דיווח: חברה אמריקאית ממשיכה לספק לרוסיה מכונות לייצור מוצרי ביטחון 

על פי תחקיר של PBS, יצרן מכונות אמריקאי ממשיך למכור לרוסיה מוצרים שתומכים בצבא הרוסי מול אוקראינה 

https://www.pbs.org/newshour/show/u-s-company-haas-appears-to-still-indirectly-supply-russian-arms-industry-with-technology

ענקית המכונות האמריקאית Haas Automation התמודדה עם האשמות במרץ האחרון שמכרה טכנולוגיה לתעשיית הנשק הרוסית באמצעות מפיץ לשעבר. האס הכחישה את הסיפור ואמרה שהיא עצרה את המכירות כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה ב-2022. 

אבל מחקרים מראים שהאס עדיין מספקת לתעשיית הנשק הרוסית בעקיפין. כתבה מיוחדת של סיימון אוסטרובסקי בתמיכת מרכז פוליצר. פרסום של pbs.org

עוד בחודש מרץ, "NewsHour" חשף טענות לפיהן ענקית כלי המכונות האמריקאית Haas Automation מכרה את הטכנולוגיה שלה בשווי מיליוני דולרים לתעשיית הנשק הרוסית באמצעות המפיץ לשעבר Abamet.

האס הכחישה את הסיפור וטענה שהיא עצרה את המכירות לרוסיה ברגע שמוסקבה שלחה חיילים לאוקראינה בתחילת 2022. 

״זוהי תוכנית בניית המכשירים של נובוסיבירסק, המכונה NPZ ברוסית. היא מייצרת אופטיקה מתקדמת המשמשת את הצבא הרוסי לכל דבר, החל ממערכות מיקוד וכלה בנשק של רוסיה ועד לראיית לילה עבור חיל הרגלים שלה״, מסביר אוסטרובסקי.

״NPZ לא רוצה שתדעו מאיפה היא משיגה את ציוד ההייטק שלה, וזו הסיבה שהם הדביקו לוגו משלהם על הלוגו של היצרן של המכונות, שנראו בסרטון תדמית שפורסם באפריל. אבל הם פספסו מקום. התקרבו ותוכלו לראות את ה-H האדום הייחודי מעל לוח הבקרה המזהה את כלי הבקרה המספרית הממוחשבת מתוצרת Haas Automation מאוקסנרד, קליפורניה.״ 

אוסטרובסקי מוסיף: ״NPZ לא לבד. המכונות של Haas משמשות בכל המתחם התעשייתי הצבאי הרוסי, מכיוון שניתן לתכנת אותן לכרסום, לחתוך או לגלח מתכת כמעט לכל צורה דרושה. במשך שנים מכרה האס מכונות ברוסיה באמצעות המפיץ הרשמי שלה, Abamet Management LTD.״ 

עוד גורם בפרסום של PBS הוא Denys Hutyk, יועץ במועצת הביטחון הכלכלי של אוקראינה, או ESCU. הוא אמר ל"NewsHour" שחלקי החילוף הדרושים לתחזוקה של מכונות Haas שכבר נמצאות בשימוש ברוסיה ממשיכים לזרום לארץ דרך חברה מסתורית בסין בשם Suzhou Sup Bestech Machine Tools Co., LTD. נראה שאין לה אתר אינטרנט או מספר טלפון, והיא הוקמה רק שבועיים לאחר ש-Haas עזבה את רוסיה באופן רשמי.

״מאז הרגע שבו רוסיה קיבלה את המשלוח הישיר האחרון של מוצרי האס מאוקסנארד, קליפורניה, ומאז אוקטובר 2022, החברה הסינית הזו סיפקה או ביצעה כ-200 משלוחים של מוצרי האס לאבמט. שווי המשלוחים הוא כ-600,000 דולר.״, אמר הוטיק. 

על פי אוסטרובסקי, רישומי המכס שנבדקו על ידי "NewsHour" מראים שחלקי חילוף ממותגי האס נשלחו לרוסיה רק באפריל השנה, יותר משנה לאחר שהאס הודיעה כי הפסיקה מכירות או משלוחים למדינה. 

״נראה שרבים מחלקי החילוף מיוצרים במיוחד עבור מכונה מסוג Haas VF-2YT, שאחת, על פי רישומי הרכש של המדינה הרוסית, נמצאת בבעלות מפעל NPZ בנובוסיבירסק, 2,000 מייל מזרחית למוסקבה״, כותב אוסטרובסקי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית