הישראלים שרוצים לעשות מהפיכה בעולם החי"ר

היזמים מאחורי חברת Smart Shooter עסקו שנים בפיתוח ושיווק חמ"מ ברפאל, ובשנים האחרונות רוצים להביא את הטכנולוגיה לחייל החי"ר. "לפגוע כדור אחד מתוך אלפי ניסיונות - זה העולם הישן", אומרים בחברה. ראיון מיוחד

צילום: Smart Shooter

חברת סמארט-שוטר (Smart Shooter) עלתה לכותרות עם מערכת חדשנית המאפשרת לכל מחזיק נשק קל לפגוע בכדור ראשון. בשונה מכוונות אופטיות הקיימות בשוק הנשק הקל, סמארט שוטר היא סוג של הכלאה בין אופטיקה למערכת מחשוב מבוססת אלגוריתמים לעיבוד תמונה.

"אנחנו מביאים את החימוש מונחה מדויק (חמ"מ) לעולם החי"ר", מסבירים מיכל מור, מנכ"לית החברה וד"ר אברהם מזור, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בראיון לישראל דיפנס.  "בכל פק"ל של רובאי תמצא היום כוונת המאפשרת הגדלה או ראיית לילה. במהות, אלו מוצרים מבוססים על אופטיקה בלבד. בשונה מאלו, המערכת שלנו עוזרת לך לפתור אתגר של סיכול מחבל, רחפן או בלון בתנאי לחץ אמיתיים שיש בשדה הקרב. באמצעות אלגוריתמים, אנחנו מצליחים לנטרל את תנועת המטרה ומאפשרים פגיעה בכדור ראשון."

המטרה: שיפור אחוזי הפגיעה 

מקימי החברה הם יוצאי רפאל שעסקו בפיתוח ושיווק חמ"מ בכל העולם. לפיהם, החמ"מ שינה את החשיבה לגבי גודל הרש"ק. במקום רש"ק של מאות ק"ג בחימוש פחות מדויק, כיום העולם הולך לחימוש מדויק מאד עם רש"ק קטן בגודל עשרות או ק"ג בודדים. "נגמרה המלחמה הסטטיסטית", אומרים בחברה. "התחמושת צריכה להגיע למטרה המסוימת. בכל העולם מערכות החימוש, רקטות , ארטילריה וטילים - כולם הפכו למדויקים. פרט לנשק הקל. 

"בשדה הקרב, היכולת של חייל לפגוע במטרה יורדת לכחמישה אחוזים בגלל תנאי המציאות. דיוק הפגיעה תלוי ביורה. את המשוואה הזו אנחנו רוצים לשנות. עם המערכת שלנו, כל יורה יכול לפגוע בכדור ראשון בתנאי קרב. יתרון נוסף הוא שבגלל התמיכה של האלגוריתמים, הירי יכול להתבצע ממרחק גדול יותר, עובדה המקטינה את הסיכון לחייל. הוכחנו שאפשר לפגוע בכדור ראשון ממרחק של מאות מטרים עם רובה סער סטנדרטי.

"היות והמערכת הינה מערכת מחשוב המותקנת על נשק קל, היא מאפשרת חיבור שלו למערכות ניהול קרב. יש היום תפיסה של רשת של סנסורים ותוקפים. החייל יכול לשדר מה שהוא רואה לשכנים, לאחור או לפגוע אם מזריקים לו מטרה."

פתרון זול ופשוט לאיום הרחפנים

בסמארט שוטר טוענים שהמערכת שלהם מספקת פתרון פשוט לאיום הרחפנים. מדובר באיום בעייתי שמקבל היום פתרונות חלקיים, ויקרים. מדובר בפתרונות RF או לייזר הדורשים חיבור למערכות מכ"ם או רכישה אופטית. אלו, כאמור, מערכות יקרות הדורשות אינטגרציה מורכבת ותנאי סביבה מתאימים על מנת להגיע ליעילות מירבית. במקום אלו, ניתן לסכל את המטע"ד של הרחפן עם נשק קל והמערכת של החברה. 

"במקום שהמטרה תנוע על הקרקע, היא נעה בשמיים. מבחינתנו זה עדכון תוכנה", מסבירים בחברה. "הכוחות המיוחדים האמריקאים ניסו את המערכת וכעת היא נכנסה לבדיקות נוספות ככלי לסיכול רחפנים. שכל חייל פוגע בכדור ראשון זה שינוי תו"ל - פתאום כולם פוגעים.

"נניח שאתה רוצה שהנשק יפגע רק ברגליים, אתה מעדכן תוכנה. השאיפה בצה"ל היא שלוחם יפגע ממרחק 250 מטרים גם שהמטרה בתוך בית חולים או בית ספר. היום לא מעיזים לעשות זאת מחשש לנזק אגבי. זו הסיבה שמשרד הביטחון רכש מאיתנו מנה משמעותית של אלפי מערכות אותן נספק בתוך כשנה וחצי. הפיתוח כלל מעורבות של מפא"ת וזרוע היבשה (בצה"ל המערכת קיבלה את השם 'פיגיון').

"הרמטכ"ל רצה דיוק וסגירת מעגל מהירה ביום ובלילה, נגד מחבלים, בלונים ורחפנים. עם יכולת לטפל במגוון מטרות. עם המערכת שלנו, כל חייל שנושא נשק יש לו יכולת ליירט את האיומים הללו בכדור ראשון - זה ערך מוסף. על אותו כסף ששילמת אתה מקבל גם וגם. זו הסיבה, כאמור, שמכרנו גם מאות מערכות לצבא האמריקני."

בנוסף להצלחות עד כה, בחברה הולכים על מכרז ענק לפיתוח כוונת עתידית לכוחות המיוחדים של ארה"ב. "אנחנו מפתחים עבורם את הכוונת. מעטפת רחבה מבחינה טווחים, ראיית לילה ועוד צרכים מבצעיים. במהלך השנה וחצי האחרונות אנחנו עוסקים בחינוך שוק בארה"ב. קודם עם סיכול רחפנים ועכשיו עם דרישות ליבשה." 

במקביל לעבודה עם הכוחות המיוחדים, יש בארה"ב גם מכרז עתידי ל250 אלף כוונות (NGSW-FC). אלו פרויקטים גדולים בארה"ב שאם יצאו לפועל, יקפיצו את החברה שלב. "ניתן לפתוח מפעל בארה"ב בתוך חצי שנה שיאפשר מכירה לשוק האמריקאי וגם לצה"ל בדולר סיוע", אומרים בחברה. 

עושים גם כנת נשק 

בסמארט שוטר לא עצרו בנשק קל ופיתחו לאחרונה גם כנת נשק המבוססת על אותה טכנולוגיה. מדובר בקנה טקטית במשקל כ20 ק"ג הניתנת לשליטה מרחוק. "הלוחם יכול להיות מאחורי מסתור ולשלוט בפיגיון. זה וקטור שיווק נוסף עם מכרזים אחרים. בעתיד הקרוב נחשוף עוד וקטורים", אומרים בחברה.  

"עם הקנה אפשר להגן על גבולות, לשים אותה על רובוט או רכב. התחלנו עם מוצר אחד בחמש השנים האחרונות. אף אחד לא הכיר אותנו. הצבא קנה כמה מאות ומשם עברנו למשפחת מוצרים כמו מטול 40 מ"מ וכנת נשק. אנחנו רוצים להשתלב בהגנת גבולות עם עמדה רכובה, נשלטת מרחוק כולל יכולות רואה-יורה. כל זה מתחיל להתגבש אצלנו. 

"פיתחנו מספר מנועי צמיחה. בצה"ל אפשר להתחבר לצי"ד או להדק חכם. במדינות אחרות להכנס כOEM עם יצרנים מקומיים. התחברות לגוף גדול עם מטריית שיווק, זה, כאמור, יתרון אדיר. מכפיל כוח. אלו גופים שהצליחו לייצר שוק למוצרים שלהם."

האתגר: להוריד מחבל בודד באמצע בית חולים 

אחת היתרונות של כוונת חכמה שיודעת לפגוע בכדור ראשון היא הקיטון בנזק אגבי. כאמור, אם רוצים לפגוע במחבל בבית ספר, בית חולים או בית פרטי שנלקח בשבי ומשמש כעמדת ירי, החשש הוא פגיעה בבלתי מעורבים. "ניסינו לחפש פוטנציאל במדינות שרואות בזה ערך מוסף", אומרים בחברה. "כמעט כלל מהמדינות המפותחות, כולל אלו בנאט"ו, ארה"ב  ואירופה רואות בנזק האגבי בעיה קריטית. יש רגישות גדולה לנושא. אם אתה מגיע לכדור שני, אתה, לרוב, מסתבך עם נזק אגבי. אנו פועלים כיום ביותר מ-15 מדינות כאלו." 

המערכת של סמארט שוטר מספקת ללוחם יתרון נוסף, כמעט בלעדי בעולם הנשק הקל - עוד 1.5 שניות להחלטת הירי. "שאתה מאפשר ללוחם לנעול על המטרה, עם מערכת שעוקבת אחריה בצורה אוטומטית, אתה מספק לו עוד 1.5 שניות להבין את המטרה. בחלופות אחרות אין לך אפשרות כזו. אצלנו, המטרה נשארת נעולה טרם הירי ויש ללוחם עוד זמן להפליל את המטרה בלי לפספס אותה.

אתם לא חוששים מתחרות? 

"להפך. תחרות מחנכת שוק. על מנת להתחרות בנו, יש צורך בהשקעה בתשתית חומרה ותוכנה מתאימות. זה סף כסף, זמן פיתוח ורכישת ידע שצריך לעבור אותו. הטכנולוגיה שלנו כבר מוכרת במספר מדינות בעולם ואנחנו עובדים קשה על חינוך שוק במדינות נוספות." 

כיוצאי רפאל, למה לא להימכר לרפאל? 

"כיזם, אתה רוצה לממש את פוטנציאל החברה לפני שאתה מחליט להיכנס תחת כנפי גוף גדול. אין כיום חברה אחרת שמביאה את הטכנולוגיה של החמ"מ ללוחם החי"ר", מסבירים בחברה. "עם זאת, לחברה קטנה קשה לשרוד על ציר הזמן. לכן, זו שאלה של עיתוי. אנחנו כרגע בתהליך בניית יכולות. על ציר הזמן, יהיה מיזוג עם חברה גדולה", מסביר מזור. 

מור מוסיפה כי "יתכן בהחלט שבעתיד נחבור לגוף גדול יותר, ישראלי או לא ישראלי אך זה לא מחייב. אני מאוד מאמינה בחברה גם כגוף עצמאי שיגדל ויתבסס בעצמו."

איפה תרצו להיות בעוד שלוש שנים? 

"לראות שהטכנולוגיה הזו הופכת לתקן בצבאות. לראות מכרזים בעולם שמחפשים טכנולוגיה כזו. שתהיה הכרה בערך המוסף של הטכנולוגיה שתביא ליצירת שותפויות בעולם. אנחנו רוצים לראות צבאות 'עוזבים' את העולם הישן שבו לוחמי חי"ר יורים בלי אבחנה בכל דבר שזז. במקום זאת, שירו רק במי שצריך, ורק כדור אחד. 

"בתור חברה קטנה אנחנו לא צריכים לכבוש 70 אחוזים מהעולם. מכרז או שניים משמעותיים במדינות מתקדמות יספיקו לראות שהצלחנו בחינוך השוק. אם יבינו שאנחנו מביאים ערך מוסף, במהלך מספר שנים מהיום לא יהיה יותר ירי סטטיסטי בחי"ר. לפגוע אחד מ10,000 כדורים זה עולם ישן, ומדינות פחות סבילות לתוצאות כאלו בהיבט נזק אגבי."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית