפה והתגובה הראשונית של לוחמים מקומיים מהיישוב, לבין מועד הגעת כוחות לוחמים מאורגנים כמו צבא ומשטרה היה פער זמן קריטי של מספר שעות. במשך השעות הללו מימשו לוחמי החמאס את משימותיהם הרצחניות, ברוב המקומות.

יש צורך ברור בהיערכות ללחימה מיידית בפולשי טרור אפשריים, בכל יישוב בארץ, על בסיס תושבי היישוב והשכונה. ארגון המתבסס על כח אדם לוחם זמין המורכב ממתנדבים, בעיקר יוצאי צבא, לוחמים ומפקדים בוגרי יחידות לוחמות, וכן, צעירים וצעירות טרום גיוס, שעברו הכשרה מרצונם.

ארגון ההיערכות דורש גרעין סדיר המאגד ומצוות את המתנדבים, מערך הכשרה והסמכה המבוסס על אימונים חד יומיים או דו יומיים, הקצאת נשק אישי, אמצעי תצפית מיגון וציוד אישי, לכל לוחם מתנדב שהוסמך, התקנתו במקום נעול בביתו, בזמינות מיידית, בבקרה מרכזית.

את התשתית היישובית צריך להשלים ביכולת שליטה ובקרה (שו"ב) ובאמל"ח כבד יותר, מרוכז במקומות אחסון זמינים ונעולים. לחלק מהישובים - העמדת רכב סיור ורכב משוריין ללחימה, על בסיס התקיימות תנאים מתאימים לתחזוקתם, ושמירתם.

בצד הפאסיבי, דרושה הרחבה משמעותית של רמת המיגון הדירתית – ממ"דים, ללא המתנה להחלטות דיירים להצטרף לתכניות תמ"א למיניהן. יש לבנות תכנית להכנת הנוער נפשית ופיזית למשברים והוספתה לתכנית הלימודים בבתי הספר.

פיקוד העורף
למען כל אלה, פיקוד העורף יאורגן מחדש כפיקוד לוחם, האחראי לכל המערך הלוחם המתואר, כשירותו ויכולתו.

בהמשך, אתייחס לתחומים נוספים הנוגעים להיערכות פאסיבית לחירום, ולרשות שתפעל לצידו של פיקוד העורף. רשות בעלת סמכויות ותקציב, אשר תפעל כגוף בינמשרדי בכל התחומים האזרחיים הרלבנטיים למצב החירום.

היא תהיה בעלת סמכות להורות את משרדי הממשלה להיערך לחירום ולפעול בחירום ולקבל החלטות באופן עצמאי. לסיום, נציע חקיקה חדשה, אשר תבטא את האמור כאן.


אבי רונן, אל"מ (מיל),  שימש בין השנים 2001-2017 כמנהל היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים במינהל החירום של משרד הפנים. לפני כן שירת כמנהל פרויקט בתעשייה ביטחונית , נספח צבאי באירופה ובמגוון תפקידי לחימה, פיקוד ומטה בצה"ל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית