ראיון מיוחד: כך מכשירים את לוחמי ולוחמות האיסוף הקרבי

אחד החידושים בבית הספר של חיל הגבולות הוא שימוש בסימולטורים, מאמנים, שנכנסו לשימוש לפני כשנה ושיפרו בצורה משמעותית את שיטות ורמות ההדרכה

צילום: דובר צה״ל 

הלוחמים והלוחמות של חמישה גדודי האיסוף הקרבי וחמש היחידות המבצעיות של חיל הגנת הגבולות פרוסים בכל גבולות המדינה, גבולות שלום וגבולות עימות – לבנון, סוריה, מצרים, ירדן, איו"ש ועזה.

הלוחמים עוסקים במגוון גדול של משימות ותפקידים, בהתאם לאופי הייחודי של הגבול שעליו מגן הגדוד. החל מתצפית ואיסוף קרבי לתוך סוריה וכלה בסיכול הברחות סמים מעבר לגדר שבגבול מצרים. החיל מורכב היום מחמישה גדודי איסוף קרבי וחמש יחידות מבצעיות, שהם גדודי חי"ר מעורבים העוסקים בבט"ש לאורך הגבולות, וגם מערך הגששים של צה"ל ויחידת מפעילי רחפנים.

שימוש בסימולטורים

מקצועות הלוחמים והמפקדים בחיל הגנת הגבולות נלמדים בבית הספר בבסיס סיירים שבדרום הרחוק, המכשיר את כל קשת התפקידים והמקצועות של הגנת הגבולות - טירונות, קורסי מפקדים, מ"כים, אימון מתקדם, השלמה חיילית מקצועית לקצינים בוגרי בה"ד 1 והכשרות מקצועיות ליחידות אחרות בצה"ל.

בית הספר של חיל הגנת הגבולות זכה השנה בפרס הרמטכ"ל לשנת 2021 "על שינויים שנעשו בבסיס וחדשנות", כולל מרפאה חדישה. לרגל האירוע שוחח ישראל דפנס עם סגן מפקד בהל"ג סא"ל ניר מסילתי, שמפרט את שלושה תחומי האחריות של בית הספר: הכשרת לוחמי ולוחמות איסוף קרבי, הכשרת תצפיתניות ובקריות איסוף, הכשרת לוחמי החיל במקצועות חי"ר.

אחד החידושים בבית הספר של חיל הגבולות הוא שימוש בסימולטורים, מאמנים, שנכנסו לשימוש לפני כשנה ושיפרו בצורה משמעותית את שיטות ורמות ההדרכה, האימון והלימוד של במקצועות השונים. ועל כך זכה בית הספר בפרס הרמטכ"ל. 

סגן מפקד בית הספר סא"ל ניר מסילתי: "השימוש במאמנים בבסיס הוא קפיצת מדרגה בהכשרות. לוחם/ת איסוף קרבי יכול לתרגל את רוב הפעילויות שלו במאמן, אין צורך לנדוד לאזור גבול כדי לראות בעין מה נדרש ממנו. 

״מייצרים לחניך פלטפורמה במאמן, הוא רואה את פני השטח האמיתיים בלבנון או בעזה או בסוריה. משקפים לו במאמן התרחשויות, תרחישים, הוא רואה דמויות שעליו לעקוב אחריהן, מתרגל דיווח על המתרחש, כל זה לפני שהוא מגיע לזירה האמיתית של הגדוד שלו. כך בדיוק גם בהכשרת תצפיתניות". 

מפעילי רחפן

בבהל"ג ניצבים כיום שלושה מאמנים (תוצרת חברת בגירה) שהם מתקנים טכנולוגיים מתקדמים. מאמן תחום זיהוי לטווח רחוק. החניך לומד ומתרגל איך להסתכל על שטח, מה הוא רואה, התאמת השטח למפה והמפה לשטח.

הכשרת מפעילי רחפן. לומדים במאמן את המוטוריקה העדינה של רחפן, צורות הפעלה, המראה ונחיתה, הטסה בתנאי מזג אוויר שונים, יתרונות ומגבלות של רחפן, טיפול בתקלות. החניך לומד ומתרגל במאמן לפני שהוא מגיע לשטח, וזה חיסכון בעלויות. 

הוא מגיע ליחידה המבצעית אחרי ש"צבר שעות מנוע" במאמן. הרחפן הוא כלי קטן, זול ויעיל, מנגיש תצפית למפקד כוח מתמרן, נותן תצפית עילית אנכית או אלכסונית ומביא מודיעין עדכני. יש רחפנים שיודעים להטיל חימושים. 

מאמן אייל (איסוף יירוט לגבולות) שהוא שילוב של מאמן חי"ר עם המשימות של הגנת הגבולות, וכלל הפעלת סוגי אמל"ח, תרגול אישי וצוות, זיהוי מטרות וסגירת מעגלי אש. 

סא"ל ניר מציין ששנת הניסיון הראשונה בהכשרה במאמנים הראתה תוצאות מצויינות. לומדים להפעיל, לתחקר אירועים, לומדים תצפית לעבר שטח אויב בתוך הכיתה בבסיס בדרום הארץ. 

חדש: סופרמרקט צה״לי 

חיל הגנת הגבולות, הקיים כשלוש שנים, הוא שלב שלישי בהתפתחות שתחילתה במודיעין שדה, אחרי כן חיל האיסוף הקרבי וכיום חיל הגנת הגבולות, הכולל את כל הפונקציות הללו, ובית הספר שמכשיר את כל בעלי התפקידים והמקצועות. 

סא"ל ניר מילא תפקידי לחימה ופיקוד ביחידות שונות, לחם ופיקד במלחמות לבנון, רע"ן איסוף קרבי בבסיס צאלים, רע"ן פיתוח אימונים בזרוע היבשה והוא מלווה את החיל מיום הקמתו. 

לבד מהעיסוקים הקרביים-מקצועיים בבית הספר בהל"ג, ניר גאה בחידוש שהקים צה"ל כפיילוט צה"לי אצלו בבסיס, והוא סופרמרקט קטן המשרת את חיילי/ות הבסיס. "פעם היה שקם. התקדמנו, והיום יש לנו בבסיס סופרמרקט אמיתי בו יכול החייל לקנות מזון, חטיפים, מוצרי טואלטיקה, שתייה, בשמים מכשירי חשמל קטנים ועוד מוצרים. הכל במחירים זולים מאוד, והסופרמרקט מופעל כולו על ידי חיילים בפיקוד נגדת ייעודית.״

זו שנה ראשונה שסופרמרקט כזה מופעל בסיירים וגם בבית הספר לשריון. לדברי סגן מפקד בהל"ג מדובר בהצלחה, "זו בשורה אמיתית לחיילים, ויש אפילו רווח מהכנסות המכירות, והרווח כולו מושקע לטובת הבסיס. בשנה הראשונה שילשנו את היקף המכירות", אומר סא"ל ניר מסילתי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית