דעה | הרהורים ערב כינון ממשלת שינוי

במידה ותקום ממשלת שינוי, ותצליח לתפקד, מה נדרש ממנה? דן ארקין פורס מספר נושאים בהם תצטרך לדון הממשלה הבאה

מאת James Emery from Douglasville, United States - Knesset_1368, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2834774

כאשר דברים אלו נכתבים, אין עדיין ממשלת שינוי. אולי בעוד כמה שעות, אולי בעוד כמה ימים, ואולי בכלל לא. ואולי נלך לבחירות מספר חמש. אבל הספק הזה של "מה יהיה" מתיר לחלום, לבקש, להתפלל שיקום פה במדינה הזאת משהו חדש. רענן, מרענן, שונה ממה שהורגלנו במשך שנים, משהו מרווה צימאון, משהו נקי ומעורר תקווה. המדינה הזאת זקוקה לשיקום.

אם אמנם תיכון ממשלת שינוי, הרי אנחנו כבר יודעים מי יהיו מנהיגינו אחרי ה'מהפך' הזה הצפוי, אם יקרה. הרי כולנו מכירים היטב את נפתלי בנט, את יאיר לפיד, את בני גנץ ואת  אביגדור ליברמן. הם לא זרים, הם אתנו פה כבר שנים. די ברור שזה הקוורטט שינהל את המדינה, כמובן, אם זה יקרה. "לכאורה".

מפוליטיקאים למדינאים

מהרביעייה הזאת, גם מעמיתיהם שיהיו שרים ושרות בממשלה, נדרש משהו שהוא כמעט מעבר ליכולת אנוש, אבל הוא חיוני: להתעלות. להפוך במחי יד, למחרת ההשבעה, מפוליטיקאים למדינאים. מעסקני מפלגות וסיעות ל-STATESMEN. למנהיגים, למובילים, למצפני דרכים, למתווי דרך.

לפני שיצהירו על התכנית הראשונה שלהם, שומה עליהם לשנות אווירה, להבהיר אווירה עכורה, שבה אזרחים רבים במדינה הזאת סבורים שלא דאגו להם די, שלא ספרו אותם, שלא התחשבו בהם. ממשלה כזו, שתהיה מורכבת משכבות-שכבות של דעות והשקפות עולם, חייבת לאמץ לעצמה מהרגע הראשון שיטה כיצד להימנע מלדון בנושאים  מעוררי מחלוקות קשות. 

להתרחק כמו ממגפה מנושאים קונטרוורסליים, שהרי אחרת זה לא יעבוד. להניח מחלוקות עמוקות בצד, לערום אותן בערימה גדולה שעליה שלט אזהרה: "שדה מוקשים, לא להתקרב ולא לדרוך". חברי ממשלה, הכינו לכם צ'ק ליסט, רשימה של נושאים שבהם אין נוגעים, מתרחקים מהם, דוחים לימים אחרים.

והרי יש די והותר נושאים שעל הממשלה החדשה הזו, כי תקום, להקדיש לה את מלוא תשומת הלב: ראשית, להרגיע. זה מתחיל בטון הדיבור של מנהיגים: לא להתלהם, לא לתקוף, די לגסות הרוח ולסגנון בוטה. בלי להתרברב ("אני ואני ואני"). בלי להעסיק 'שופרות' שמסיתים ומדיחים בתקשורת. לדבר עם הציבור בצורה המקובלת בעולם הדמוקרטי, ולא ביצירת תקשורת של סרטוני סולו ופולחן אישיות, ללא דו ורב-שיח עם עיתונאים שואלי שאלות. 

מערכת המשפט

ממשלה חדשה, הניחי למערכת המשפט לעשות את עבודתה נאמנה. מי שטועה, מי ששוגה, תמיד ניתן לתיקון. היועץ המשפטי ואנשיו הפרקליטים ושופטי בית המשפט העליון אינם אויבי הציבור, הם מהמשובחים שיש. תנו להם לעבוד בשקט. שנים עסקו מי שעסקו בטיפוח אי אמון ציבורי במערכת המשפט, וזו היתה תופעה הרסנית. מערכת משפט היא האמונה על שמירת חוק וסדר במדינה דמוקרטית.

ממשלה חדשה, בקרוב מאוד ייבחר נשיא מדינה חדש. נשיא במדינת ישראל הוא בעל תפקיד חשוב. הוא סמל, הוא דגל, הוא מאחד שבטים. תנו למי שייבחר את הכבוד הראוי. נשיא במדינת ישראל איננו עסקן פוליטי, ומעולם לא היה נשיא עסקן, ואנו משוכנעים שלא יהיה. נשיא הוא איש שמקרב רחוקים ומכנס קצוות.

ממשלה חדשה, התקשרי ללא דיחוי עם נשיא ארה"ב, עם הבית הלבן. למחוק מהתודעה את עידן טראמפ, אפילו עשה דברים טובים לישראל, וללמוד היטב את האנגלית של ג'ו ביידן: הוא ישאף לחזור להסכם הגרעין עם איראן. הוא ילחץ לחדש את המו"מ עם הפלשתינים. לירושלים יגיעו זמירות מוושינגטון על שתי מדינות, על הקמת מדינה פלשתינית. צריך להתכונן לכך.

ממשלת ישראלית חייבת לצעוד בשביל אחד מקביל עם ממשל אמריקני ולא להלך בכיוונים מנוגדים. הם מעניקים סיוע צבאי, הם פורסים עלינו חופת שת"פ אסטרטגי, הם מספקים את החימוש והם מחוייבים לביטחון ישראל. 

שאלת עזה

ממשלה חדשה, התכנסי בפורום זה או אחר במתקן הכי סגור והכי סודי במדינה, הצטיידי במזון ומשקה, ואל תצאי משם לפני שתחליטי עקרונית מה הקו של הממשלה בנושא רצועת עזה. האופציות נדונו, דוסקסו ונותחו. 

ניתוק מלא ומוחלט מהרצועה, ושהעולם ידאג לה. או - השתתפות עם העולם בשיקום, ברווחה, בבנייה כדי להמאיס את החמאס על האוכלוסיה. או - ייזום מערכת צבאית לא-רק-אווירית לחיסול החמאס. או – המשך המצב כמו שהוא, בבחינת ניהול הסכסוך. 

מפעם לפעם טפטוף, מפעם לפעם סבב. מכירים אופציות נוספות? הציבור רוצה לשמוע רעיונות חדשים ורעננים, בעיקר תושבי עוטף עזה שעד כה חשו מופקרים, הם ושדותיהם העולים באש. ילדים שם גדלים ליד שדות שרופים ובני שלוש מתרגלים ריצה לממ"ד, אם יש. 

הרשות הפלסטינית

ממשלה חדשה, העלי לראש רשימת נושאים לטיפול: היערכות לחידוש מו"מ עם הרשות הפלשתינית. מומלץ לבצע ייזום בדיקה מעמיקה של מסכת יחסי יהודים-ערבים במדינת ישראל, בעיקר בערים המעורבות. כדאי לבחון בתכניות לימודים בבתי הספר יהודים וערבים כיצד מוצגים אלו מול אלו בספרי הלימוד. משם הכל מתחיל, מהכיתות הנמוכות בבית הספר העממי. מה יודע תלמיד ערבי על יהודי? מה יודע תלמיד יהודי על ערבי? כל תושבי מדינת ישראל צריכים ללמוד עברית וערבית.

ממשלה חדשה, משילות פירושה סדר וארגון ושמירת חוק ותקנות. כשמתרחש אסון, מקימים מיד ועדת חקירה ממלכתית, כזו שיכולה לחקור עדים ולהגיע לחקר האמת. לדעת מה קרה שם ולהפיק לקחים. אישורים לכינוס מאות, אלפי ורבבות בני אדם יעניקו אך ורק מוסדות  מוסמכים, משרדי ממשלה, מהנדסים, אנשי מקצוע, ולא חצרות חסידים והקדשים. ואין שום סיבה בעולם להחריג כינוסים כלשהם. ביטחון הציבור ובטיחות. אלו השיקולים היחידים לקיום אספות עם.  

ממשלה חדשה, בתזמורת פילהרמונית יש כמאה חברים, נגני כלים שונים. כל אחד מהן מנגן את התווים שלו, רבים מהנגנים הם סוליסטים מעולים, אבל כולם יודעים ומאומנים לנגן ביחד. מאה איש נשמעים כאיש אחד. כך ממשלה, וכרגע לא אכפת לנו מאיזו מפלגה. יש החלטות ממשלה ויש "הצעות מחליטים", אבל הציבור חייב לראות ולשמוע ולהשתכנע שאלו בממשלה, שם למעלה, דואגים לו ולצרכיו ולא לעתידם, למעמדם או חלילה לכיסיהם.

כך ממרומי לשכת השר ועד אחרון הפקידים, ואגב, 'פקיד' איננה מלה גסה אלא מכובדת. ממשלה חדשה, יש תחושה שאם תקומי, יהיו נשואות אלייך עיניהם של מיליוני תושבים במדינת ישראל שאומרים לעצמם היום: מה שהיה היה, הבה ננסה משהו חדש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית