"מנהלים מעל חצי מליון שרתים וירטואלים" 

עמירם שחר, מנכ"ל חברת Spot שנרכשה על ידי נטאפ, מסביר איך בונים מודל ריבוי עננים דה-פקטו, ולמה החברה שלו פיתחה פתרון גם לקונטיינרים. מיוחד

צילום: Spot

עמירם שחר, מנכ"ל חברת Spot שנמכרה לנטאפ ביוני האחרון, מסביר בראיון לישראל דיפנס כיצד הפתרון המשולב עם נטאפ מאפשר לעסקים להנות ממחיר אפקטיבי ברכישת משאבי ענן. 

"ספוט הוקמה לפני חמש שנים במטרה לנהל רכש משאבים בענן ציבורי. גייסנו 55 מליוני דולרים ונמכרנו לנטאפ. היתרון המהותי בשירות שלנו הוא הוזלת השימוש בענן ציבורי", אומר שחר. "האלגוריתם שלנו מאפשר לרכוש משאבים שאינם מנוצלים בענן ציבורי בהנחה משמעותית. התוכנה יודעת לבצע איזון בין תוכניות רכש בענננים ציבוריים שונים ואנחנו משרתים מעל 1500 לקוחות בעולם." 

בעוד בעבר משאבים אלו נוצלו בעיקר על ידי צוותי מו"פ בעולם התוכנה, שחר מסביר שהיום כולם משתמשים בהם. "אי אפשר לעבוד בענן ללא אופטימיזציה של מחיר. זה בזבוז כסף. התוכנה עוזרת לקבל מחיר ואת השרת הכי מתאים ליישום. כאשר לקוח מעלה יישום לענן, הוא מנחש איזה שרת הוא צריך. כמה משאבי מחשוב הוא צריך. התוכנה שלנו תאימה בזמן אמת את המשאבים לפי הצורך וגם בוחרת את המחיר הכי טוב עבורם - והכל אוטומטי", מסביר שחר.  

למה חברות הענן לא מפריעות לכם? 

לכאורה, ספוט עוזרת ללקוח ספק הענן להשיג מחיר יותר זול, מהלך שלכאורה פוגע בהכנסות ספקי הענן. עם זאת, שחר מסביר כי במציאות ספקי הענן רוצים פתרון כמו של ספוט. 

"ספקי הענן מחפשים לקוחות המשתמשים בהרבה משאבים. זה מקשה על מעבר בין ספקי ענן ומעגן את הלקוח. לכן לקוחות כבדים, כאלו שהמשתמשים במערכת שלנו, קורצים גם לספקי הענן. יתרה מכך, לספק ענן יש המון לקוחות והוא חייב להיות שקוף במחירים. הוא לא יכול לעשות 'שוק' במחיר. גם צרכני ענק כמעט ולא מקבלים הנחות משמעותיות מספק הענן.", מסביר שחר. "לכן הפתרון שלנו אינו מהווה איום על ספק הענן, אלא הזדמנות עבורו." 

איך אתם מבטיחים רציפות תפקודית על פני מספר עננים? 

הפתרון של ספוט מספק ללקוח תשתית זמנית בענן במחיר זול יותר. מדובר, כאמור, במשאבים פנויים, ללא שימוש, שהספק מוכר לפרק זמן מוגדר עד שהם נתפסים על ידי לקוח שמשלם יותר. לכן, עולה השאלה כיצד ספוט מאפשרת רציפות תפקודית ללקוחות שלה. 

"הפתרון יודע לבצע גם חיזוי משאבים בענן הציבורי. אנחנו בודקים את כמויות המשאבים הפנויים בכל ענן ציבורי, וחוזים מראש מתי הענן אמור לקחת ללקוח את השרת. המודיעין הזה מאפשר לנו להקים תשתית חלופית בטרם התשתית הקיימת נלקחת מהלקוח. כך אנו משיגים רציפות תפקודית ללקוח בצורה אוטומטית ושקופה ללקוח", ממשיך שחר. "אם לקוח רוצה שרתים רק בספק מסוים או באזור גיאוגרפי מסוים, גם את זה אנחנו יודעים לספק."

התשתית עלינו 

במהלך הראיון, שחר מספר כי ספוט משיקה מוצר חדש. בדומה לשרתים וירטואלים, החברה משיקה פתרון המאפשר רכישת תשתית קונטיינרים בענן. "האחד האתגרים המרכזיים כיום של רוב הארגונים הוא מעבר לענן. כאשר אתה מעביר אפליקציה מסביבת On-premises לענן, אתה בדרך כלל משכתב אותה מחדש על בסיס קונטיינרים. כך שהיא תאפשר גמישות מרבית לארגון", מסביר שחר. 

"אנחנו יודעים לספק למשתמש את כל התשתית מאחורי הקלעים בענן, כך שהוא מתעסק רק בליבת הפיתוח. המשתמש לא מתעסק בכמה שרתים צריך, איזה גודל, וכמה הם עולים. אנחנו מספקים לו את המשוואה האפקטיבית ביותר ליישום שלו. אנחנו מרחיבים את היכולת של האלגוריתם שלנו מאופטימיזציה של משאבי מחשוב לאחסון. הלקוח לא צריך להתעסק עם הקצאה דינמית של אחסון ומשאבים בענן." 

חשוב לציין כי הפתרון של ספוט נתמך, למעשה "יושב" על מערכת ההפעלה של נטאפ, ONTAP. המערכת מוצעת כיום על ידי אמזון (AWS) ומיקרוסופט (Azure). "לספקי ענן יש אחסון שלהם, כאשר נטאפ התקינה את התוכנה שלה בענן ציבורי. היכולות של נטאפ, כמו כיווץ, deduplication, גיבוי ,סנכרון ועוד נרכשו במעל עשרים שנה של פיתוח. אלו יכולות שאין לספקי ענן באיכות הזו. לכן הם מציעים את נטאפ", מסביר שחר. 

"במקרה של ספוט, אתה רוכש יכולות שבפועל רצות, מאחורי הקלעים, על נטאפ. הלקוח אפילו לא יודע שנטאפ בתמונה. כ-45 אחוזים מהרווח שלנו מגיע מקונטיינרים, השאר מVMים. עבור אלו שעדיין עובדים On-premises, אנחנו מפתחים את הפתרון שלנו גם לסביבה זו. כך שהתוכנה שלנו תוכל לעבוד בענן פרטי. סה"כ ספוט מנהלת בכל רגע נתון כחצי מליון שרתים וירטואלים ואחסון של כמה עשרות פטות. זה רק בספוט, ללא קשר לנטאפ." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית