בנוהל: נתניהו חשף מיקומי טילים של חיזבאללה

נתניהו חשף, לכאורה, מיקומי מתקני טילים של חיזבאללה. בתגובה, נסראללה מכחיש ואף הביא עיתונאים למיקומים שעות לאחר החשיפה      

https://twitter.com/netanyahu/status/1311006874695864322?s=20

בנימין נתניהו חשף בפני האו"ם, לכאורה, מיקומי מקומות אחסון טילים של חיזבאללה. מדובר בחשיפה נוספת של מקומות ייצור אחסון טילים מדויקים של חיזבאללה של ישראל. עם זאת, אזכיר כי עד היום טרם נחשפה ולו הוכחה אחת שיש לחיזבאללה טילים כאלו. עולה השאלה אם שירותי הביון של ישראל יודעים על מקומות אחסון וייצור כאלו, מדוע אינם חושפים תמונות של האמל"ח או של קווי ההרכבה \ ייצור. 

לאור החשיפה של ישראל, מיהר נסראללה, בצעד תקשורתי מתריס, להזמין עיתונאים זרים ומקומיים לאותם מקומות בביירות אותם חשף נתניהו. בתמונות, נראה כי המקומות אינם משמשים לייצור, הרכבה או אחסנה של טילים. הסבירות שבכמה שעות נסראללה הצליח לפנות את המתקנים ללא תשומת לב ישראלית - קלושה. 

מכאן עולה השאלה, מי מהצדדים דובר אמת, ומדוע אף צד אינו חושף הוכחות לטענות. הרי באותה מידה שנתניהו לא חשף תמונות של אמל"ח או קווי הרכבה, ניתן לטעון כי נסראללה מחביא במקומות המדוברים את הטילים מתחת לאדמה או תחת כסות אחרת שאינה נחשפת לעיתונאים שהובאו לאתרים. 

החשיפה של נתניהו מגיעה על רקע מספר מהלכים בינלאומיים המתרחשים בלבנון מאז הפיצוץ בנמל ביירות בתחילת אוגוסט. ראשית, הקרע הפוליטי בלבנון בעקבות הפיצוץ מקשה על הקמת ממשלה חדשה. כולם מאשימים את כולם בפיצוץ, צרפת מנסה לתווך, בינתיים ללא הצלחה. נראה כי למרות הכל חיזבאללה פועל לשימור כוחו בזירה הפוליטית.

במקביל, ישנו לחץ ציבורי פנימי לבנוני הדורש את פירוז חיזבאללה. חלק מהתושבים בביירות מאשימים את חיזבאללה בפיצוץ, ודורשים כי רק צבא לבנון ישא נשק במדינה. דרישה זו מתיישרת עם לחץ חיצוני של האו"ם, ארה"ב ואירופה באותו נושא. 

לצד אלו, ישנו לחץ בינלאומי של ארה"ב להוציא את חיזבאללה מחוץ לחוק במדינות בהן הוא פועל. זה הצליח בחלק ממדינות אירופה. בחלק לא. בכל אופן, כל פרסום כזה מחזק את הטענה כי חיזבאללה ארגון טרור צבאי ואינו ארגון פוליטי כפי שהוא רוצה להצטייר באירופה. בנוסף ללחץ לפירוז חיזבאללה והדרתו ממדינות אירופה, ישראל, בתיווך ארה"ב, מנהלת מגעים לפתרון בגבול הימי, כך לפי פרסומים זרים. אחד החששות בישראל הוא כי חיזבאללה יהנה מהפירות הכלכליים של קידוחי הגז בלבנון. 

אין ספק כי החשיפה הישראלית, לצד הלחץ שיופעל באו"ם בעקבותיה, אמורים להפעיל לחץ בינלאומי שמטרתו בידוד חיזבאללה. בידוד שאמור להביא להפרעה לתפקודו של הארגון, הנהנה מתמיכה איראנית רחבה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית