פרשנות | חמאס רואה בהקצנת הלאומנות בישראל מתווה עדיף להגיע למדינה פלסטינית 

את סף האלימות שאנו חויים ביו״ש ובירושלים בחודשים האחרונים לקראת הבחירות מכתיב חמאס | הפעלת יותר כוח נגד הפלסטינים, מעלה את ההסתברות לפיצוץ, וזה כנראה מה שחמאס מחפש לצורך השתלטות על יו״ש 

REUTERS/Mussa Qawasma

בואו נעשה את זה פשוט - ככל שיש טרור פלסטיני, כך יש עליה בלאומנות בישראל. והפוך. ככל שהשטח יותר שקט, האזרחים בישראל פחות לאומנים. בכך לא חידשתי כלום. יש את החוק השלישי של ניוטון שתופס גם בפוליטיקה. את הפיזיקה של הסכסוך הישראלי - פלסטיני מבינים בירושלים, ברמאללה ובעזה. וכל אחד מהצדדים למשוואה משתמש בפיזיקה הזו לטובתו. 

ארון הכובעים של חמאס
בבחירות הקרובות שיתקיימו בעוד כשבועיים, מתקיים אירוע מעניין בצד הפלסטיני. חמאס התחזק בגדה על חשבון הרשות הפלסטינית שאיבדה לגיטמיציה, והוא מסוגל לפעול מול ישראל בכובע כפול. בכובע אחד, עזה, הוא שומר על פרופיל שקט. ואילו ביו״ש, איפה שלכאורה שולטת הרשות הפלסטינית, הוא פועל בחשאי נגד ישראל. 

באמצעות שני הכובעים הללו חמאס שומר על מרחב הכחשה מול ישראל, המאפשר סטטוס קוו טקטי - חמאס מיתמם לגבי הטרור שיוצא מיו״ש וישראל לא רוצה להכנס לעוד סיבוב בעזה. כך חמאס יכול לפעול בחופשיות ביו״ש בלי הצורך להקריב משאבים בעזה.  

הסטטוס קוו הזה, מאפשר לחמאס לשלוט בגובה להבות הלאומנות בישראל, לקראת הבחירות, באמצעות הפעלת טרור מיו״ש. סוג של פוטנציומטר ללאומנות בישראל. חמאס יודע שככל שהוא מוציא יותר פיגועים, כך הציבור הישראלי הופך להיות יותר לאומני. חמאס גם יודע שככל שהלאומנות בציבור הישראלי עולה, כך ההסתברות לעליית ימין פוליטי בישראל גדלה. כלומר, חמאס מבין שיש קשר בין תכיפות הטרור לבין מבנה הכנסת הבאה בישראל. 

בהנתן וחמאס שולט על מידת הלאומנות בציבור הישראלי, עולה השאלה מדוע בבחירות אלו מעדיף חמאס להגביר את גובה הלהבות, בידיעה שהוא יקבל כנסת יותר ימנית וממשלה יותר נוקשה ביטחונית כלפיו. לכאורה, פלוני היה מצפה שחמאס יעשה מאמץ לקבל כנסת וממשלה יותר ״נוחים״ למטרותיו. 

אלימות ישראלית כגאולה פלסטינית 
אם נניח כי מטרתו של חמאס היא להשתלט על יו״ש (על חשבון הרשות) ובשלב הבא להשיג מדינה בעזה ויו״ש, מתחדדת עוד יותר השאלה מדוע שארגון הטרור יעדיף להעצים את הלאומנות בישראל. ההנחה היא, כי ככל שהציבור הישראלי יותר לאומני, כך תהיה לממשלה יותר לגיטימציה להפעיל כוח צבאי נגדו ונגד הפלסטינים. גם חמאס יודע זאת. אז מדוע שארגון הטרור, במודע, יפעיל טרור כדי שבסוף צה״ל יקבל יותר לגיטימציה לפעול נגדו? 

אפשרות אחת היא להניח שהאסטרטגים בחמאס טיפשים. חושבים מהבטן, ללא תכנון מוקדם. פעולה - תגובה, באינסטינקט חייתי. סברה זו כנראה תקבל ציון סמך נמוך מאד. מבצע ״עלות השחר״, האחרון ברצועת עזה, הראה כי חמאס יודע גם לחשוב לטווח ארוך. 

אם נוסיף לזה את ההצלחה של הארגון בניכוס המאבק על אל אקצה יחד עם ההצלחה שלו בהחלשת הרשות ביו״ש, נראה כי חמאס הצליח להשיג בשנים האחרונות יד עליונה על כל ארגון פלסטיני אחר - בעזה, יו״ש ובקרב ערביי ישראל. ומול ישראל, הוא יודע להפעיל את שלושת הערוצים הללו בסנכרון מרשים. טיפש הוא לא. 

אפשרות שניה היא שחמאס מעריך כי ישראל מאבדת את הלגיטימציה העולמית להחזיק ביו״ש ועזה. לשלטון הדמוקרטים בארה״ב נשארו עוד כשנתיים שאפשר לנצל לטובת התקדמות במו״מ עם ישראל. הפלישה הרוסית לאוקראינה העלתה שוב לכותרות את הסלידה של העולם המערבי מכיבוש שטחים בכוח. לזה יש להוסיף את העלייה בכוחן של רוסיה וסין כציר נגדי לארה״ב בזירה העולמית. 

תחת תפיסה זו, חמאס מעריך כי ממשלה ימנית בישראל, שתביא לעלייה באלימות ביו״ש ועזה, דווקא תיטיב עם מטרותיו. יותר הרוגים, פצועים והרס בצד הפלסטיני, מצטלמים יותר טוב בערוצי החדשות העולמיים. לזה יש להוסיף את המהומות באל אקצה ככלי מעודד קונצנזוס בעולם הערבי. בצורה אחרת, חמאס מעריך כי לאומנות ישראלית תביא לאלימות ישראלית ובכך הקונצזוס סביב הקמת מדינה פלסטינית, בעולם המערבי, הערבי והפלסטיני, יתחזק. 

אפשרות שלישית היא שחמאס מעוניין באינתיפדה שלישית כדי ״להרוג״ את הרשות הפלסטינית ביו״ש. אחד האתגרים הגדולים של חמאס מול צה״ל ושב״כ הוא כיצד להשתלט על יו״ש. חמאס רוצה שתי חזיתות מול ישראל - דרום (עזה) ומזרח (יו״ש). שליטה צבאית של חמאס בשתי חזיתות, יאפשרו לארגון הטרור משוואה צבאית יותר נוחה מול צה״ל. 

חמאס רואה כי הרשות הפלסטינית איבדה לגיטמציה ביו״ש. הרשות כגוף סטוטורי קיים רק בזכות כוסות הרוח למת שמפעילים שב״כ וצה״ל. ישראל מונעת בחירות ברשות כדי שחמאס לא יעלה ופועלת ביטחונית בכל המקומות ביו״ש שהרשות לא רוצה לפעול.

בחמאס רוצים לשנות את המציאות הזו. בעיני הארגון, מלחמה עם ישראל (סוג של אינתיפדה) תוליד שלטון חמאס ביו״ש. גם בחמאס מבינים שממשלת שמאל או מרכז, תעשה מה שצריך ולא תגיע לפיצוץ ביו״ש. עם זאת, בממשלה יותר ימנית, הפיצוץ יגיע. 

לידה מחדש של חמאס ביו״ש 
לסיכום, את סף האלימות שאנו חויים ביו״ש ובירושלים בחודשים האחרונים לקראת הבחירות מכתיב חמאס. גם בחמאס מבינים שאווירה כזו תביא לעליית ממשלה ימנית בישראל, שתפעיל יותר כוח צבאי כלפי הפלסטינים.

הפעלת יותר כוח נגד הפלסטינים, מעלה את ההסתברות לפיצוץ, וזה כנראה מה שחמאס מחפש. עבורו, המטרה היא חיסול הרשות הפלסטינית ביו״ש ושליטה בשתי חזיתות מול ישראל - דרום ומזרח. 

כמו בשיטות לחימה אסייתיות, חמאס רוצה לנצל את כוחו של היריב לטובתו. הלאומנות הישראלית הופכת את התגובה של ישראל לצפויה - עלייה באלימות כלפי פלסטינים ביו״ש. בכך, חושבים בחמאס, תסלל הדרך ללידה מחודשת של הארגון ביו״ש.

הרשות שגם ככה כבר לא רלוונטית, תמחק לאחר המלחמה בישראל, ובמקומה יעלה שלטון חמאס בעזה ויו״ש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית