החל מינואר 2022: תתבטל ההפרדה בין ספק לתשתית אינטרנט

הרפורמה שמוביל משרד התקשורת עתידה להיטיב עם הלקוח הסופי אך להוביל לביטול ההצדקה העסקית בספקי ISP עצמאיים

bigstock

משרד התקשורת פרסם שימוע בו הוא מצהיר כי החל מינואר 2022 תבוטל חובת ההפרדה בין ספק לתשתית בשירותי האינטרנט. "במקום תצורות שונות (סיטונאות, בנדל, בנדל הפוך, הפרדה בין תשתית ו-ISP), האינטרנט לצרכנים פרטיים חדשים בישראל יסופק כמוצר אחוד בלבד ללא תלות בקיומה של רשת גישה בבעלות הספק", כותבים בשימוע. 

השימוע מבוסס על רציונל הטוען כי אין טעם כלכלי בפיצול בין ספק לתשתית. פיצול זה אינו תורם פיננסית ללקוח הקצה. כמו גם, הפיצול מביא לתשלום עודף לחברות התקשורת של כ-50 מליוני ש"ח בשנה בשל חיוב כפול על שני ספקי אינטרנט בתשתית אחת. 

המשרד מדגיש כי רפורמת השוק הסיטונאי לא תבוטל, אלא חברות התשתית יוכלו למכור גם שירותי ISP. המשרד גם מבטל  את ה"בנדל הפוך" ללקוחות חדשים מיום תחילת הרפורמה. קרי, מצב בו ספק תשתית מציע ISP אחר. תחת השימוע החדש, ספק התשתית ימכור חבילה אחת של תשתית וספק אחודה.  

ניכר בשימוע כי המשרד חושש ממצב בו ספקי התשתית שלהם כוח שיווקי גדול יותר מספקי הISP, ינצלו את הזמן עד ינואר 2022 למימוש כוחם השיווקי. כלומר, ספק תשתית שמוכר באנדל הפוך יכול למכור את החבילה (ISP + תשתית) בזול יותר מספק הISP. אם ספק התשתית יחתים הרבה לקוחות לבאנדל הפוך אצלו, הוא יוכל, לאחר כניסת הרפורמה, להמיר אותם למוצר אחוד אצלו. ובכך לפגוע בתחרות. במשרד גם חוששים שספק התשתית יוכל לסבסד חלק מעלות מקטע התשתית במוצר האחוד ובכך למכור אותו זול יותר מחברות ISP. 

השימוע מעלה לדיון את החששות הללו וכן משאיר למשרד התקשורת אמצעי לחץ על ספקיות התשתית אם אכן ינצלו את כוחן השיווקי מול חברות הISP. "ניתן לומר שביטול האבחנה בין תשתית לספק ISP הוא השלב האחרון בהפיכתו של השוק הסיטונאי למנגנון התחרותי המרכזי בשוק התקשורת הנייחת", כותבים בפרסום. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית