טראמפ חנן את היועץ לביטחון לאומי ששיקר ל-FBI

מייקל פלין, שעמד במרכז חקירת ״רוסיה-גייט״, הודה בכך ששיקר לבולשת הפדרלית בנודע לשיחות עם דיפלומט רוסי טרם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. הדמוקרטים מגנים את החנינה

מייקל פלין. צילום: Andrew Harrer/Pool/ABACAPRESS.COM via REUTERS

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, הודיע אתמול (ד׳) כי הוא מעניק חנינה ליועץ לשעבר לביטחון לאומי, מייקל פלין, שהודה בכך ששיקר לבולשת הפדרלית במהלך חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016. בדומה לקודמיו, צפוי הנשיא היוצא להעניק שורת חנינות, בטרם יעזוב את הבית הלבן בעוד פחות מחודשיים, וסביר שרבות מהן (כמו זו של פלין) יעוררו תרעומת בקרב מתנגדיו. פלין הוא הדמות הבכירה ביותר שחנן טראמפ במהלך כהונתו.

״לכבוד הוא לי להודיע כי גנרל מייקל ט. פלין זכה לחנינה מלאה. מזל טוב לו ולמשפחתו הנפלאה, אני יודע שעכשיו יהיה לכם חג הודיה פנטסטי במיוחד״, צייץ טראמפ בטוויטר (היום, ה׳, חל חג ההודיה האמריקני, והחשש הוא שמגפת הקורונה ששוברת שיאים שליליים מדי יום תצא לחלוטין משליטה בשל התכנסויות משפחתיות).

פלין, אלוף צבאי בדימוס, הוא אחד ממספר עוזרים לשעבר של טראמפ שהודו באשמה או הורשעו במשפט לאחר חקירתו של היועץ המיוחד רוברט מולר בנוגע למעורבות רוסית בבחירות שנועדה לשרת את טראמפ, מעורבות שרוסיה מכחישה עד היום. פלין הספיק לכהן כיועץ לביטחון לאומי במשך 24 יום בלבד, לפני שטראמפ פיטר אותו בעקבות סערת ״רוסיה-גייט״. פלין הודה בכך ששיקר לסגן הנשיא מייק פנס, וכן ל-FBI, בנוגע לשיחות שקיים עם השגריר הרוסי לארה״ב לפני השבעתו של טראמפ לנשיאות, בינואר 2017. מאז ביקש למשוך את הודאתו, בטענה שהתובעים הפרו את זכויותיו והערימו עליו להסכים להסדר טיעון.

בחודש מאי האחרון הורה התובע הכללי, וויליאם בר (ממקורביו של טראמפ), לבטל את התיק, לאחר תלונות חוזרות ונשנות של טראמפ על חוסר ההגינות שבדבר. באוגוסט דחה בית המשפט לערעורים את בקשתו של פלין להורות לאמט סליבאן, השופט שמנהל את התיק, על ביטולו. מאז, למעשה, לא חלה כל התקדמות, ועד לחנינה המתין פלין להחלטת סליבאן. בהודעה הרשמית של הבית הלבן נכתב כי ״הנשיא חנן את גנרל פלין מאחר ומעולם לא היה צריך להעמידו לדין...למעשה, משרד המשפטים הגיע למסקנה נחרצת כי יש לבטל את האישומים״.

החנינה ספגה ביקורת מצד דמוקרטים בכירים. יו״ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, כינתה זאת ״מעשה שחיתות עמוקה ושימוש חצוף לרעה בכוח. ראש ועדת המשפט, ג׳רי נדלר, מסר כי ״חנינה זו אינה ראויה, חסרת עקרונות, וכתם נוסף על מורשתו המצטמצמת-במהירות של טראמפ״.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית