לקראת סייברטק 2023: Deloitte עם הטרנדים החמים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום

Deloitte מציגה את התחזיות והטרנדים החמים ביותר בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום כשהשנה אלו מתמקדים במגמות החברתיות והכלכליות של האצת הדיגיטליזציה ובפרט התפתחות המטאוורס

תמונה: סייברטק

מידי שנה Deloitte מציגה את התחזיות והטרנדים החמים ביותר בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום כשהשנה אלו מתמקדים במגמות החברתיות והכלכליות של האצת הדיגיטליזציה ובפרט התפתחות המטאוורס, והחשיבות של פיתוחים טכנולוגים בתחומי הקיימות והתמודדות עם משבר האקלים. 

השנה הדו"ח מפרט על 15 תחזיות בולטות בתחומים שונים המעצבים את האופן בו אנחנו חיים ועובדים וביניהם: AI, סמיקונדקטור, G5, שידורי ספורט, VR, Gaming M&A ועוד. 

תחזית: שידורי ספורט יהוו זירת קרב משמעותית של שחקניות הסטרימינג ב-2023 (אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט ב- Deloitte)

המונדיאל האחרון הוכיח בישראל ובעולם בעזרת נתוני הרייטינג הגבוהים (40%) כי שידורי הספורט הם "הגביע הקדוש" של עולם הטלוויזיה. מדובר בעוגן מרכזי שמהווה מקור לתוכן בצפייה ישירה (למעלה מ-80% מהמשדרים בעלי הרייטינג הגבוה בארה"ב הינם משדרי ספורט), לכן מדובר במקור מרכזי להכנסות מפרסומות ועוגן לשמירה על צפייה רציפה של משתמשים.

שחקניות הסטרימינג הגדולות בשוק מתמודדות עם אתגרים והזדמנויות רבות על מנת לשמור על קהל הצופים הקיים ולעורר צמיחה בנתוני הרייטינג. שידורי ספורט הינם מקור לצמיחה, אך מדובר בהשקעת משאבים יקרה עבור אותם ספקי שירות הסטרימינג. 

בשלב זה מדובר במלחמה של ממש בין אותם ספקי שירות על זכויות שידורי הספורט ובשלב זה לא ברור מי המנצח הגדול של הקרב על ליבו של הצופה. על פי התחזיות של שנת 2023 העתיד של שידורי הספורט הולך לפעול בשני מישורים לשיפור הכנסות וחווית

הצפייה: טכנולוגיות חדשות - אימוץ טכנולוגיות חדשניות שיביאו לשיפור איכות הצפייה. בניית מודלים עסקיים שיחברו בין הרשתות החברתיות, חברות גיימיניג והימורים כמקורות הכנסה נוספים לאותם ספקי סטרימינג. 

התחזית: שנת 2023 תהיה שנה של עליה משמעותית בשימוש במודל ה-AVOD (אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט ב- Deloitte)
שנת 2023 תביא לקאמבק ועליה משמעותית בשימוש במודל AVOD (ספריית VOD שמשלבת פרסומות בתכנים) למול המודל המסורתי של SVOD (ספריית התכנים של נטפליקס ודיסני), שחקני ברודקאסט ויצרני הטלוויזיות. 

האתגר האמיתי לשנה הנוכחית היא ההתמודדות עם התחרות בין השחקניות המובילות בשוק של SVOD למול הצורך בשוק לייצר צמיחה ולהתמודד עם נטישת לקוחות. בנוסף, החשש מפגיעה בדמי המנוי הקיימים ברשתות הסטרימיינג המובילות. אותו מודל

AVOD אמור להרחיב את בסיס הלקוחות ולייצר הכנסות גבוהות. ברודקאסטרים - יהיו אפקטיביים יותר בהשוואה לתחרות מתחום הדיגיטל בשל היכולת להציע פרסום אפקטיבי יותר מפרסום סטנדרטי בטלוויזיה כפי שאנו מכירים.

הצרכן רוצה את זה – בעולם שבו הצרכנים נדרשים לשלם למספר לא מבוטל של פלטפורמות צפייה, המודל הזה מביא לנקודת איזון שתגרום לצופים להישאר. 

שחקני ה-SVOD יתמודדו עם אתגר משמעותי- הם יצטרכו לגבש אסטרטגיה מקיפה שתכלול מודל עסקי חדש בדגש על ייצור מכירות, מניעת קניבליזציה של דמי מנוי קיימים ואיך לייצר פרסומות בזמן הנכון ובשילוב תכנים ללא פגיעה בחוויית הצפייה (האתגר המשמעותי ביותר לספקית הרשת נטפליקס).

ניתן לומר, כי שנת 2023 מהווה מקור לחדשנות ומתן פתרונות במדינות העולם, שיסייעו לאותן ספקי שירות סטרימינג להוביל עם אסטרטגית מודל AVOD וגם בישראל אנו צופים הרחבת של מודל זה. 

התחזית: בינה מלאכותית תורמת לתהליכי הפיתוח: חברות סמיקונדקטור משתמשות ב-AI כדי לפתח צ'יפים מתקדמים (רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה ב- Deloitte)
פיתוחים מתקדמים בעולמות ה-machine learning מאפשרים לחברות שבבים לפתור את אחד מאתגרי הפיתוח הגדולים ביותר – איך לארגן 100 מיליארד טרנזיסטורים בשטח של אינץ' בריבוע (6.4 סמ"ר)?

AI הופכת להיות כלי מרכזי למהנדסי חומרה בתהליך המורכב של פיתוח צ'יפים. Deloitte צופה שבשנת 2023 חברות השבבים המובילות יוציאו 300 מיליון דולר על כלי AI (פיתוח עצמי וצד שלישי) לפיתוח שבבים. ההוצאה הזו צפויה לגדול בקצב של 20% בשנה ולעבור את ה-500 מיליון דולר ב-2026.

בהינתן שתעשיית השבבים העולמית מוערכת ב-660 מיליארד דולר, זה אולי נשמע כמו סכום זעום, אך הצפי ל-ROI גבוה הוא משמעותי ביותר. נראה שבעתיד הקרוב השימוש בכלי AI יגיע לכל היבט בחיינו ויהיה הכרחי בכל בית. לדוגמא, הצ'יפ הגדול ביותר של Synopsys מכיל יותר מ-1.2 טריליון טרנזיסטורים ו-400 אלף AI OPTIMIZED CORES.

כלי AI מאפשרים למפתחים לפרוץ את הגבולות של חוק מור, לחסוך כסף ולהתמודד עם המחסור בכוח אדם. במקביל, שימוש בכלים אלו מאפשר להעצים את שרשרת האספקה ולהתמודד עם המחסור הבא בשבבים. 

כלי AI מתקדמים זמינים גם דרך הענן (cloud based EDA) מה שמרחיב את שוק המטרה. המעבר לענן מאפשר גם לחברות קטנות עם אמצעים מוגבלים ולא רק למומחי ומובילי השוק. 

החברות יכולות גם למנף כלי AI לפיתוח ומונטיזציה של שירותים חדשים – על ידי הרחבה של יכולות ה-GNN ו-RL החברות יכולות לפתח בעצמן אלא גם להציע שירותי פיתוח ללקוחותיהם כולל פיתוח משותף של שביים בעלי מיקוד ורטיקלי. 

מעבר לפיתוח, כלים אלו ישפרו תהליכי איתור תקלות בעזרת שימוש בכלי visual inspection פי 9 מהמצב הקיים. זאת בנוסף לסיוע לחברות בהתמודדות עם אתגרי שרשרת אספקה כמו ניהול רשת ספקים של אסמבלי ובדיקות. 

בשנים האחרונות פיתחנו צ'יפים לעולמות ה-AI אבל עכשיו אנחנו בעידן של chips designed by AI. ומה השלב הבא? AI יתחיל להיות שותף בפיתוח של החומרה והתוכנה הנדרשות ל-AI. השימוש בכלי תוכנה כחלק מתהליך הפיתוח זה לא דבר חדש.

במשך עשורים ספקי EDA (Electronic design automation) מפתחים ומוכרים כלים ליצרני השבבים, רק ב-2022 תעשייה זו הוערכה ב-10 מיליארד דולר והיא צומחת בקצב של 8% בשנה.

כלים אלו בדרך כלל מתבססים על מערכות חוקים וסימולציות על מנת לסייע למהנדסים בתהליך הפיתוח והוולידציה. וכן, בחלקם הוטמעו יכולות AI. בשנה האחרונה. הספקים המובילים החלו למכור גם פתרונות AI מתקדמים ובמקביל חברות טכנולוגיות וספקי השבבים בעצמם פיתחו פתרונות דומים. כלים אלו כבר מיושמים בשטח ואינם בשלב ניסיוני. 

פיתוח צ'יפים חדשים ומשופרים – צ'יפים של 10nm הנמצאים בטלפונים חכמים, מחשבים ושרתים. זוהי קבוצת הצ'יפים הצומחת והרווחית ביותר. זוהי גם הקבוצה היקרה ביותר לפיתוח (מעל 500 מיליון דולר לפיתוח חדש) כלי AI יכולים לסייע בפיתוח מהיר וזול משמעותית.

שיפור פיתוחים קיימים – 2/3 מהצ'יפים שנמכרו ב-2022 היו של 65nm או גדולים יותר (מדובר בטכנולוגיה בת עשור לפחות) והפיכת שבבים אלו לנודים מתקדמים יותר (כיווץ) יהפוך אותם לקטנים יותר ויעילים יותר, ללא תלות בציוד הייצור. כלי AI מאפשרים לעשות זאת בצורה מהירה וחסכונית.

סגירת פערי הטאלנטים – כלי AI יהוו בסיס לחיזוק הכלכלה העולמית בכך שהביקוש לשבבים שיצריך עוד כשני מיליון עובדים בתעשיית הסמיקונדוקטור העולמית עד לשנת 2030 מה שיביא לגישור על פער זה.

התחזית: תעשיית הטכנולוגיה תתקדם מהר יותר בקידום פעולת האקלים מאשר התעשיות המסורתיות (אירנה בן יקר, שותפה, CPO וראש תחום ESG ב-Deloitte)

יותר חברות טכנולוגיה אומרות שהן שואפות ל"אפס נטו" (מתייחס לאפס פליטות) עד 2030 מאשר חברות שאינן טכנולוגיות. בנוסף על כך, סקר Deloitte  לשנת 2022 מצא שמנהלי טכנולוגיה בעליה נטייה גבוהה יותר מבכירים בתעשיות אחרות להאמין שפעולות אקטיביות מיידיות יכולות למתן את ההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים. 

חברות צריכות לשקול מחדש את המוצרים שלהם-חברות יכולות לבחור להכפיל את המוצרים והשירותים עם הפוטנציאל הרב ביותר להפחתת פחמן. לדוגמה, Vodafone שואפת לעזור ללקוחותיה להפחית את פליטת הפחמן ב-350 מיליון טון עד 2030, בעיקר על ידי אספקת שירותי IoT לניהול צי, לוגיסטיקה, ייצור ומדידה.

התייחסות לשרשרת הערך במגזר הטכנולוגי, פליטות שרשרת הערך מוערכות כגדולות פי 7 מהפליטות התפעוליות. במקום להתמקד באופן צר בפעילותם, ארגונים יכולים לעבוד בשיתוף פעולה עם ספקים ושותפים כדי לעמוד בקריטריונים של קיימות. בסופו של דבר זה עשוי להיות פרודוקטיבי לקחת גישת מערכות מקיפה, מתוך הכרה בכך שהתעשיות של היום יהפכו כנראה למערכות מורכבות ומקושרות זו לזו.

נראה כי תעשיית הטכנולוגיה חשופה לסיכוני שינויי האקלים כמו בשאר התעשיות. האתגר המשמעותי ניצב למקבלי ההחלטות בפן הטכנולוגי. התחזית לשנת 2023 תוביל חברות טכנולוגיות רבות לייצג מודל "נטו אפס" כחוד החנית כחלק ממודל האסטרטגיה העסקית. 

התחזית: האם חווית צפיית ה- VR תהפוך למוקד המיינסטרים לשנת 2023? (רותם דולב, שותפה וראש סקטור הטכנולוגיה ב- Deloitte)
Deloitte Global צופה כי שוק המציאות המדומה (VR) יניב הכנסות של 7 מיליארד דולר ברחבי העולם בשנת 2023, עלייה מרשימה של 50% לעומת 4.7 מיליארד דולר ב-2022. לטענת המומחים הכול תלוי בתוכן משכנע, יישומים המנצלים את היכולות הייחודיות של המציאות המדומה וכל אלו יהיו המפתח לאפשר ל-VR ליהנות מקצב צמיחה משמעותי.

עוד צופה כי שוק המציאות המדומה (VR) 90% מההכנסות הללו יגיעו ממכירות ערכות אוזניות, מתוכן 14 מיליון יחידות בממוצע של 450 דולר כל אחת צפויות להימכר ב-2023. התקדמות במשחקי VR חברתיים, סיפור סיפורים מהדור הבא, נסיעות וחינוך מרחוק, והדרכה ושיתוף פעולה ארגוניים יכולים לעזור להניע את האימוץ בשימוש של הVR. 

עם זאת, אם חווית המשתמש של ה-VR תהיה חדשנית מדי או משתמש במקרי יתר על החידוש שלה, או מורכבת בלהפעיל אפליקציה שעובדת טוב כבר במכשירים אחרים, לא סביר שזה יגיע לשיעור האימוץ של מכשירים צרכניים אחרים.

ספקי חומרה ותוכנה של VR מבינים זאת: בשנת 2023, אנו מצפים שהתעשייה תתקדם בזיהוי יישומי הצרכנים והארגונים הספציפיים שעבורם VR אופטימלי בדרך בה הם יהיו מסוגלים לתת מענה לצרכים שאינם נענים כעת על ידי מכשירים אחרים או, למעשה, על ידי חוויות עולם.

ע"י עידוד שימוש נרחב בקרב צרכנים המסתמך הן על האיכות והן על הכמות של תוכן VR. מכשירים כמו סמארטפונים, טאבלטים וטלוויזיות מחוברות שגשגו בזכות הזמינות של מיליוני אפליקציות. על מנת שצפייה דרך -VR ישגשג, אפליקציות VR ייעודיות יצטרכו לראות כמויות גדולות יותר של חדשנות

Deloitte מזהים כי שוק ה-VR נמצא במומנטום מנוע צמיחה. נכון לאמצע 2022, אפליקציות VR היו רק באלפים הנמוכים. נכון להיום ישנה דרישה לחדשנות מקיפה למפתחי ה-VR למול המתחרים הישירים בשוק: טלפונים, טאבלטים, קונסולות ומחשבים אישיים. חווית השימוש באוזניות VR היא ייחודית ועם זאת ישנו אתגר בשימור החוויה והפצתה לקהל הלקוחות בעתיד הקרוב.

התחזית: קניות דרך הפיד שלך (שרון כהן, שותפה וראש מגזר ה- TMT (טכנולוגיה, מדיה וטלקום) ב-Deloitte)
קניות הופכות לחברתיות, עם מכירות שנתיות של יותר מ-1 טריליון דולר שמונע על ידי משפיעני מדיה חברתית וצרכנים ילידי דיגיטל ומסחר חברתי. כל אלו מרכיבים את הבסיס לשינוי הנרקם בפלטפורמות הקניות. 

פיד המדיה החברתית הוא חלון הראווה החדש ו-Deloitte   צופה כי שוק המסחר החברתי יעלה על 1 טריליון דולר ברחבי העולם בשנת 2023 (איור 1).1 על ידי רכישות של יותר מ-2 מיליארד אנשים שצפויים לקנות בפלטפורמת מדיה חברתית ב-2023.ובהנחה ש-CAGR משוער של 25% - לא בלתי הגיוני בהתחשב במגמות הצמיחה בעבר וההסתמכות המתמשכת על כל מה שמונע מהנייד והדיגיטל. 

קניות דרך הרשת החברתית: תארו לעצמכם שאתם צופים בפוסט ברשת החברתית של משפיען הרשת האהוב עליכם נועלים את זוג הנעליים האולטימטיבי עבורכם.

בקליק אחד תוכלו להעביר את אותם הנעליים לעגלה הווירטואלית שלכם, לרכוש ולקבל אותם תוך מספר ימי עסקים ללא צורך בלקום מהכיסא. מדובר בחוויית צרכן בפלטפורמה חברתית המשלבת את נקודת ההשראה והרכישה תוך תשלום דיגיטלי ללא מאמץ מה שמביא להזדמנויות רכישה שקשה לעמוד בפניהן. 

מחקר משנת 2021 מראה כי כשליש מהצרכנים בארה"ב ביצעו אי פעם רכישה ישירות במדיה החברתית, וחלק גדול עוד יותר אמר שראיית מוצר במדיה החברתית היא חלק ממסע הקנייה שלהם. עם צפי ל-5 מיליארד משתמשי מדיה חברתית ברחבי העולם בשנת 2023, שוק המסחר החברתי צומח מהר יותר מהמסחר האלקטרוני המסורתי, והוא לא מראה סימני האטה. 

בהסתכלות מעבר לשנת 2023, רוב החוויות הדיגיטליות צפויות להיחשב כ"ניתנות לקניה", ואותה התנהגות תתאפשר גם עם שירותים מקוונים אחרים. 

תחזית: הטכנולוגיה מגדירה מחדש את שוק ההפקות (אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט ב- Deloitte)
טכנולוגיות VR ו-AR יאומצו רשמית על ידי שוק הפקות הסרטים והסדרות. שנת 2023 צפויה להיות שנת הפריצה הגדולה של מספר טכנולוגיות מובילות טכנולוגיות בעלות גמישות בייצור התוכן וחוויות הצפייה.

הוזלה משמעותית של עלויות הפקה מודלים חדשים של פתרונות תמחור ומימון. הסתכלות דיגיטלית רחבה תוך צמצום פוסט פרודקשיין והרחבת פרה פרודקשטיין. פריצת סטרטאפים לשוק ההפקות תוך התאמת הממשקים לצרכנים. 

תחזית: חברות משחקי וידאו, סטרימרים של וידאו ואפילו היפר-סקאלרים רודפים אחרי מיזוגים ורכישות (אורן רוזמן, שותף ומוביל סקטור המדיה, התקשורת והספורט ב- Deloitte)
נראה כי פעילות המיזוגים והרכישות של המשחקים התחממה בשנים האחרונות ואף שמיזוגים ורכישות במשחקים עשויים להיות פעילים במיוחד. למרות שערך העסקה הכוללת עבור מיזוגים ורכישות משחק עשוי לרדת מ-2022 ל-2023, סביר להניח שהוא עדיין יהיה גבוה יותר משנים קודמות.

צוות המומחים שלנו ב-Deloitte צופים שזרימת העסקאות עבור מיזוגים ורכישות בגיימינג תמשיך להאיץ, במיוחד עבור רכישות קטנות יותר.

חברות משחקים יתחרו על גישה לקהלים יותר משתלמים; החברות יאמצו כלים וטכנולוגיות הנותנות מענה לאתגרים קיימים, כגון הבטחת משחק הוגן ומתינות במשחקים חברתיים, אותן חברות.

הם ישקיעו בעלויות הפיתוח והשירותים של משחקים, כגון יצירת סביבה פרוצדורלית, ניתוח קהל מעמיק יותר וטכנולוגיית פרסום. בנוסף, הם עשויים גם להמר על פתרונות metaverse ו-Web3 המתפתחים, למרות "חורף קריפטו" שעלול להתמשך וריכוך שוקי הנדל"ן הווירטואליים.

ניתוח לשנת 2023 צופה מספר הולך וגדל של עסקאות ורכישות בין השווקים המערביים והאסייתיים זה לזו. למרות האי ודאות בשוק הנוכחי, מנהיגים רבים בעולם שוקלים את אותם עסקאות כאסטרטגיית צמיחה ורואים באי הוודאות הזדמנות למיצוב עסקי והצלחות ארוכות טווח. 


גם Deloitte משתתפת בכנס סייברטק 2023 שיערך בתל אביב ב31.1.2023. להרשמה לחצו כאן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית