קנדה ביטלה היתרי ייצוא טכנולוגיות מל״טים לטורקיה

זאת לאחר שחקירה ממשלתית מטעמה הגיעה למסקנה כי הציוד שימש את כוחות אזרבייג׳ן במלחמתה בארמנים בחבל נגורנו-קרבאך. שר החוץ הקנדי: שימוש זה אינו תואם את מדיניות החוץ של קנדה, ולא את הבטחות טורקיה

דגלי טורקיה מתנוססים במצעד הניצחון בבאקו, אזרבייג׳ן, לציון סיום הלחימה בנגורנו-קרבאך. צילום: Valery Sharifulin/TASS via REUTERS

שר החוץ הקנדי, מארק גרנו, הודיע השבוע (ב׳) כי מדינתו ביטלה היתרי ייצוא טכנולוגיות מל״טים כבר בסתיו האחרון, זאת לאחר חקירה ממשלתית נרחבת שהגיעה למסקנה כי הציוד שימש את כוחות אזרבייג׳ן, בעלת בריתה של טורקיה, במלחמתה בארמנים בחבל נגורנו-קרבאך.

בהצהרה כתובה הסביר גרנו כי, בסתיו 2019 החליטה קנדה ״להשעות את מתן כל אישורי הייצוא החדשים לטורקיה, לאחר פלישתה הצבאית לצפון-מזרח סוריה״, והוסיף כי מאז ערך הממשל חקירה יסודית של כל אישורי הייצוא המושעים והתקפים עבור כל מוצרי הצבא והטכנולוגיה המיועדים לטורקיה. בסתיו האחרון, הושעה היתר ייצוא טכנולוגיות המזל״טים, בכפוף לתוצאות החקירה.  

״בעקבות החקירה, שמצאה עדויות אמינות לכך שהטכנולוגיה הקנדית המיוצאת לטורקיה שימשה בנגורנו-קרבאך, היום אני מודיע על ביטול האישורים שהושעו בסתיו 2020״, כתב גרנו. ״שימוש זה אינו תואם את מדיניות החוץ של קנדה, ולא את הבטחות משתמשי הקצה שסיפקה טורקיה״.

גרנו ציין כי שוחח על הנושא עם מקבילו הטורקי, מוולוט קבוסוגלו. על פי סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, הביע האחרון ״חוסר נוחות״ מהנושא, והפציר בקנדה לבחון מחדש את מדיניותה. סוכנות הידיעות רויטרס מוסיפה, כי הייצוא הצבאי של טורקיה לאזרבייג׳ן זינק פי שישה בשנה האחרונה, וכי מכירות מל״טים וציוד צבאי אחר הגיעו ל-77 מיליון דולר כבר בחודש ספטמבר האחרון, עוד לפני פרוץ סבב הקרבות האחרון באזור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית