ארה״ב: דאגה מהסחבת של איראן סביב שיחות הגרעין

השליח האמריקני לנושא איראן רוברט מאליי אמר בתדריך לתקשורת כי המאמצים לחדש את הסכם הגרעין נמצאים בשלב קריטי

.irna.i

ארה"ב מבטיחה דיפלומטיה בטיפול בגרעין האיראני "אך יש דרכים אחרות", ואילו טהרן מסבירה שהיא  מעשירה אורניום איך איננה אוגרת את החומר המועשר.

השליח האמריקני לנושא איראן רוברט מאליי אמר בתדריך לתקשורת כי המאמצים לחדש את הסכם הגרעין נמצאים בשלב קריטי ונימוקי טהרן נגד חידוש השיחות הולכים ואוזלים, אולם יש אפשרות למהלכים דיפלומטיים נוספים אפילו אם לא ניתן יהיה לחדש את השיחות. 

מאלי אמר שוושינגטון מודאגת מכך שטהרן ממשיכה לדחות את חידוש שיחות וינה וכי "יש כלים אחרים למנוע מאיראן נשק גרעיני וארה"ב תשתמש בהם במקרה הצורך". בסופו של דבר עלול להיסגר חלון הסכם הגרעין אך בכל זאת ארה"ב עדיין תהיה מוכנה לנקוט בצעדים דיפלומטיים בעוד היא שוקלת אופציות אחרות למנוע מטהרן להשיג את הפצצה.

לדברי סוכנות רויטרס רמז מאליי ליתרונות כלכליים לאיראן אם תשוב לשיחות וינה, כשהזכיר שבעבר דובר על הסרת סנקציות במקרה של חזרה לשיחות. "איננו יכולים להחיות גווייה מתה", אמר מאליי, "ארה"ב עדיין לא הגיעה ליעד. נמשיך לנהוג בדיפלומטיה כעשר במקביל אנו שוקלים צעדים אחרים, אם נמצא עצמנו בעולם שבו יהיה צורך לעשות כן".

הוועדה לאנרגיה אטומית  של האו"ם פרסמה ביום שני דוח תקופתי נוסף, הקובע כי איראן מעשירה במתקן נתנז אורניום מעבר ל-20 אחוזים ומגיעה ל-60 אחוזים, אולם בשלב זה איננה אוגרת את המוצר הסופי המועשר, ולכן רמות ההעשרה אינן מקרבות להעשרה היכולה להביא ליצירת נשק גרעיני. מה שאיראן עושה עכשיו יכול לשפר את הידע שלה על תהליכי העשרת אורניום, וגם לכך יש התנגדות במערב כיוון שזה תהליך בלתי הפיך. 

הדוח מסביר כיח טהרן הודיעה לוועדה שעשתה שינויים במערך הצנטריפוגות והציוד להעשרת אורניום, וכי מעתה היא תעשיר עד לרמת 20 אחוזים רק במספר מצומצם של צנטריפוגות ולא תאגור את החומר המועשר.

הכוונה, מסבירה איראן, שאחרי  ההעשרה והפרדת החומרים מערבבים את האורניום המועשר עם פסולת שנשארת בתוך הצנטריפוגות, וכך אין אגירה של החומר המועשר. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית