אסיה: ארה״ב וסין במירוץ חימוש בתחום הטילאות

אנליסטים, אנשי צבא ודיפלומטים ביבשת אמרו לרויטרס שעד סוף המאה "תהיה אסיה חמושה עד צווארה בכמויות עצומות של נשק קונבנציונלי מתקדם וטילים שיטוסו מהר, רחוק ומדויק"

 

President Joe Biden, joined by Vice President Kamala Harris, delivers remarks on the COVID-19 National Month of Action on Wednesday, June 2, 2021, in the South Court Auditorium in the Eisenhower Executive Office Building at the White House. (Official White House Photo by Adam Schultz)

יבשת אסיה נכנסת למירוץ חימוש מסוכן  כאשר  מדינות קטנות מצטיידות או מייצרות בעצמן מערכות נשק בכמויות גדולות, כולל טילים ארוכי טווח, ובכל זה בגלל המתיחות הביטחונית צבאית בין סין לארה"ב. 

אנליסטים שבדקו את הנושא אמרו לסוכנות רויטרס כי סין מייצרת בייצור סדרתי את הטיל הבליסטי DF-26 שטווחו יותר מ-4,000 ק"מ בעוד ארה"ב מפתחת מערכות נשק שיוכלו לפגוע בסין. מדינות אחרות באסיה צופות במחזה האמריקני-סיני ומצטיידות או ממפתחות טילים משלהן מתוך מגמה להקטין תלות בארה"ב ומתוך חשש מתוקפנות סינית. 

אנליסטים, אנשי צבא ודיפלומטים ביבשת אמרו לרויטרס שעד סוף המאה "תהיה אסיה חמושה עד צווארה בכמויות עצומות של נשק קונבנציונלי מתקדם וטילים שיטוסו מהר, רחוק ומדויק".  לדעת דיוויד סנטורו, נשיא הפורום הפסיפי, הנושא המרכזי הוא טילים שהם יחסית זולים ומעניקים למדינות יתרונות אסטרטגיים. 

מסמכים של צבא ארה"ב מעידים כי פיקוד אינדו-פסיפיק (INDOPACOM) של הצבא מתכנן להציב מערכי טילים חדשים ומדוייקים לאורך "רצועת האיים הראשונה", הכוללת את יפן, טייוואן ואיים נוספים מול החופים המזרחיים של סין ושל רוסיה. מדובר בהצבת נשק היפר-סוני ארוך טווח שמהירותו פי חמישה ממהירות הקול וטווחו 2,775 ק"מ. נשק כזה, אם יוצב באי גואם, לא יוכל להגיע ליבשת סין,  אך אם יוצב באי היפני אוקינאווה הוא יוכל לפגוע בסין. 

כמה מבעלות בריתה של ארה"ב מפתחות מאגרי נשק משלהן. אוסטרליה הודיעה באחרונה על הקצאת 100 מיליארד דולר אוסטרליים לטילים ארוכי טווח. יפן השקיעה מיליוני דולרים בנשק ארוך טווח ומפתחת טילים נגד כלי שיט TYPE 12 לטווח של אלף ק"מ.

לקוריאה הדרומית תכנית פיתוח טילים נרחבת, כאשר בראש הרשימה הטיל היונמו-4 שטווחו 800 ק"מ ויוכל להגיע לליבה של סין.  טייוואן אינה חושפת את תכנית הטילים הבליסטיים שלה, אך בסוף השנה שעברה אישרה וושינגטון מכירת כמה עשרות טילים בליסטיים קצרי טווח, וטייוואן עצמה מפתחת טילי שיוט דוגמת יון-פנג שמסוגלים להגיע לבייג'ין. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית