הפסקת האש בנגורנו-קרבאך הופרה תוך דקות מתחילתה

אתמול הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית על הפסקת אש הומניטרית החל מהבוקר באזור השנוי במחלוקת בין אזרבייג׳אן לארמניה. מדובר בהפסקת האש השלישית שקורסת מאז תחילת סבב הלחימה הנוכחי לפני כחודש

חבל נגורנו-קרבאך, אתמול. צילום: Stanislav Krasiknikov/TASS via REUTERS

הפסקת האש בין אזרבייג׳אן לארמניה הופרה דקות אחדות לאחר כניסתה לתוקף הבוקר (ב׳). אתמול הודיעה מחלקת המדינה האמריקנית כי הפסקת אש הומניטרית חדשה באזור נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת תיכנס לתוקף הבוקר בשמונה, שעה מקומית. זוהי הפסקת האש ההומניטרית השלישית שקורסת תוך זמן קצר מאז התחדשה הלחימה באזור, ב-27 בספטמבר.

על פי הודעה רשמית ששחררה מחלקת המדינה, שלשום (שבת) נפגשו שר החוץ הארמני ועמיתו האזרי עם סגן מזכיר המדינה האמריקני, סטיבן א. ביגון, ״ואישרו מחדש את מחויבות מדינותיהם ליישם את הפסקת האש ההומניטרית שהוסכמה במוסקבה ב-10 באוקטובר, ולציית לה״.

״ברכות לראש הממשלה הארמני, ניקול פשיניאן, ולנשיא אזרבייג׳אן אילהם אלייב, שהסכימו לציית להפסקת אש שתיכנס לתוקף בחצות (שעון החוף המזרחי, מ״ק). חיי אדם רבים יינצלו״, צייץ בטוויטר נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ.

ההכרזה האמריקנית הגיעה לאחר פגישות שערך בסוף השבוע בוושינגטון שעבר מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפיאו, עם שרי החוץ של הצדדים היריבים. סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי לפגישה הצטרפו יושבי הראש המשותפים של קבוצת מינסק - שהוקמה בחסות הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה על מנת למצוא פתרון לסכסוך שנמשך מאז 1994 - המייצגים את רוסיה, ארה״ב וצרפת. פגישה נוספת של הקבוצה צפויה בהמשך השבוע.

כאמור, מספר דקות לאחר השעה שמונה בבוקר היום, טענה אזרבייג׳אן כי כוחות ארמניים הפגיזו את העיירה טרטר וכפרים סמוכים ״תוך שהם מפירים את ההסכם בגסות״. משרד הביטחון הארמני מסר כי הצבא האזרי ביצע ירי ארטילרי על עמדות צבאיות במספר אזורים של החזית, לאחר שהפסקת האש כבר נכנסה לתוקף. אתר הבי.בי.סי מדווח, כי ראש ממשלת ארמניה פרסם פוסט בפייסבוק, בו כתב שמדינתו ״ממשיכה לדבוק בקפדנות במשטר הפסקת האש״. דובר נשיא אזרבייגאן טען כי ״ארמניה מנסה לשמר את הסטטוס-קוו על בסיס כיבוש״, וכי ״הצד האזרי מפעיל איפוק״.  

על פי הערכות, מאז תחילת סבב הלחימה הנוכחי לפני כחודש נהרגו בהפצצות מאות ואולי אלפים, בעיקר חיילים אך גם אזרחים, ורבבות איבדו את בתיהם. על פי פרסום של אמנסטי אינטרנשיונל, אזרבייג׳אן השתמשה בחימוש מצרר תוצרת ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית