חיל האוויר משתמש בפצצת ה-MRP-500 ברצועת עזה

MPR 500 היא פצצה תוצרת אלביט, המשוגרת ממטוסי קרב, אשר הותאמה ללוחמה אורבנית צפופת אוכלוסייה בהיותה בעלת אמינות גבוהה ביותר ויכולות חריגות בתחום החדירה והרסס המבוקר
 

תמונה | אלביט

בכדי להשיג יכולות פגיעה יעילות ומדויקות תוך כדי שמירה על העיקרון המוסרי של אי-פגיעה בבלתי-מעורבים, משתמש חיל האוויר הישראלי בתקיפותיו ברצועת עזה בפצצת MPR-500.

MPR 500 היא פצצה המשוגרת ממטוסי קרב, אשר פותחה בתעשייה הצבאית הישראלית (תע"ש, כיום אלביט מערכות), במענה לצורך מבצעי של חיל האוויר וחיילות היבשה. הפצצה הייחודית הותאמה ללוחמה אורבנית צפופת אוכלוסייה בהיותה בעלת אמינות גבוהה ביותר ויכולות חריגות בתחום החדירה והרסס המבוקר.

יכולות אלו הוכחו מבצעית במבצע "צוק איתן" בשנת 2014, כשהסתבר לחיל האוויר הישראלי שהפצצה מספקת יעילות של 95% בפגיעה והשמדת מטרות. פיתוחה נועד לאפשר פעילות מבצעית בקרבת כוחותינו מבלי לפגוע ביעילות המבצעית. הפצצה מאפשרת בין השאר לפגוע בתוך מבנים – תוך עמידה בערכים הגבוהים במיוחד של צה"ל למניעת  פגיעה בבלתי מעורבים. 

לפצצת ה- MPR500 יכולת השמדה של קומה ספציפית במבנה על פי בחירת מתכנני התקיפה כאשר שאר המבנה וסביבתו נותרים עם פגיעה זניחה. וזאת באמצעות יכולת החדירה של מספר תקרות, להתפוצץ ולרסס בקומה הרצויה. הפצצה יכולה לחדור 4 קירות או קומות בעובי של 20 ס"מ כל אחת או מטר אחד של בטון מבוצר.

תוצאה זו מושגת בשל פיתוחם של מרכיבים ייחודיים בעלי יתרונות בולטים על פני פצצות האוויר הסטנדרטיות. יכולות אלה מונעות פגיעה בכוחותינו על הקרקע ובנוסף לפצצה חוסן מבני המונע את שבירתה ו/או ניתורה במהלך הפגיעה.

פצצת ה-500  MPR  הוכחה כמענה האווירי האפקטיבי והאמין ביותר למשימות שבעבר לא ניתן היה לבצע עקב החשש לפגיעה לא רצויה סביב המטרה. ולכן מאפשרת לזרוע האוויר גמישות מבצעית והגדלה משמעותית של כמות המטרות הזמינות.

הפצצה, למרות שהינה תואמת מבחינת כלל הפרמטרים הטכניים לפצצת שימוש כללי (General Purpose Bomb), מאפשרת ביצועי חדירה ורסס מבוקר טובים משמעותית ממקבילותיה בעולם. הפצצה מאפשרת גמישות תפעולית רבה ובכך מייתרת שימוש בפצצות שונות.

בשל מאפייניה הטכניים, הפצצה מאפשרת מגוון ביצועים בשילוב מערכות הביות וההנחיה הסטנדרטית כגון JDAM של בואינג ו- PAVEWAY (ביות על כתם לייזר). הפצצה מהווה פריצת דרך עולמית במונחי תקיפת מטרות קרקע ומאפשרת לחיל האוויר גמישות פעולה ושליטה בתוצאה הרצויה. כל זה תוך עמידה ברמת אמינות חימוש חסרת תקדים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית