פרשנות | הפעילות הימית בחרבות ברזל

כלי השיט של חיל הים שפעלו באזור קו הגבול שבין עזה לישראל, הצליחו להשמיד מספר כלי שיט במהלך יומה הראשון של המלחמה

בפתחה של המלחמה בבוקר שבת של השביעי לאוקטובר, החלו ניסיונות חדירה של היחידה הימית של חמאס גם דרך הים.

לוחמי יחידות הבט"ש של חיל הים, פלגת הדבורות ויחידת הצרעות, יחד עם מערך הגילוי החופי הצליחו לגלות את ניסיונות החדירה מהים, שבוצעו באמצעות סירות תקיפה מהירות, צוללים ושחיינים. 

מערך הצרעות והדבורות

מערך הגילוי החופי יחד עם כלי השיט הבחינו בארבע סירות (סירת דיג אחת ושלוש סירות דיג), היוצאות באופן חריג ממרחב הדיג של עזה לכיוון ישראל.

כלי השיט של חיל הים שפעלו באזור קו הגבול שבין עזה לישראל, הצליחו להשמיד שתיים מהסירות. 

שתי סירות אחרות, כשחלק מצוותן נהרג מאש כלי השיט הישראליים, הצליחו לחדור את קו ההגנה ולהגיע לחוף סמוך לזיקים. ירי שבוצע לעבר שתי הסירות והמחבלים שנוצרו הביא לחיסולם.

באירוע זה חוסלו ככל הנראה למעלה משמונים מחבלים. במהלך האירוע נורתה לעבר כלי השיט הישראליים אש ממרגמות ומקלעים מסירות חמאס.  

במקביל מערך הצרעות והדבורות הצליח באמצעות ירי מקלעים ופצצות עומק להשמיד שחיינים וצוללים שניסו לחדור לחוף הישראלי.

כלי השיט, המצויידים במערכות נשק מדויקות, הצליחו לא רק לפגוע ולשבש את התקיפה הימית של חמאס, אלא גם פגעו באמצעות הארטילריה מהים בכלי רכב ובאנשים אשר ניסו לחצות את קו הגבול בקרבת החוף.

במקביל לפעילות יחידות הבט"ש, הוקפצה לזירת עוטף עזה שייטת 13, שלוחמיה השתתפו בקרבות לשחרור יישובי העוטף. כוח שייטת 13 לחם בבארי, כפר עזה, מפלסים, ניר עם, ובמוצב סופה שם ניהל לחימה קשה נגד מחבלים. בסך הכל חיסלו לוחמי שייטת 13 כ- 60 מחבלים וחילצו כ- 250 בני ערובה.

שייטת 13 אף פעלה מהים באמצעות מערך הסירות המהירות ותקפו מטרות לאורך החוף, בדגש מטרות של הכוח הימי של חמאס.

הכוח הימי של חמאס

הכוח הימי של חמאס הוא אחד מהכוחות המובחרים של חמאס, אשר זכה לעדנה תקציבית, לבניין כוח משמעותי ולהוקרה בעזה. הכוח הימי אומן באיראן על ידי חיל הים של משמרות המהפכה, וצויד במיטב ציוד הצלילה והלחימה. 

זהו כוח שמטרתו לחדור בצלילה ובאמצעות כלי שיט מהירים את הגבול הישראלי ולבצע פשיטות קומנדו איכותיות בעומק השטח הישראלי, כמו גם לפגוע במתקנים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים (אסדות הגז) ולאורך החוף, כולל בנמלי אשדוד ואשקלון.

תוך כדי הלחימה בחמאס הופעלה שייטת 3, וספינות הטילים שלה החלו בירי תותחים מדויק וטילים אל מטרות חופיות.

ספינות שייטת 3 לוקחות חלק במאמצי הארטילריה של צה"ל, באש מדוייקת מהים אל מטרות איכות, והשמידו מטרות רבות כולל עמדות תצפית, משגרי רקטות, עמדות לחימה ואתרים אחרים.

חיל הים פועל גם בזירה הצפונית לאבטחת הגזרה הימית כנגד הכוח הימי של חיזבאללה.

לסיכום, חיל הים הלוקח כהרגלו חלק בלחימה בצנעה, מפעיל את מערך הגילוי החופי ואת מערך הבט"ש שלו, ספינות הדבורה והצרעה, לסגירת הים והחוף מול ניסיונות חדירה של הכוח הימי מעל ומתחת למים. 

במקביל פועלת שייטת 3 לאכיפת הסגר הימי וירי ארטילרי מול מטרות איכות של חמאס, ויחד איתם פועלת שייטת 13 באמצעות סירות התקיפה שלה ובמבצעים יבשתיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית