אחרי 35 שנים: ג׳ונתן פולארד מנשק את אדמת ישראל

לאחר 30 שנה בכלא האמריקני ו-5 שנות שחרור בערבות בתנאים מגבילים, הגיעה פרשת הריגול המפורסמת ביותר בתולדות המדינה לסוף טוב: ג׳ונתן פולארד נחת בישראל, לה ערג כל אותן שנים. נתניהו: ״ברוך שובכם, אתם בבית״

פולארד אוחז בידו את תעודת הזהות הכחולה, עם הגעתו לארץ, לצד רעייתו אסתר ורה״מ נתניהו

בשעות הבוקר המוקדמות (ד׳) נחת בישראל מטוסו של ג׳ונתן פולארד, כחודש לאחר שהוסרו ממנו ההגבלות המחמירות שהיוו חלק משחרורו מהכלא האמריקני לאחר שלושים שנות מאסר. פולארד הנרגש ירד מכבש המטוס הפרטי יחד עם רעייתו אסתר, והשניים הסירו את המסכות הסטריליות שעטו, כרעו ברך ונישקו את אדמת הארץ. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פגש את בני הזוג עם נחיתתם. ״ברוך שובכם הביתה, אתם בבית״, אמר נתניהו והעניק לפולארד תעודת זהות ישראלית.

״זה רגע מרגש נורא, שג׳ונתן ואסתר בבית, חזרו הביתה, כמה טוב שהם באו הביתה. על זה אומרים ׳שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה׳״, אמר נתניהו לכלי התקשורת. ״אנחנו נרגשים ביותר להיות בבית, סוף סוף, אחרי 35 שנה״, אמר פולארד בעודו אוחז בידה של רעייתו. ״אנו מודים לעם ישראל ולראש הממשלה על שהביא אותנו הביתה. איש לא יכול להיות גאה יותר מאתנו במדינה הזו או במנהיג הזה, ואנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם ובמהירות האפשרית, ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נפלאה וצפוי לה עתיד מזהיר. היא בירת העם היהודי, ואנחנו לא הולכים לשום מקום״.

ג׳ונתן פולארד נעצר על ידי ה-FBI בנובמבר 1985, באשמה כי ריגל למען ישראל בעת שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון. לאחר שנתיים הורשע במסגרת עסקת טיעון ונידון למאסר עולם. בנובמבר 2015, לאחר שלושים שנות מאסר, שוחרר מהכלא על תנאי בתנאים מגבילים ביותר שכללו איסור יציאה מניו יורק, אזיק אלקטרוני, מעצר בית לילי, ניטור מתמיד של מחשבו ואיסור על יצירת קשר עם התקשורת. תוקף ההגבלות היה חמש שנים, ובדיון שנערך בחודש שעבר, החליט בית המשפט האמריקני שלא להאריכן ולהסיר את כולן – ופולארד הוגדר כאדם חופשי.

עורכת הדין של פולארד, ניצנה דרשן-לייטנר, מסרה כי נעשה מאמץ גדול לשמור את תכנית הגעת בני הזוג לישראל מפני התקשורת האמריקנית עד לנחיתתם. ״זוהי הזריחה הראשונה של פולארד בירושלים, כולנו תפילה שהכאב והסבל של השנים הארוכות בכלא יהיו מאחוריו לעד״. בני הזוג פולארד, שצפויים להתגורר בירושלים, ייכנסו כעת לבידוד ביתי בדירה פרטית למשך עשרה ימים לפחות. בשיחה שערך עם פולארד לאחר שהוסרו ממנו המגבלות בחודש שעבר, הבטיח רה״מ נתניהו ״חיבוק חם״ ואת הטיפול הטוב ביותר עבור אסתר, הנאבקת במחלת הסרטן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית