הערכה: צוללת ננס בייצור איראני נתפסה אצל קרטלי סמים בקולומביה

הצוללת, שאורכה כ- 20 מטרים, מסוגלת לשאת עד ששה טונות לטווח של למעלה מ- 3000 ק"מ

Apparently fully submersible narco-sub. Source: Covert Shores

בראשית נובמבר תפס חיל הים של קולומביה צוללת נוספת של אחד מברוני הסמים. הצוללת שנתפסה הייתה שונה משמעותית מהאחרות שנתפסו. צוללת זו, בניגוד לקודמות הייתה בעלת יכולת צלילה מלאה ומונעת באמצעות מנוע חשמלי, ולא צוללת למחצה (semi-submersible). 

הצוללת נתפסה בקרבת נהר Cucurrupi, במסגרת מבצע רחב היקף שמנהל חיל הים של קולומביה בשיתוף ה- DEA, סוכנות הפיקוח על הברחות סמים, אלכוהול ונשק של ארצות הברית. את הצוללת הפעילו 11 איש, אשר נעצרו והועברו למעצר בארצות הברית. 

גוף הצוללת הצילינדרי, עשוי מחומר GRP (זכוכית מחוזקת עם פלסטיק), ועומק הצלילה שלה מוגבל. יחד עם זאת, לצוללת, שאורכה כ- 20 מטרים, יכולת נשיאה של עד 6 טון לטווח של למעלה מ- 3000 ק"מ. הצוללות הקודמות שנתפסו עשויות היו כולן מפיברגלס. צוללת זו מצביעה על יכולת ייצור מתקדמת משמעותית. 

השימוש בצוללות להברחת סמים על ידי ברוני הסמים ממרכז ומדרום אמריקה החל לצבור תאוצה בראשית שנות ה- 2000, ומאז נתפסו עשרות רבות של צוללות שניסו להבריח סמים לארצות הברית. בנובמבר 2019 אף נתפסה צוללות-למחצה על ידי הצי הספרדי בקרבת חופי המדינה, כאשר ניסתה להבריח כשלושה טון של סמים. 

מומחים מארצות הברית העריכו בראשית השנה, כי ברוני הסמים של אמריקה מפעילים למעלה מ- 1,000 צוללות בשירותם. בין ארגוני הסמים המפעילים צוללות ננס הם ה- FARC (Revolutionary Armed Forces of Colombia), ה- ELA מקולומביה (National Liberation Army), הנתמך על ידי ונצואלה, ועוד.

מבט בוחן על צוללת הננס שנתפסה, מצביעה על יכולת גבוהה של ייצור צוללות ננס, הדורשת תשתית של מספנה. צוללות אלו דומות בתצורתן ובהרכב החומרים שלהם לצוללות הננס המיוצרות בצפון קוריאה ובאיראן. אפשר שצוללת זו הועברה על ידי איראן לברוני הסמים ואולי אף באמצעות אוניות הסוחר שהגיעו בחודשים האחרונים מאיראן לוונצואלה, על אפם וחמתם של האמריקאים, שלא עשו מאום על מנת לעצור אותם (מעבר לאיומי סרק).

איראן (וחיזבאללה) החלו לפעול בדרום אמריקה ובמרכזה עוד בשנות השמונים, כשהם מנצלים את המשטרים המושחתים באזורים אלו, להתבססות כלכלית ומבצעית באזור, להקמה של תשתיות טרור, אימון, גיוס כספים והשגת אמצעי לחימה. תשתיות הסמים מאפשרות לאיראן וחיזבאללה לייצר הכנסה גבוהה "מתחת לרדאר" ומבלי יכולת אמריקאית להטיל סנקציות כלכליות על חשבונות הבנק שלהם. 

על מנת לממש את תוכניותיהם החלו איראן וחיזבאללה להשקיע בשדות גידול הסמים, צברו תאוצה, ובשנים האחרונות שולטים על שטחים נרחבים של גידול סמים. איראן וחיזבאללה פועלים יחד עם ברוני הסמים הגדולים של דרום אמריקה, ובעיקר עם אלו של קולומביה ועם קרטל "השמשות" שנשלט על ידי ונצואלה, לייצור והחדרת סמים לארה"ב, מדינות אירופה ולמזרח התיכון. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית