מצרים קיבלה צוללת רביעית

הפרויקט שהחל לפני כעשור הסתיים. למצרים יש אופציה להרחבת הפרוייקט ורכש שתי צוללות נוספות מגרמניה

Egyptian Navy's S44 Type 209 submarine at the naming and launching ceremony (Credit: TKMS)
 

בטקס רב רושם במספנות הגרמניות נמסרה הצוללת הרביעית מדגם U-209/1400 לצי המצרי. מסירת הצוללת, שיצאה בהפלגתה לכיוון מצרים, היא אבן הסיום בפרוייקט המצרי לשדרוג יכולות הלוחמה התת-מימית שלו, פרוייקט שהחל לפני כעשור שנים. 

אך עוד במועד חתימת החוזה בין מצרים וגרמניה, נחתמה האופציה על הרחבת הפרוייקט ורכש של שתי צוללות נוספות ופיתוח יכולות תחזוקה ושיפוץ מתקדמות במצרים לרבות עבור ארבעת אוניות ה- MEKO 2000 שרכש הצי מגרמניה (אוניות דומות לאונית הסער 6 של חיל הים הישראלי). 

מאפריל 2020, אל-סיסי, הנשיא המצרי, יחד עם מפקד הצי וראש הזרוע הטכנולוגית של הצי, מנהלים מגעים קדחתניים עם מספנות לורסן לפיתוח המספנות המצריות. המפגש האחרון בין הצדדים התקיים לפני מספר ימים. שאיפתה של מצרים היא להקים יכולות עצמאיות, כולל תשתיות והכשרת כוח אדם מתאים, שיאפשר למצרים לתחזק ולבנות כלי שיט מלחמתיים בעצמה. 

מצרים אף סיכמה עם צרפת וארצות הברית על העברות יכולות תחזוקה ופיתוח יכולות עצמאיות. כך למשל, לפני שנים מספר, רכש הצי המצרי ארבע אוניות Go-Wind מצרפת, ששתיים מהן נבנו בצרפת ושתיים מהן במצרים. 

אל-סיסי ממשיך לפעול לחיזוק יכולות הצי המצרי, בו הוא רואה כזרוע אסטרטגית חשובה ומרכזית, בדגש מול האיומים הניצבים מול מצרים בשנים האחרונות ובשנים הקרובות, בראשן הצי הטורקי הפועל במרחב הים התיכון ובים האדום, כוחות חיל הים של איראן הפועלים בים האדום ובים הערבי, המורדים החות'ים בתימן וכוחות המורדים בלוב. אלו הם האיומים המרכזיים מולם בונה מצרים את כוחה הימי, כשברקע חיל הים הישראלי אשר נותר בתפיסה המצרית כאיום ייחוס. 

 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית