ארגון זכויות אדם: אזרבייג'אן השתמשה בחימוש מצרר תוצרת ישראל 

ארגון Human Rights Watch טוען כי הצבא האזרי השתמש בפצצות מצרר תוצרת ישראל שנרכשו בשנים 2008-2009 מתעש. משרד הביטחון בינתיים שומר על שתיקה 

Two unexploded Israeli-made M095 submunitions, one of which is armed, in a residential area in the town of Hadrut following an attack on the city.  © 2020 Union of Informed Citizens
 

פרסום של ארגון hrw.org חושף כי פצצות מצרר שנחתו בארמניה במסגרת הסכסוך בנגורנו-קרבאך התגלו כתוצרת ישראלית. "אזרבייג'ן השתמשה שוב ושוב בתחמושת מצרר אסורה נרחבת באזורי מגורים בנגורנו-קרבאך", כך לפי ארגון Human Rights Watch. במהלך חקירה בנגורנו-קרבאך באוקטובר 2020, הארגון תיעד ארבעה תקריות בהן אזרבייג'ן השתמשה בתחמושת מצרר.

"המשך השימוש בתחמושת מצרר - במיוחד באזורים מיושבים - מראה על התעלמות בוטה מביטחונם של אזרחים", אמר סטיבן גוס, מנהל חטיבת הנשק בארגון Human Rights Watch ויו"ר קואליציית Cluster Munition. "לעולם אין להשתמש בתחמושת מצרר בשום פנים ואופן, פחות מכך בערים, בגלל הפגיעה הצפויה והבלתי מקובלת באזרחים."

ארגון Human Rights Watch בחן שרידי רקטות, פגיעות ושאריות של תחמושת שהתפוצצה, כמו גם תחמושת שלא הצליחה לתפקד בכמה מיקומים בסטפנקרט, המרכז המנהלי של נגורנו-קרבאך, שנקרא באנקר אז'באן חנקנדי. הארגון בחן גם תצלומים שצולמו בעיירה הדרוט של רקטה, פגיעות ושאריות של תחמושת שהתפוצצה, ותחמושת שלא הצליחה להתפוצץ.

בין הממצאים, פירט הארגון רקטת מצרר מסוג LAR-160 ופצצונות מסוג M095. במקרה אחד ישנו גם סרטון המתעד את הפגיעה. אזכיר כי החל מ2008 ישנה אמנה בינלאומית למניעת שימוש בחימוש מצרר. עליה מקפידות גם התעשיות הישראליות וגם משרד הביטחון. ארמניה ואזרבייג'אן אינן בין המדינות החתומות על האמנה. "אזרבייג'ן קיבלה רקטות ומשגרים קרקעיים אלה מישראל בשנים 2008-2009", כותבים בפרסום. 

אציין כי המכירה, לכאורה, של חימוש מצרר על ידי תעש לאזרבייג'ן התבצעה טרם רכישת החברה על ידי אלביט. לכן, פניתי למשרד הביטחון בנושא. אם תתקבל תגובה, היא תפורסם כאן. 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית