פרשנות | ישראל לא ניצלה את ביקור שר ההגנה האמריקני לקידום רכש כלי טיס

מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, ביקר בישראל הימים האחרונים. עם זאת, בישראל לא ניצלו את ביקורו לקידום רכש מטוסי F35 ו-F15

צילום תמונות: אריאל חרמוני / משרד הביטחון
 

פרק הרכש אינו עומד במרכז שיחותיו בישראל הפעם של שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, אולם אילו ביקש גנרל אוסטין מבני שיחו הישראלים לקחת עמו הביתה רשימה מדוייקת, שלמה ומלאה של "מה אנחנו רוצים", ספק אם רשימה כזו מוכנה להגשה. 

מסתבר שלגבי שני פריטי רכש מרכזיים עבור חיל האוויר, מטוסי קרב 'אדיר' F-35 ומסוקי סער (מחליפי 'יסעור') K CH-53 , שניהם תוצרת לוקהיד מרטין/סיקורסקי, ישראל עדיין לא ביצעה את השלב הרשמי הראשון של רכש, והוא הגשת LOR  - LETTER OF REQUEST, 'מכתב בקשה' לרכוש, שבו מקובל לכתוב מה רוצים, איזה סוג ודגם של כלי טיס, כמויות, מחירים ועוד. מדובר ב-18 עד 20 מסוקי סער ומספר מסויים של מטוסי 'אדיר', שניהם תוצרת לוקהיד מרטין.

אין גם עדיין שום חוזה לרכש מטוסי הקרב F-15 AI, תוצרת בואינג, הדגם המתקדם ביותר של מטוסי F-15  'בז'', הדומה לדגם EX שבסוף השבוע קלט חיל האוויר האמריקני בבסיס אגלין בפלורידה. לעומת זה הוגש מסמך LOR בנושא מטוסי תדלוק חדשים לחיל האוויר KC-46 PEGASUS של בואינג, כי סעיף זה אושר כבר על ידי ועדת שרים.

מדובר ברכש ארבעה מטוסי תדלוק עם אופציות לארבעה נוספים. יתכן שישראל תבקש מארה"ב להקדים את אספקת המטוסים האלו, או להעביר לחיל האוויר מטוסי תדלוק של חיל האוויר האמריקני. ללא הקדמה יזומה, לא יגיעו המתדלקים לארץ לפני שנת 2023 ובנושא זה רואה חיל האוויר דחיפות. 

סעיף חשוב, מורכב ומסובך בתכניות הרכש הוא הטמעת מערכות אלקטרוניקה ואוויוניקה תוצרת כחול-לבן בכלי הטיס האמריקניים, מה שקרוי 'מטוס כחול'. זה נושא שישראל עומדת עליו בעקשנות רבה בכל רכש של כלי טיס, והוא בכל שלבי הצטיידות נושא לדיונים  ממושכים. מערכות כאלו תוצרת התעשיות הביטחוניות בבית חיוניות לשמירת יתרון ופער איכותיים, בעוד היצרן מעוניין למכור את המערכות "שלו". עד כה נמצאו תמיד פשרות. 

עדיין לא ברור אם ירדה סופית האפשרות לרכוש בחברת בואינג את המסוק-מטוס V-22 OSPREY, כלי הטיס הייחודי להטסת כוחות מיוחדים, קומנדו ויחידות מיוחדות, כלי טיס הממריא/נוחת כמסוק וטס כמטוס. תיתכן חבילה שתכלול מספר מסויים של מסוקי סער חדישים ומספר מסויים של מטוסי V-22. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית