צה״ל ערך כנס מיוחד לשיפור השיח עם תעשיות ההיי-טק והביטחון

התעשיות מחפשות החזר השקעה ויכולת ייצוא. צה״ל מצידו רוצה סנכרון יותר טוב של צרכים מול התעשיות. הכנס הוא התחלה של בניית אקו סיסטם צבא-תעשיות יעיל יותר. ראיון מיוחד עם אל״מ ש׳, רמ"ח תהליכים מבצעיים

צילום: דובר צה״ל

צה״ל ערך כנס טרנספורמציה דיגיטלית בשיתוף מפא״ת ותעשיות יתירות ידע וביטחוניות מישראל וגם חברות זרות ​​בבית חיל האוויר שבהרצליה. נושאי הכנס עסקו, בין השאר, בשרתים, אחסון, תקשורת, סייבר, ענן ועוד. בכנס השתתפו כ-60 חברות ו-150 משתתפים. 

הכנס התקיים בהובלת מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית ובראשות ראש אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, האלוף ליאור כרמלי וראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, תא״ל זיו אבטליון. מטרת הכנס? ״אנחנו עומלים שנתיים על אסטרטגיה דיגיטלית לצה״ל״, מסביר רמ"ח תהליכים מבצעיים, אל"ם ש' בראיון לישראל דיפנס. 

״צה״ל לא מספיק מחובר לתעשיות. יש צרכים של צה״ל שהתעשיות לא מודעות אליהם. המטרה הייתה חשיפת האתגרים הדיגיטליים שלנו בפני תעשיות. כולל אזורי מו״פ. איפה החסמים של התעשיות מול צה״ל או המשרד. עלו גם לקחים משומר החומות בתחום הדיגיטלי.״

[אל״מ ש׳, רמ"ח תהליכים מבצעיים. צילום: דו״צ]

איפה ה-ROI שלי? 

אחת השאלות המנחות תעשייה מסחרית בבואה לעבוד עם צה״ל היא מתי ואיך רואים החזר השקעה. הפרויקטים של צה״ל דורשים השקעת מו״פ לא קטנה מצד התעשייה ואת ההחזר אפשר לראות בשני אופנים מרכזיים - מכירות לחו״ל (בתנאי שיש אישור ייצוא) או מכירות למשרד הביטחון. 

כדי להתמודד עם הנושא, בעיקר בזרוע היבשה, מנה״ר (מנהל הרכש של המשרד) נותן פרויקטים בספק יחיד לתעשיות. ספק יחיד מבטיח לתעשייה תזרים הכנסות מהפרויקט למשך 10-15 שנים בצורה שתבטיח החזר פלוס רווח על ההשקעה במו״פ. אחד האתגרים של מנה״ר הוא לאזן את כמות הפרויקטים הניתנים בספק יחיד על מנת לשמר תחרות בין התעשיות. רשות התחרות כמעט ואינה מתערבת בשיקולי מנה״ר, כך שאין למעשה גורם מפקח. אבל זה למאמר אחר.  

״צה״ל יכול לייצר לתעשייה תזרים הכנסות. צה״ל התחייב להשקיע בענן מאות מליוני ש״ח בשנים הקרובות (חלק מההשקעה במסגרת פרויקט נימבוס). בגלל זה לתעשיות שווה להשקיע בתשתיות חוות שרתים. כדוגמא״, מסביר ש׳. 

לצד הענן, צה״ל גם משקיע בתקשורת נייחת. ״אלו השקעות של 10 שנים קדימה בשדרוג תשתית. כולל לווינות, תשתיות ניידות, סיבים ועוד. מדובר במנהלת מטכ״לית שיכולה לעשות מהלכים לטווח רחוק. זה מפחית סיכון לתעשייה״, אומר ש׳. ״עוד שינוי שאנחנו מובילים בשנים האחרונות הוא להקטין תלות בספק מסוים באמצעות ארכיטקטורה פתוחה ותקינה אחודה.״ 

ש׳ מוסיף שהכנס מיועד לא רק לחברות גדולות, אלא גם לחברות קטנות וחברות הזנק. אזכיר כי גם המוסד ושב״כ פועלים בדרכים דומות. שב״כ באמצעות שת״פ עם אוניברסיטת תל אביב ומוסד באמצעות קרן ייעודית להשקעה. ״אנחנו מגיעים לחברות הזנק באמצעות מפא״ת״, אומר ש׳. 

מה אמרו התעשיות?

ש׳ מסביר שאת התעשיות מאד מעניין הרצון להשתלב במכרז נימבוס ובפרויקט הענן. גם סוגיות הגנת מידע, איך מנהלים סיכונים בהקשרי דיגיטציה ועוד. התעשיות רוצות גם תהליכי רכש יותר מודרניים מאשר אלו שקיימים היום. בכנס נכחו גם אנשי מנה״ר. 

״התעשיות רוצות דיאלוג רציף עם הצבא. דו כיווני - להציע ולקבל מהצבא דרישות. הוצגה לתעשיות תפיסת הניצחון והביטוי שלה בדיגיטל, ארכיטקטורה, ניהול המידע, עולמות תומכי הלחימה, הגנת סייבר, מו״פ. פעם ראשונה שהתעשייה רואה תפיסה סדורה״, אומר ש׳. 

״התעשיות שאלו כמה אנחנו רציניים ביישום התפיסה. אנחנו בונים תשתיות על פי תפיסת העבודה. שאתה מדבר על ענן - זה בסיס. אתה עושה התקשרות ומקים תשתיות בארץ יחד עם תעשיות. גם כאשר יבוא רמטכ״ל חדש, הוא יסתמך על התשתיות האלו. הן תשתיות ל30 שנים קדימה. כך גם תפיסת התקיפה ויכולת העצמת הקצה המבצעי.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית