פרשנות | כך אסף חמאס מודיעין על ישראל לקראת מלחמת אוקטובר 2023

מודיעין אנושי, גלוי, רחפנים ועוד - חמאס הציג יכולות איסוף וניתוח מודיעין מקצועיות, בהכנות שעשה לקראת הטבח בשבת ה7.10

בשביעי לאוקטובר פשטו כוחות חמאס אל תוך ישראל, כשהם שועטים לעבר יעדים שהוגדרו להם מראש, על פי תכנון מבצעי-מודיעיני קפדני. 

כוחות חמאס ידעו להגיע בכל יישוב לביתו של רכז הביטחון, הם ידעו היכן נמצאים בסיסי צה"ל, כמה אנשים ואילו יחידות בכל בסיס, מהי שגרת הפעילות שם, באילו אמצעי מיגון מצוידים הטנקים, ואף ידעו להגיע בדיוק רב לבסיס של 8200, אחד מבסיסי האיסוף המרכזיים של היחידה. 

כיצד אסף חמאס מודיעין כה מדויק, שאפשר להם לתכנן ולהוציא לפועל את התוכניות שלהם? חמאס מפעיל מזה שנים רבות ארגון מודיעין, שהוא ארגון מודיעין הפנים. בראשית דרכו היה כפוף ארגון מודיעין הפנים למשרד הפנים של חמאס, והיה אחראי בעיקר לסיכול ריגול ישראלי ולפעילות חתרנית כנגד משטר החמאס. הגוף הוקם על ידי אנשי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

ב- 2015 הוקמה בתוך ארגון מודיעין הפנים, מחלקת המודיעין. מחלקה זו אחראית לאיסוף מידע על ישראל, כזה שאפשר לחמאס לפעול בכל התווכים – ביבשה, האוויר, מהים ובממד הסייבר.

חמאס אסף מודיעין על ישראל במספר אופנים. 

מודיעין אנושי – הפעלה של ערבים-ישראלים ובדואים, לאיסוף מידע, צילום אתרים רגישים וכדומה. גורמים אלו יכולים לאסוף מידע על מחנות צה"ל, דרכי גישה, פיזור יחידות וכדומה. 

מבצעים boots on the ground – באמצעות פועלים אשר יצאו לעבודה בארץ (בין אם באופן חוקי ובלתי חוקי). סביר להניח שגורמים כאלו קיבלו משימות איסוף רגישות יותר.  

מבצעי התגרות – כמו למשל ירי רקטות בכמויות מסויימות על מנת לבחון את יכולות מערכת "כיפת ברזל" להתמודד עם מטחים, מבצעי התקרבות לגדר על מנת לבחון את זמני התגובה של צה"ל וכדומה. 

תקיפות סייבר – מזה שנים רבות, חמאס מפעילה יחד עם חיזבאללה ואיראן מבצעי תקיפות סייבר כנגד יעדים ישראליים, כולל מבצעי הנדסה חברתית נגד חיילים, המפרסמים את פרטיהם ואת מקום שירותם ברשתות הארגוניות. 

לפחות שלושה מבצעי חמאס גדולים כאלו התגלו בעבר, במסגרתם פנו אווטרים (דמויות פיקטיביות) של נשים לחיילים, ולאחר שיח איתם, התבקשו החיילים להתקין בטלפון שלהם אפליקציית שיחות וידאו, אשר הפכו את הטלפון של החיילים למכשירי ציתות ומהם אף נשאב מידע נוסף, כגון תמונות, פרטים אישיים, מספרי טלפונים ועוד. 

חמאס גם תקף בממד הסייבר חברות, ארגונים ומשרדי ממשלה על מנת לאסוף מידע הנדרש לו לתכנון משימותיו המבצעיות. 

מודיעין חזותי – חמאס עשה שימוש רב במידע חזותי אשר נאסף באמצעות מידע גלוי כגון Google maps, צילום שטח שבוצע באמצעות המודיעין האנושי ומבצעי הקרקע, יחד עם צילום מגובה אשר בוצע באמצעות מערך הרחפנים של חמאס. חמאס עשה שימוש רב במודיעין החזותי לתכנן את המתקפה, נקודות החדירה, ההשתלטות על הישובים ובסיסי צה"ל ועוד. 

מודיעין גלוי – חמאס הפעיל מגוון אמצעים לאיסוף מידע ממקורות גלויים, החל מהמודיעין החזותי בגוגל, מידע על בסיסי צבא, יחידות וחיילים מתוך דפי רשת, מדיה חברתית, סיקורי חדשות ועיתונאות. 

המידע הגלוי, המתפרסם על צה"ל ומערכת הביטחון רב, וניתן לראות בחומרים שנתפסו כיצד חמאס מיפה את יחידות צה"ל, מפקדי היחידות, סדרי הכוחות, אמצעי לחימה ועוד. המידע שנתפס בקרב אנשי חמאס מצביע על איסוף שיטתי ולאורך זמן. 

מודיעין טכנולוגי – ברשות המחבלים התגלו המסמכים, בהם נותחו נקודות הפגיעה האפשריות בטנקי המרכבה, הוראות הכוונת נשק, מספר טילים הנ"ט או ה- RPG שיש לירות לעבר הטנקים וכדומה. 

התגלו מסמכים נוספים, בהם מתוארים אמצעי הלחימה ומערכות הנשק של ישראל. כל אלו מצביעים על כך שחמאס, ככל הנראה בסיוע איראן וחיזבאללה, אספו מידע מודיעיני טכנולוגי וידעו לנתח את ביצועי המערכות והפלטפורמות של ישראל. 

מידע טכנולוגי כזה יכול להיאסף בתערוכות אמל"ח בעולם, באינטרנט ברמה מסויימת, נמוכה יחסית (כמו למשל באתרי החברות הביטחוניות), או באמצעות שחזור הנדסי (reverse engineering) של אמצעי לחימה ישראליים שנתפסו בידי חמאס או חיזבאללה. 

האיראנים אגב מגדילים לעשות בתחום זה, כך למשל, מספר דגמים של כלי טיס בלתי מאויישים וטיל נגד טנקים המיוצרים על התעשייה האיראנית, מבוססים על שחזור הנדסי של אמל"ח ישראלי. 

מסמכים שנתפסו בשטח ועדויות של טרוריסטים שנפלו בשבי ועדותם המתועדת התפרסמה בתקשורת, מצביעים על יכולות איסוף אינטגרטיביות ויכולות מחקר והערכת מידע טובים, שאפשרו לחמאס לבצע את המתקפה הזדונית שלהם באותו בוקר שבת. 

יש לציין אגב, שזו לא הפעם הראשונה שעדויות כאלו מתגלות בקרב אנשי חמאס. גם במבצעים קודמים בעשר השנים האחרונות, נאסף מידע מודיעיני רב, שהצביע על יכולות חמאס לאסוף ולנתח מודיעין באמצעות שלל אמצעי האיסוף העומדים לרשותו, וליישמו בשדה הקרב כנגד צה"ל וכוחות הביטחון האחרים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית