שגרירת ארה״ב לאו״ם: בייג׳ינג מהווה איום לעולם כולו

בשימוע בסנאט לאישור מינויה, נדרשה השגרירה המיועדת לאו״ם, לינדה תומאס-גרינפילד, לשאלות נוקבות בנוגע לאופן בו היא מתכוונת להתמודד עם ההשפעה הגוברת של סין

לינדה תומאס-גרינפילד במהלך השימוע בסנאט, בשבוע שעבר. צילום: Greg Nash/Pool via REUTERS

״אני לא נאיבית בכלל לגבי מה שסין עושה. פעולותיה של בייג׳ינג איימו על ביטחונה וערכיה של ארה״ב, ומהווים איום ברחבי העולם״ – כך אמרה בשבוע שעבר לינדה תומאס-גרינפילד, המועמדת של נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן לתפקיד השגרירה באו״ם, במהלך השימוע בסנאט לאישור מינויה.

במה שמספק הצצה לאג׳נדה הצפויה של ממשל ביידן, נשאלה תומאס-גרינפילד לגבי תכניותיה להתמודד עם השפעתה הגוברת של בייג׳ינג בזירה העולמית, ובאופן ספציפי במדינות המתפתחות באפריקה, שם היא מעורבת בפרויקטים רבים ושונים. הדיפלומטית הוותיקה אמרה כי היא אוחזת בקשרים חזקים ברחבי היבשת, ומקווה להיעזר בהם ״כדי לרסן את יעדי הפיתוח האינטרסנטיים והפרזיטיים של סין״.

עוד התייחסה תומאס-גרינפלד לנאום שנשאה בשנת 2019 במכון קונפוציוס באוניברסיטת סוואנה – בו שיבחה את היוזמות הסיניות באפריקה מבלי להזכיר את הפרותיה, ואף דחתה את התפיסה שארה״ב וסין נמצאות במלחמה קרה חדשה – כאל ״טעות ענקית״.

מכון קונפוציוס, מוסד במימון ממשלת סין שמטרתו המוצהרת הוא קידום התרבות והשפה הסינית, אך למעשה מקדם את מטרות המשטר, נמצא בעשרות מכללות ואוניברסיטאות בארה״ב וברחבי העולם (גם בישראל). בשל התנהלותו השנויה במחלוקת, הכוללת התערבות פוליטית ומגבלות על חופש הביטוי, הפסיקו מוסדות חינוך רבים את ההתקשרות עמו. במהלך ממשל טראמפ, נבחן המכון בנוגע לריגול, תעמולה וצנזורה, ואוניברסיטאות רבות, בכללן אוניברסיטת סוואנה, סיימו את פעולתו בתחומן.  

״זה נאום אחד בקריירה של 35 שנים, ואני באמת מצטערת עליו״, אמרה תומאס-גרינפילד, וביקשה מהסנאטורים להתייחס לרקורד הדיפלומטי שלה, במיוחד לפעמים בהן העלתה חשש מפני מדיניותה של סין במדינות מתפתחות. היא התייחסה בביקורתיות להחלטתו של טראמפ להוציא את ארה״ב מגופים בינלאומיים כמו מועצת זכויות האדם של האו״ם וארגון הבריאות העולמי, ואמרה כי הדבר רק מחזק את בייג׳ינג, ״שפועלת ברחבי האו״ם כדי להנהיג אג׳נדה אוטוריטרית שאינה על פי ערכי המוסד. ההצלחה שלה תלויה בהמשך הנסיגה שלנו. זה לא יקרה במשמרת שלי״.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית