פרשה ב'מוסד' של דנמרק - בכירים נחקרים

מעצר ארבעת הבכירים הגיע לאחר שוועדת הפיקוח העליונה על שירותי המודיעין פרסמה דו"ח החושף מבצעי איסוף מודיעין על אזרחים, בדגש על פעילי שמאל, בניגוד לחוק

Lars Findsen. Foto: Sara Skytte \ https://fe-ddis.dk/om-os/Organisation/Chefen/Pages/Chefen-for-FE.aspx

בשלהי חודש אוגוסט השנה נעצרו בדנמרק ארבעה בכירים מקהילת המודיעין, במסגרת פרשה שהוגדרה על ידי עיתונאים במדינה כשערורייה הגדולה ביותר בתולדות דנמרק. לארס פינדסן ראש סוכנות המודיעין (FE, Forsvarets Efterretningstjeneste), תומאס הארנקייל (קודמו בתפקיד של פינדסן) ושני קציני מודיעין בכירים אחרים הם ארבעת הבכירים שנעצרו ויועמדו לדין בפרשה. הארנקייל, אשר היה ראש סוכנות המודיעין הצבאי בין השנים 2010 ל- 2015 נבחר רק לאחרונה להיות שגריר דנמרק בגרמניה. 

ה- FE הינו ארגון המודיעין הכללי בדנמרק, אשר אחראי על ביצוע פעולות איסוף מודיעין ומבצעים מיוחדים בחו"ל (המקביל לתפקידי המוסד בארץ) ואחראי אף על איסוף ומחקר מודיעין צבאי (פונקציה המקבילה לאגף המודיעין של צה"ל). לצידו של ה- FE בדנמרק פועל שירות המודיעין המשטרתי, ה- PET, המקביל למעשה לשירות הביטחון הכללי שלנו. טרם נבחר פינדסן לכהן כראש ה- FE הוא עמד בראש ה- PET. 

מעצר ארבעת הבכירים הגיע לאחר שוועדת הפיקוח העליונה על שירותי המודיעין, ה- TET, פרסמה דו"ח לפיו מ- 2014 מבצע ה- FE מבצעי איסוף מודיעין על אזרחים, בדגש על פעילי שמאל, בניגוד לחוק. בנוסף הואשם ה- FE בדיווח שקרי לאנשי ממשל ומעצבי מדיניות, באחזקת מידע רגיש ואינטימי אודות חברי ועדת הפיקוח, ביצוע פעולות לא חוקיות לרבות מעקבים אחר פוליטיקאים, חברי ה- TET ועוד. 

חלק מהפעולות הלא חוקיות בוצעו, לכאורה, בשיתוף גורמי מודיעין אמריקאיים. יש לציין שקיימים שיתופי פעולה הדוקים בין שירותי המודיעין של ארצות הברית ושירותי המודיעין של דנמרק לרבות פעילות מודיעינית שמבצע ה- CIA במדינה והכשרות ואימונים של קציני מודיעין מדנמרק על ידי ה- CIA וה- FBI בארצות הברית. האשמות נוספות הוצגו כנגד ה- FE על כך שלא הצליח למנוע פעולות ריגול של מדינות זרות במדינה. 

ה- TET, ועדת הפיקוח העליונה על שירותי המודיעין הוא גוף שהוקם על ידי הממשלה בדנמרק ב- 2014, פועל באמצעות חמישה אזרחים מומחים בתחומי החוק והמשפט, ובתקציב של כ- 1.3 מיליון דולר. הפעולות הלא חוקיות של ה- FE נחשפו ל- TET באמצעות מלשין מתוך הארגון בנובמבר 2019, אז החלה חקירת עומק של הדברים על ידי ה- TET. המלשין המסתורי העביר אף ל- TET מסמכים סודיים מתוך הארגון, המעידים על הפעילות הלא חוקים.

שרת ההגנה של דנמרק, טריין בראמסן, סירבה להגיב לשאלות פרטניות של עיתונאים בנושא למעט הצהרה כללית ששחררה לתקשורת, אודות ביטחונה בכך ששירותי המודיעין של המדינה פועלים כנדרש ובהתאם למגבלות החוק. ה- 24 לאוגוסט, היום בו פורסם דבר מעצרם של ארבעת הבכירים, היה יום שחור לשירותי המודיעין והביטחון של דנמרק.

מעבר לדבר מעצרם של הבכירים, באותו יום החליט בית המשפט במדינה לגזור עונש של שלושה חודשי מאסר על גנרל בכיר מהצבא, אשר הואשם בנפוטיזם. הגנרל הואשם בכך שסייע למאהבת שלו, קצינה בדרגה זוטרה יותר, לקבל קידום.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית