הערכה: רוסיה מנסה לעכב את חתימת הסכם הגרעין עם איראן

רוסיה דורשת מארה"ב ערבויות בכתב שהסנקציות המוטלות על רוסיה בגלל אוקראינה לא יזיקו לשת"פ בין רוסיה לבין  איראן

IRNA

בעוד ראשי משלחות המערב בשיחות וינה מקוות שייחתם הסכם גרעין בווינה השבוע, הגישה רוסיה דרישה חדשה ומפתיעה שעלולה לטרפד את ההתקדמות להסכם: רוסיה דורשת מארה"ב ערבויות בכתב שהסנקציות המוטלות על רוסיה בגלל אוקראינה לא יזיקו לשת"פ בין רוסיה לבין  איראן.

משלחת סין הזדרזה והגישה אף היא  דרישה לערבויות בכתב שהחברות הסיניות שעושות עסקים עם איראן לא ייפגעו  מהסנקציות האמריקניות. זו הפעם הראשונה ששתי המשלחות מערבות בין נושאי אוקראינה ובגרעין האיראני.

פקיד ממשל איראני אמר לסוכנות רויטרס שהדרישה הרוסית "אינה קונסטרוקטיבית". לדבריו, רוסיה הניחה את הדרישה על השולחן בווינה לפני יומיים, "וברור שרוסיה משנה עמדה ומעוניינת לשמר אינטרסים בזירה אחרת". בהקשר זה אמר שר החוץ הרוסי לברוב שהמערב חייב להתחשב באינטרסים של רוסיה וכי הסנקציות "יוצרות למוסקווה בעיה". 

לפני הדרישות הרוסיות החדשות הודיעו ראשי משלחות בריטניה וצרפת לשיחות וינה בסוף השבוע כי שיחות וינה קרובות להשגת הסכם גרעין חדש. הדיפלומטים מצרפת, בריטניה וגרמניה יצאו בסוף השבוע לבירותיהם כדי להתייעץ עם השרים הנוגעים בדגבר. הצרפתי פיליפ אררה צייץ בטוויטר: "אנו מאוד מאוד מאוד קרובים להסכם".

סוכנות רויטרס מדווחת כי יתכן שלקראת חתימה על ההסכם יסכימו נציגי ארה"ב ואיראן לשבת יחד סביב השולחן בווינה, אך עדיין אין תכניות כאלו. הרוסי מיכאיל אוליאנוב אמר :"יתכן שיהיה לנו הסכם באמצע השבוע. אנו מדברים  מאמצים אחרונים לפני חציית קו הסיום".

בשבת הגיע לטהרן מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי, ולדברי סוכנות הידיעות האיראנית בכוונתו לדון על כינון מנגנון חקירות של הפיקוח על אתרי הגרעין. "הסכמה על כך תכשיר את הדרך להסכם גרעין", אומרת טהרן. 

דובר מחלקת המדינה נד פרייס אמר לכתבים בוושינגטון בשבוע שעבר: "אנו מוכנים לפרוש מהשיחות אם איראן תנהג בעקשנות ובחוסר התפשרות בדרך להתקדמות לקראת הסכם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית