דעה | כולם מחכים למתקפת נגד אוקראינית

בשבועות האחרונים זלינסקי משווק לעולם כי הוא מתכונן למתקפת נגד | בראיון ל-BBC אמר זלנסקי: "דרוש יותר זמן״

Photo: Kostiantyn Liberov and Vlada Liberova, 53rd separate mechanized brigade named after Prince Volodymyr Monomakh, Enes Yildirim, Oleg Palchyk, Oleg Petrasiuk, Dmytro Smolyenko, Nikoletta Stoyanova.

אנו בישראל עסוקים עד צוואר בענייננו, ובאוקראינה מתחוללים שינויים במלחמה, ציפיה למתקפות נגד של שני הצדדים ומציאות אנושית קשה לתיאור. 

דרוש סופר מוכשר שיידע לתאר את אוקראינה קיץ 2023: ערים הרוסות, אוכלוסיה אחוזת טראומה אף אמיצה. באמצע אירופה משמשת טריטוריה של כ-44 מיליון בני אדם שדה ניסויים, אולי הגדול בהיסטוריה, של מערכות הנשק והציוד הצבאי המשוכללות והקטלניות  ביותר. צבא רוסי מתחפר בחפירות ועמדות נוסח מלחמת העולם הראשונה, וצבא אוקראינה לומד להפעיל ולשגר טילי סוללות פטריוט, טנקי אברמס ומטוסי קרב F-16.

ערים הרוסות

מעל אוקראינה ובשמים שמעבר לגבולותיה פרוסה מעין פטריית ענק דמיונית שקופה ובה טסים מיטב מטוסי הביון של העולם במשימות איסוף מודיעין, סיור ותצפית. מעל אוקראינה כבר טסו כנראה גבוה-גבוה מעל אוקראינה מטוסי קרב F-22 ו-F-35 ומפציצים אמריקניים כדי "להריח", לשמוע, לצלם, להקליט את כל מה שמתרחש למטה, על הקרקע.

ובתווך חיים עשרות מיליוני תושבים שעריהם הרוסות חלקית או כליל, והם התרגלו לחיות בין אזעקות, הפצצות, הפגזות וירי. השבוע הגיע תורה של בחמוט, שעד המלחמה הזאת איש לא ידע את שמה, ועתה היא סטלינגרד קטנה. שם יוכרע איך תימשך המלחמה. 

ואגב, העולם לא זז. שולח סיוע צבאי במיליארדים וחבילות סיוע ענקיות ועזרה הומניטרית, אבל התערבות פיסית אין. מערב אירופה וארה"ב למודות לקחי שתי מלחמות עולם, קוריאה, וייטנאם, אפגניסטן ועד תריסר סכסוכים עולמיים שגררו התערבויות מעצמתיות. עזרה כן, מגפיים על הקרקע לא. 

יש גם התמודדות טכנולוגית בין הצדדים הניצים. אין ספק שבתחומי היבשה והאוויר, ברקטות וטילים ומטוסי קרב הטכנולוגיות המערביות מתקדמות בכמה פאזות בהשוואה לאלו של הציוד הרוסי. כך גם באלקטרוניקה, במחשוב מערכות נשק ושו"ב.

יש דיווחים שרוב הטנקים הרוסיים המתקדמים הושמדו וחסרה תחמושת, ועל כן נלחמים באוקראינה טנקים ישנים, משנות ה-80 וה-70. אלו יצטרכו להתמודד עם טנקי אברמס אמריקניים וליאופרד אירופיים.  יש הבטחה של גרמניה, הולנד וספרד לשלוח לאוקראינה 700 טנקי לאופרד עד כה הגיעו ב-100. 

קרב ש' ב-ש' בין טנקים רוסיים ישנים לבין טנקים מערביים מודרניים עם חליפות הגנה אקטיבית ורכיבים אלקטרוניים עלול להיות קרב קשה וקטלני.

נשק מערבי

המערב שולח לאוקראינה את מיטב הציוד החדיש. רקטות HIMARS אמריקניות, הטילים הבריטיים ארוכי הטווח STORM SHADOW, שמיועדים להשמיד מחסני תחמושת, מתקנים לוגיסטיים ומפקדות של הרוסים. האדמירל הבריטי טים וודס אמר שהטילים הללו יכולים לפגוע קשה בלוגיסטיקה ו"להרעיב את הצבא הרוסי באוקראינה".

ועוד מבריטניה: בפסגת G7 בהירושימה השבוע הודיע ראש הממשלה רישי סונאק שארצו תשלח לאוקראינה "מאות כטמ"מים תקיפה ארוכי-טווח", ולא היה ברור לאיזה סוג נשק הוא מכוון. בהזדמנות זו בהירושימה הודיע הנשיא ביידן על חבילת סיוע חדשה בשווי של 375 מיליון דולר, תוספת ל-14 מיליארד דולר סיוע צבאי אמריקני עד כה.. 

א-פרופו נשק ארוך טווח כמו מטוסי קרב F-16 ומערכות טילים LONG RANGE יש מחוייבות אמריקנית שלא לפעול מעבר לגבולות אוקראינה, כלומר לא לחדור לתוך שטח רוסיה. וושינגטון הודיעה שלא תספק לאוקראינים נשק ארוך-טווח כדי "לא להסלים את המצב". ביידן לא מעוניין להתגרות בפוטין.

באירופה ובארה"ב פועלות מערכות אימון והדרכה בקנה מידה גדול של לוחמים אוקראיניים. ארה"ב אימנה עד כה כ-10 אלפים בתחומי לחימת שדה, רפואה צבאית ותאג"דים, הפעלת נגמ"שי סטרייקר וברדלי, תומ"תים פלדין וסוללות פטריוט.

השבוע דווח כי שני טייסי מיג-29 וסוחוי SU-27 מחיל האוויר האוקראיני סיימו סדרת אימון סימולטור של F-16 בבסיס של חה"א האמריקני באריזונה. המודיעין האמריקני מעריך כי כ-40 אלף לוחמים אוקראיניים הוכשרו ב-30 מדינות. 

מתקפת נגד אוקראינית

עתה ממתינים למתקפות נגד של האוקראינים ושל הרוסים. אלו כדי לסלק את האויב הפולש מארצם ואלו כדי להחזיר לעצמם שטחים שאיבדו בלחימה ולהשתלט סופית, בעיקר על מזרח אוקראינה, בואכה חצי האי קרים ואודסה. היו ציפיות למתקפת אביב אוקראינית, אך זו לא באה. הקיץ מתקרב, ובמישורי אוקראינה ממתינים להפשרת שלגים סופית ולהפיכת דרכים בוציות לדרכים עבירות.

פרשנים העוקבים אחר כל פרט בשדה הקרב האוקראיני טוענים שניתן להבחין בסימנים שאולי כבר החלה בעצם מתקפת הנגד האוקראינית, אך ללא הודעה רשמית על תחילתה. יחידות של צבא אוקראינה החלו לתקוף עמדות קדמיות של הצבא הרוסי, המחופר ומתייצב לאורך קו לחימה שאורכו כאלף ק"מ. 

השבוע התפרסמו הידיעות על לוחמים רוסיים אנטי-פוטיניים שחצו את הגבול מאוקראינה לרוסיה ותקפו את הצבא הרוסי. אולי זו תחילתה של מתקפת נגד. ימים יגידו.

לרוסיה יש כ-200 אלף חיילים באוקראינה. חלקם מחופרים בנוסח מלחמת עולם הראשונה, אבל הם 200 אלף והם מוגנים בעזרת חפירות, עמדות נייחות, שדות מוקשים ואפילו נשק נ"ט הישן והטוב "שיני דרקון", מחסומי בטון מחודדים לעצירת רק"ם.  

רוצים עוד רק״מ 

המעורבות של "חיל האויר והחלל",  VKS, של רוסיה במערכה באוקראינה לא היתה מרשימה. החיל לא הוכיח יכולת למבצעי אוויר גדולים ומורכבים, והמטוסים שימשו לעיתים קרובות כארטילריה מעופפת. אם תוך כמה חודשים יקבל חיל האוויר האוקראיני מטוסי F-16, ייתקלו הרוסים בקשיי התמודדות עם מטוס קרב מודרני תוצרת אמריקנית. זה יהיה קרב אוויר-אוויר קשה וקטלני.

יש סברות שקייב ממתינה לתחילת נתקפת הנגד כדי לאגור עוד יותר ציוד מערבי משוכלל. בימים אלו זקוק הצבא האוקראיני לתחמושת - הוא יורה בכל יום בין 6,000 ל-8,000 פגזי תותח. הנשיא זלנסקי הסביר שעדיין חסר לצבאו  נשק מערבי הדרוש לייזום מתקפת נגד רחבת-היקף.

בראיון ל-BBC אמר זלנסקי: "דרוש יותר זמן. החטיבות הלוחמות (שאומנו על ידי נאט"ו) מוכנות", אמר זלנסקי, "אך הצבא זקוק לכלי רק"ם נוספים. הם מגיעים אלינו בכמויות קטנות. אנו יכולים לצעוד קדימה, ולדעתי נצליח, אבל דרוש עוד זמן".

האיש הזה זלנסקי הוכיח ב-14 חודשי האסון שהמיט פוטין על ארצו כושר מנהיגות נדיר. ללא התלהמות, באמירת האמת לעמו ולעולם הוא דילג השבוע מקצה העולם ועד קצהו כדי לגייס תמיכה מוסרית וחומרית. 

הוא יודע היטב  בפני מי הוא ניצב. הוא יודע שהצבא הרוסי עיבה וביצר באחרונה את אלף הקילומטרים של קווי ההגנה שלו בחבלי לוהאנסק, דונייצק, זפוריז'ייה וחרסון שבדרום אוקראינה. מצפים שבעוד X זמן תיפתח מתקפת נגד של צבא אוקראינה באחד האתרים לאורך הקו הזה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית