פרשנות | על ישראל לשקול היטב האם להלחם בחיזבאללה

כעת יש להתמקד קודם כל ברצועת עזה, עימות שיכול להימשך שבועות ואף חודשים

יש מי שטוענים כי על ישראל, כעת או לאחר המלחמה ברצועת עזה, מתי שזו תסיים, לתקוף את חיזבאללה. נראה שישראל מנסה כעת כמה שיותר להימנע מכך, ויש להמשיך באסטרטגיה מפוכחת זו.

יש היגיון מסוים להלחם בחיזבאללה כעת, בטרם ינסה הארגון לבצע מתקפה על ישראל כמו זו שערך חמאס ב- 7 באוקטובר. אבל ההיערכות והמוכנות של צה"ל כעת תפחית מאד את סיכוי ההצלחה של חיזבאללה בהסתננות דרך הגבול. אמנם כעת צה"ל מגויס באופן מאסיבי, וניתן לנצל זאת נגד חיזבאללה, בטרם הוא יתקוף. מילואים תמיד ניתן לגייס. 

כעת יש להתמקד קודם כל ברצועת עזה, עימות שיכול להימשך שבועות ואף חודשים. צה"ל מסוגל לנהל לחימה בשתי חזיתות. לפני 50 שנה צה"ל נלחם מול הצבא המצרי והסורי. רק בחזית המצרית התמודד צה"ל עם 800 אלף חיילים. כעת, גם אם חיזבאללה וחמאס ילחמו יחדיו, אין להם יותר ממאה אלף חמושים. כלומר בהשוואה ל- 1973 מצבה של ישראל טוב בהרבה.

לחיזבאללה יש ניסיון קרבי עשיר, מהמלחמה בסוריה. אבל שם הוא התמודד עם מורדים קלי חימוש, בעוד צה"ל כמובן מצויד וחזק בהרבה מהם. חיזבאללה גם למד בסוריה להילחם במסגרות גדולות ואם חיזבאללה יחזור על טקטיקה זו מול צה"ל, זה יסייע לאחרון למצוא ולהשמיד את כוחות חיזבאללה.

אחד האתגרים העיקריים בלחימה מול ארגונים כחיזבאללה וחמאס זה למצוא ולחסל את אנשיהם. למרות זאת אין לזלזל בניסיון הקרבי ובמיומנות שצבר חיזבאללה, כולל בידע שהוא רכש מהצבא הרוסי בסוריה. לצה"ל כעת אין ניסיון קרבי דומה.

ברצועת עזה צה"ל יצבור ידע קרבי שיחשל ויעשה את חייליו מיומנים יותר, כהכנה לעימות אפשרי עם החיזבאללה, במידה וחיזבאללה יתקוף או ישראל תחליט בהמשך שאין מנוס ממלחמת מנע נגדו.

חיזבאללה אמנם לא זהה לחמאס אבל יש להם דפוסי פעולה דומים.  כמו כן צה"ל גייס מילואים באופן מאסיבי, והיה לו כמה שבועות לאמן אותם, וזה חשוב מאד, בוודאי לאנשי מילואים שלא זכו לאימון ראוי, ואף אימון כלשהו, במשך שנים. אבל על מנת להכין את צה"ל למלחמה מול חיזבאללה, החזק מהחמאס, יש צורך ביותר הכנות.

לחיזבאללה יש ארסנל טילים ורקטות גדול בהרבה מזה של חמאס, ומכאן היקף האבידות והנזק שהוא עלול להסב לישראל. בתגובה ישראל תנחית על לבנון מהלומה אנושה אבל זה לא שווה את המחיר שתשלם ישראל. גם הרס לבנון עשוי להיות לרעת ישראל. 

היבט חשוב מאד הוא המישור הכלכלי. למלחמה בעזה הוצאות כבדות. עוד מלחמה, עם חיזבאללה, תעמיק עוד יותר את הקשיים הכלכליים של ישראל. זה יכביד על התעצמות צה"ל, יגביר מתחים בחברה הישראלית (בגלל קיצוץ תקציבים בבריאות וכדומה, על מנת לממן את המלחמה). כמובן שרצוי להימנע מכך.

חיזבאללה וחמאס הם חלק מציר ההתנגדות נגד ישראל אבל אף אחד מהם לא חש לעזרת השני. מ- 2008 התרחשו שורה של סבבים שונים ברצועת עזה, והחיזבאללה לא התערב. כעת המעורבות שלו מוגבלת למדי, ביחס לעוצמתו.

חיזבאללה, עם כל העוינות שלו כלפי ישראל, בניין הכוח ההצהרות המתלהמות שלו לעתים, ריסן את עצמו מאז מלחמת לבנון השנייה ב- 2006. החיזבאללה פחות הרפתקני מחמאס. כמו כן חיזבאללה הוא ארגון לבנוני שרוצה להשמיד את ישראל אבל זה לא המטרה העליונה שלו. לעומתו חמאס שהוא ארגון פלסטינאי שממוקד במאבק בישראל. 

רבות גם תלוי באיראן, כלומר האם ועד כמה היא מעונינת שחיזבאללה ילחם בישראל. איראן זקוקה לחיזבאללה כדי להרתיע את ישראל מלתקוף את אתרי הגרעין באיראן, לא לשחוק את עצמו למען החמאס. אם ישראל תאותת כי היא עשויה לתקוף את חיזבאללה, זה עשוי לגרום לחיזבאללה, ואיראן, להורות לחיזבאללה לצאת למלחמה, אף בניגוד לרצונם כעת.

לאור הכשלון הצורב בעזה זה אולי לא פופולארי לומר כעת כי הכלה והרתעה הם פתרון אבל מה שנכשל בעזה עשוי להמשיך לעבוד מול חיזבאללה. על ישראל להשקיע בשיפור מירבי של מערך ההגנה בגבול לבנון (למשל עם מיקוש) כדי לצמצם סכנת פשיטה ולהפיק לקחים מעזה לגבי שיפור כוננות ביישובים בצפון.  

במקביל על ישראל להמשיך לרסן את חיזבאללה, תוך ביצוע פעולות מוגבלות, בלי להתדרדר למלחמה עימו. לא מדובר על פתרון בסגנון "הרקטות שלו יחלידו" אבל אולי הארגון יחלש מאד בהמשך.

משנות ה- 80 ועד למלחמת האזרחים בסוריה האתגר הצבאי הגדול ביותר של צה"ל היה הצבא הסורי. הצבא הסורי, כמו חמאס, היה מסוגל לבצע מתקפת פתע נרחבת, רק ברמת הגולן. למרות איום זה ישראל העדיפה הרתעה והכלה.

לבסוף חלק ניכר מצבא הסורי התמוסס במהלך מלחמת האזרחים, בלי שישראל נאלצה להלחם בו, מה שהיה כרוך במחיר כבד. חיזבאללה סופג בהתמדה ביקורת בלבנון והוא זקוק מאד לאיראן. שינוי חד לרעתו בלבנון ו / או באיראן (מהפיכה אולי) עשוי להחליש אותו משמעותית, ולחסוך לישראל מלחמה תובענית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית