דיווח: בחודש יוני האחרון ישראל תקפה מוקדי ייצור חל״כ בסוריה

וושינגטון פוסט טוען כי תקיפה זו כוונה נגד מתקנים צבאיים סוריים הקשורים לתכנית הנשק הכימי של סוריה

צילום: דובר צה״ל

ב-8 ביוני אחרי חצות תקפו מטוסי קרב ישראליים בטילים שלוש מטרות צבאיות סוריות ליד הערים דמשק וחומס. שבעה חיילים סוריים נהרגו, ביניהם קצין בדרגת קולונל. כן נהרג טכנאי שעבד במעבדה סורית סודית.

ישראל לא הגיבה על התקיפה, אך מקורות מודיעין בבירות מערביות שמו לב שבניגוד לנוהג הישראלי לתקוף בסוריה מטרות איראניות, תקיפה זו כוונה נגד מתקנים צבאיים סוריים הקשורים לתכנית הנשק הכימי של סוריה. וושינגטון פוסט מדווח ממקורות מודיעין מהימנים שהתקיפה 8 ביוני היתה חלק ממגמה ישראלית לחסל ניסיון סורי לחדש ייצור נשק כימי, גז עצבים.

תקיפה דומה בוצעה כשנה לפני כן, כאשר הגיע לישראל מידע מודיעיני שממשלת סוריה קונה ציוד לעיבוד חומרים כימיים הנחוצים לחידוש יכולת של ייצור נשק כימי, אחרי שלפני שמונה שנים התחייבה סוריה לחדול מייצור נשק כזה. הדאגה בישראל בנושא זה התעוררה לפני שנתיים, אחרי ניסיון מוצלח של צבא סוריה לייבא חומר כימי שממנו ניתן להפיק גז עצבים, סרין. המודיעין הישראלי הבחין בפעילות בנושא זה בכמה אתרים. 

וושינגטון פוסט מציין כי לא התקבלה תגובה רשמית מישראל לידיעה זו. סוריה גינתה אז את התקיפות וממשלת דמשק הכחישה מכל ובכל ייצור או שימוש בנשק כימי. ישראל רואה במציאות של נשק כימי איום ישיר על ביטחונה. ידוע שאסד השתמש בנשק כימי עשרות פעמים נגד תושבי ארצו במלחמת האזרחים.

התקיפה הישראלית הראשונה היתה ב-5 במארס 2020 אז הותקפה מהאוויר ווילה בפרבר של העיר חומס. יושבי הווילה היו קשורים ישירות בייצור כמויות גדולות של פוספאט טריקלציום TCP, חומר שניתן בקלות להפוך אותו לטריכלוריד זרחני, ממנו מפיקים גזי סרין ואחרים. חומרים אלו נרכשו עבור יחידה מיוחדת בצבא סוריה, ענף 450, הקשורה למעבדות מחקר של הצבא. 

התקיפה השנייה ב-8 ביוני כוונה נגד בונקר צבאי ליד נאסרייה, כפר מדברי צפונית לדמשק, הקשור אף הוא לנשק כימי. הקולונל שנהרג בתקיפה, שמו אחיאם איסמעיל, הועלה אחרי מותו לדרגת בריגדיר גנרל והוא תואר כ"גיבור שהקריב את חייו". 
העיתון מוסר שלנשיאים טראמפ וביידן נמסר על שתי התקיפות מיד אחרי ביצוען. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית