גבול רוסיה-אוקראינה: פוטין ומדיניות ״כפפות הברזל היצוק״

על פי פרשנים, הנשיא הרוסי משחק באש. הדילמה שלו היא אם לעשות פחות כדי להימנע מסנקציות, או לעשות יותר - ולהסתכן בתגובה אמריקנית

טנקים ליד וורונז׳, בשבוע שעבר. צילום: REUTERS

מה בדיוק רוצה פוטין בסכסוך באוקראינה? מלחמה, סיפוח מזרח אוקראינה, דיפלומטיה, הימנעות מסנקציות אמריקניות ומערביות, לחץ על ממשלת קייב, מדיניות של 'כפפות ברזל יצוק'. רשת CNN מפרסמת דיווחים ופרשנויות של מומחים ואנליסטים ומסכמת כי יתכן שפוטין משחק באש.

עובדות של הימים האחרונים: מאות כלי רכב ורק"מים סביב העיר וורוניז', כמאה ק"מ מגבול אוקראינה, כך מגלים צילומי לוויין של MAXAR  ושל CITEAM. הבית הלבן דיבר על ריכוז של יותר כוחות רוסיים מאשר היו בעת סיפוח קרים ב-2014. מקורות בפנטגון הזכירו 4,000 כלי רכב וטנקים בדרום אזור הגבול בין רוסיה לאוקראינה.

בנוסף, שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, ערך ביקור פתע וביקורת אצל יחידות צבא רוסיה. השליח הנשיאותי לאזור, דמיטרי קוזק, התבטא שרוסיה תמיד תגן על תושבי מזרח אוקראינה, והזהיר: "אם יפרוץ סכסוך מזויין, זה יהיה תחילת סופה של אוקראינה".

בצד השני הזיז נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי, כוחות עילית של צבאו לחבל המריבה דונבאס, ואילו מעבר לים הביע הבית הלבן "דאגה עמוקה מהתוקפנות הרוסית המסלימה", ושתי משחתות נשלחו לשייט בים השחור, קרוב יותר לאירועים.

האנליסטים צופים כמה אפשרויות. האחת, היא שהרוסים עלולים להציף את מזרח אוקראינה ב"מתנדבים" וב"כוחות לשמירת שלום" כדי להשיג שליטה רוסית חזקה יותר, ולמעשה לספח כך את חבל דונבאס. פעולה  כזו תיתקל מיד בסנקציות מערביות, שפוטין אינו מעוניין בהן.

אפשרות נוספת: יש סימנים שפוטין מעוניין ליצור מסדרון יבשתי ארוך וצר שיחבר את אזור דונבאס עם חצי האי קרים, שם יש מחסור במים. אלא שמסדרון כזה יצריך כוחות צבא גדולים שישמרו עליו, וזה יעמיד צבא רוסי של ממש מול יחידות עילית של צבא אוקראינה.

מסקנות המומחים: פוטין מצוי בנושא זה בבעיה קשה, ויתכן שהוא משחק באש. הדילמה שלו היא אם לעשות פחות כדי להימנע מסנקציות או לעשות יותר ולהסתכן בסנקציות ובתגובה אמריקנית. לכן, יתכן שבשלב הנוכחי התכנית של פוטין היא להקים רעש, לאגור כוחות צבא, לרמוז על דרכים דיפלומטיות, להשתמש בכפפות מברזל יצוק. הוא עלול ליזום השתלטות מהירה על שטחים ולפנות לדיפלומטיה מיד אחרי כן. בכך טמונה תמיד סכנת הידרדרות, בעיקר כאשר שני צבאות זועמים ניצבים זה מול זה לאורך גבול מסוכסך.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית