מנהל רת״א לשעבר: הטענה שהירדנים סגרו את השמיים למטוס רוה״מ - לא נכונה

אל"מ (מיל') נרי ירקוני, לשעבר מנהל רת״א, טוען שלא צריך לטוס מעל ירדן להגיע לאמירויות. לפיו, הירדנים לא סגרו לישראל את השמיים. אלוף (מיל׳) מתן וילנאי טוען שחיכוך עם ירדן היא טעות מדינית 

kingabdullah.jo

על פי התקשורת בישראל, היחסים בין ישראל לירדן עלו על שרטון בגלל טיסתו של בנימין נתניהו לאמירויות. טיסה, שלכאורה, בוטלה בשל איסור ירדני לעבור בשטחה. לאחר מכן צפו תירוצים שהשב״כ חושש מטילי כתף של החותים בשטח סעודיה. בכל מקרה, הטיסה בוטלה, וראש הממשלה לא טס לאמירויות. 

כתגובה לאיסור הירדני, כך על פי העיתונאי בן כספית, נתניהו ביקש בצורה אימפולסיבית להטיל איסור נגדי על מטוסים ירדנים לטוס בשטח ישראל. ההוראה נשלחה על ידי מנכ״ל משרד התחבורה, ולא על ידי שרת התחבורה, למנהל רת״א, שלא הסכים לבצע. הוראה שאם הייתה יוצאת לפועל, הייתה יכולה לגרום לקרע ביחסים עם ירדן. 

איפה האמת? ובכן, בתכנית הרדיו של בן כספית וינון מגל, התראיין אל"מ (מיל') נרי ירקוני, לשעבר מנהל רת״א וטען שבכלל לא צריך לטוס מעל ירדן כדי להגיע לאמירויות. הוא גם טוען שהירדנים לא סגרו כלום בפני הישראלים. 

״לא צריך את ירדן. אתה עוקף את ירדן מדרום ונכנס לסעודיה״, מסביר ירקוני. לפיו, מדובר בתוספת זמן כוללת של 40 דקות סה״כ לנתיב הלוך-חזור. ״בכל מקרה חייבים לעבור דרך סעודיה, לא דרך ירדן. זה תירוץ שקרי שצריך לטוס מעל ירדן. הירדנים לא סגרו לנו כלום. 

״הסיפור הוא שעמד מטוס של האמירתים בעמאן וחיכה לנתניהו. זה הסיפור. הסיפור של סגירת השמיים של ירדן לא נכון. מאחוריו לא עומד כלום. הסעיף הראשון בהסכם התעופה בין ישראל לירדן קובע שהירדנים יכולים לעבור מעלינו לאירופה. להם זה יותר קריטי. לכן זה היה ברור לי שהם לא סגרו לנו כלום. 

״במדינת ישראל אחראית על זה רת״א (תחת משרד התחבורה), ומי שטיפל באירוע היה מנהל רת״א. הוא היה המבוגר האחראי. תא״ל (מיל׳) יואל פלדשו, מנהל רת״א הנוכחי. מנכ״ל משרד התחבורה אינו בשרשרת קבלת ההחלטות. במדינת ישראל יש שרת תחבורה והיא צריכה לתת הנחיות למנהל רת״א. המכתב לסגור את השמיים הגיע ממנכ״ל משרד התחבורה. זה לא חוקי. מנהל רת״א שאל שאלות, ובצדק.״    

פניתי לרשות שדות התעופה בבקשה לבהר מה ארע. הפנו אותי למשרד התחבורה. במשרד התחבורה טרם ענו לשאלה כתובה בנושא. 

עצם פרסום האירוע הצית שיח תקשורתי ביחס לשאלת היחסים עם ירדן. אלוף (מיל׳) מתן וילנאי, יו״ר תנועת ״מפקדים למען ישראל״, טוען כי ״ההסכם עם ירדן הוא אחד הנכסים הדיפלומטיים הגדולים ביותר של מדינת ישראל. 

״בשנים האחרונות חלה התדרדרות ביחסי ישראל-ירדן, הוכחה לכך היא הטיסתו של רה״מ בנימין נתניהו בשבוע שעבר אשר נדחתה עקב אי אישור ירדני למעבר הטיסה מעל שמי ירדן. להתדרדרות ביחסים בין ישראל וירדן השלכות חמורות הן בהיבט המדיני-פוליטי-דיפלומטי והן בהיבט הביטחוני והכלכלי. 

״הייתי שותף למשא ומתן לשלום עם ירדן בשנת 1994. הסכם השלום עם ירדן הוא אחד מהנכסים האסטרטגיים הגדולים והחשובים שיש לישראל. היחסים עם ירדן מצריכים רגישות ותבונה. השלום שברירי, וכל פגיעה בו מצריכה עבודת שיקום רבה. כל החלטה הקשורה בנושאי הליבה של היחסים בין שתי המדינות צריכה להתקבל אחרי עבודת מטה מסודרת ולא על ידי שליפות מהמותן.״ 

אזכיר כי ישראל וירדן חתמו ב-08.10.2020 על הסכם המאפשר טיסות חצייה מעל המרחב האווירי של שתי המדינות. כמו גם, אמליץ לבחון את סעיף 15 להסכם השלום עם ירדן, המדבר על תעופה אזרחית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית